Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har nyligen införskaffat en ny laptop och försökte häromdan sätta upp min studio med den.

Problemet är att jag får väldigt distat, brusigt och knäppigt ljud ur mina lurar och monitorer från mitt externa ljudkort (Alesis IO 2). Detta sker både i studioprogram och andra ljudprogram, tex media player. Hårdvaran är inget fel på, varken ljudkort, lurar eller sladdar. Allting funkar perfekt på andra datorer (som dock kör med xp). Finns det nått att göra åt detta, eller är det bara så att mina drivrutiner inte funkar med vista? har senaste drivrutinerna och kör med asio. Är tacksam för alla tips!

Annons
Postat

Vista strular en del med musikapplikationer - och för att ha en chans att få det att funka smärtfritt, så måste du förstås använda drivrutiner som är gjorda för Vista - och så får du hoppas att tillverkaren av kortet har ansträngt sig och verkligen fått det att fungera... 😆

På beskrivningen låter det som om du kanske har ställt in för låg latency...

Postat
Vista strular en del med musikapplikationer - och för att ha en chans att få det att funka smärtfritt, så måste du förstås använda drivrutiner som är gjorda för Vista - och så får du hoppas att tillverkaren av kortet har ansträngt sig och verkligen fått det att fungera... 😛

På beskrivningen låter det som om du kanske har ställt in för låg latency...

Tack för tipsen! Det är mycket möjligt att det är drivrutinerna som inte är anpassade till vista. Det anges ej vilket operativsystem de är anpassade för. Dessutom så verkar det som om windows fixar sina egna drivrutiner och struntar i de som jag redan installerat för kortet. Vilket medför att jag inte kan ställa in någon latency på ljudkortsinställningarna. och ej heller i inspelningsprogram som sonar (latency-sliden är låst).

Jaja, jag får väl återgå till min andra dator tills det kommer nya drivrutiner...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.