Jump to content
Annons

Fruity Loops - House/techno


kLEO

Recommended Posts

Hej

Jag är ganska så mycket nybörjare när det gäller fruity loops.

Men min fråga är hur man gör så att basen mutas för varje kick. Alltså att man kan höra pulsen i basen även fast man stänger av kicken.

Tacksam för svar!

/ Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår inte riktigt frågan men jag kör på en chansning. Om jag fattar rätt så vill du ha kicken kvar men att själva kickljudet försvinner och bara basen från kicken kvar som ett slags lågfrekvent pulserande muller? I så fall är det ett lågpass filter du ska lägga på kickkanalen. Dra ner filtret till 50hz eller nåt så mullrar kicken bara och "pulserar". Ingen aning om ett lågpassfilter existerar som standard i FL men det förutsätter jag. 😉 Annars går det säkert bra men en vanlig eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt frågan men jag kör på en chansning. Om jag fattar rätt så vill du ha kicken kvar men att själva kickljudet försvinner och bara basen från kicken kvar som ett slags lågfrekvent pulserande muller? I så fall är det ett lågpass filter du ska lägga på kickkanalen. Dra ner filtret till 50hz eller nåt så mullrar kicken bara och "pulserar". Ingen aning om ett lågpassfilter existerar som standard i FL men det förutsätter jag. 😉 Annars går det säkert bra men en vanlig eq.

Förlåt om jag låter otrevlig: Men vad babblar du om?

Det är en kompressor aom skall skicka en sidokedja. Alltså det som kallas "sidechain".

Jum visst har du rätt i lågpassfiltret, men är väl enklare att bara lägga den ton som skall pumpa som en loop o sidecjaina det!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag låter otrevlig: Men vad babblar du om?

Det är en kompressor aom skall skicka en sidokedja. Alltså det som kallas "sidechain".

Jum visst har du rätt i lågpassfiltret, men är väl enklare att bara lägga den ton som skall pumpa som en loop o sidecjaina det!?

Just därför jag skrev att jag inte riktigt fattade frågan. :rolleyes: Kanske beror på mängden rödvin iofs. Vid en första läsning så trodde jag han var ute efter att lågpassfiltrera kicken men nu när du skriver sidechain så är det nog det trådskaparen syftar på. Ska hålla tyst istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jadu ... den frågan hade jag oxå nät jag började e fl loops... vet du hur du lägger till effecter så ska du bara välja bass boost till kicken...

ja den ska ge bas.. men drar du allt till noll så ska det nog mest klicka..hehe annars så vet jag ej..faktiskt... köt hårt vilket som.. men hoppas du lyckas.., ha'de

MVH / Jonas (Dj Jojje) Sen 96 yeah!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ThomasJ sa så ska du sidechaina en kompressor på basen från baskaggen. Jag vet inte hur det funkar i FL, men det brukar vara att man lägger en kompressor som vanligt på basspåret och så nånstans där det står "sidechain" så väljer du kickspåret. Då kommer kicken trigga kompressorn så att den tränger igenom basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar, men jag har lite svårt att hänga med ;D

Jag testade det Dj Jojje sa, men funkade inte så bra. Gjorde säkert fel.

Redigerat av kLEO
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt frågan men jag kör på en chansning. Om jag fattar rätt så vill du ha kicken kvar men att själva kickljudet försvinner och bara basen från kicken kvar som ett slags lågfrekvent pulserande muller? I så fall är det ett lågpass filter du ska lägga på kickkanalen. Dra ner filtret till 50hz eller nåt så mullrar kicken bara och "pulserar". Ingen aning om ett lågpassfilter existerar som standard i FL men det förutsätter jag. 😆 Annars går det säkert bra men en vanlig eq.

Förlåt om jag låter otrevlig: Men vad babblar du om?

Det är en kompressor aom skall skicka en sidokedja. Alltså det som kallas "sidechain".

Jum visst har du rätt i lågpassfiltret, men är väl enklare att bara lägga den ton som skall pumpa som en loop o sidecjaina det!?

Okej. Om du skulle kunna förklara lite hur man gör det så skulle jag vara väldigt tacksam. 🙂

Jag är btw ute efter ett sånt här sound:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt frågan men jag kör på en chansning. Om jag fattar rätt så vill du ha kicken kvar men att själva kickljudet försvinner och bara basen från kicken kvar som ett slags lågfrekvent pulserande muller? I så fall är det ett lågpass filter du ska lägga på kickkanalen. Dra ner filtret till 50hz eller nåt så mullrar kicken bara och "pulserar". Ingen aning om ett lågpassfilter existerar som standard i FL men det förutsätter jag. 🤪 Annars går det säkert bra men en vanlig eq.

Förlåt om jag låter otrevlig: Men vad babblar du om?

Det är en kompressor aom skall skicka en sidokedja. Alltså det som kallas "sidechain".

Jum visst har du rätt i lågpassfiltret, men är väl enklare att bara lägga den ton som skall pumpa som en loop o sidecjaina det!?

Okej. Om du skulle kunna förklara lite hur man gör det så skulle jag vara väldigt tacksam. 😳

Jag är btw ute efter ett sånt här sound:

Bäst att kontakta någon som kan fransk filterhouse då 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...