Jump to content
Annons

ljudkort + mick?


bassdude (oregistrerad)

Recommended Posts

bassdude (oregistrerad)

hej på er.

ska skaffa ett bra ljudkort till min hemstudio. det räcker gott och väl med 2 in/ut. rack eller burk spelar ingen roll... jag har INGEN koll och jag vill ha det bästa ljudkortet man kan ha som ligger mellan 0-10 papp. ge mig gärna förslag på vad som finns, vart man hittar det och vad man ska tänka på. behöver också en bra mick (enbart för sång)... kunde man välja så skulle man tagit en sån där guldmick för 150000, men det går inte...

ljudkort + mick = 10 papp... kan man spela in en ok platta då? 😉

använder för övrigt iMac (2.66 ghz med 4 gig ram), logic och garageband... om det har nån betydelse.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Apogee Duett:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=487384

Rode NT2A:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=442073

Nåt sånt kanske.

Jag är av tron att det mesta funkar att göra en platta på idag.

Så varför valde jag dessa två prylar?

Apogee Duett för att den är snygg.

Röde NT2A för att mycket av sången på Madonnas Confession on a dancefloor är inspelad med en NT2A.

Sedan så är oftast akustiken hemma kass så valet av prylar avgör mindre än din akustik hemma.

Kass akustik och världens bästa mick kommer låta sämre än bra akustik och en Clas Ohlson mick för 89 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett e-mu 1820m till salu för 3000kr! i ny skick.

http://www.djservice.se/indexie.html?http:...le=db_vara.html

Mvh Douglas

Han sitter på en iMac. Då funkar inte 1820M'en direkt :/ Ett ruskigt bra kort i övrigt! Hade ett likadant som jag sålde över till grannlandet Finland för 2500:- för ett par år sedan. De fungerar inte till Mac tyvärr och desvärre inte till iMac.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på er.

ska skaffa ett bra ljudkort till min hemstudio. det räcker gott och väl med 2 in/ut. rack eller burk spelar ingen roll... jag har INGEN koll och jag vill ha det bästa ljudkortet man kan ha som ligger mellan 0-10 papp. ge mig gärna förslag på vad som finns, vart man hittar det och vad man ska tänka på. behöver också en bra mick (enbart för sång)... kunde man välja så skulle man tagit en sån där guldmick för 150000, men det går inte...

ljudkort + mick = 10 papp... kan man spela in en ok platta då? 🥰

använder för övrigt iMac (2.66 ghz med 4 gig ram), logic och garageband... om det har nån betydelse.

tack på förhand!

I ditt fall gäller Apogee Duet när det gäller ljudkort! Kortet är ju skräddarsytt för just Logic! Finns inget bättre för pengarna allvarligt talat, i och med att det räcker med 2in/ut. Jag sitter med samma kort och DAW, fungerar KANON!

Mikrofon låter jag vara osagt, men jag tycker att min Röde Nt1A låter ruskigt fint för prisklassen. Den enda jag kan relatera till dock men jag har fått bra kritik av folk som lyssnat på en del slingar jag spelat upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kass akustik och världens bästa mick kommer låta sämre än bra akustik och en Clas Ohlson mick för 89 spänn.

Njae, tror du verkligen det?

Inte långt ifrån sanningen iallafall.

Jag har spelat in en MXL 1006 med en Art TubeMP preamp här:

http://www.bericadori.com/jl/theskyis_song.wav

I samma rum så tog jag en mick från Classe för 89:- och en Behringermixers preamp.

http://www.bericadori.com/jl/okay_behringer.wav

Classe micken håller jag i handen och har inget puffskydd.

Den billiga micken och mixern låter inte så illa. Jag skulle kunna leva med det ljudet på en demo.

Om man nu tar en bra stormembransmick och sätter i ett rum med kass akustik så kommer den att ta upp mer av det kassa ljudet än en riktid dynamsik classe mick (89spänns) så det är faktiskt inte omöjligt att man kommer att uppfatta den billiga mickens ljud som bättre under sådana förutsättningarna.

Var mick har sin plats och sina möjligheter...

På samma sätt hade jag hellre valt att jobba med Stuart Price med mina billiga grejer hemma än att sitta själv i världens fetaste studio. Det är Stuarts kunskaper jag vill åt inte grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

bassdude (oregistrerad)

oj... här gick det undan. tack så mkt för alla svar!

intressant... gick in på thomann direkt efter jag postat här. kom fram till att apogee duet och en röde nt2-a skulle sitta fint. jag kanske inte är helt ute och cyklar, trots allt 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan hämta smakprov på ett gäng olika micar på min testsite, så att du kan jämföra deras karaktär innan du köper.

Allt finns förstås inte där, men det är över 100 olika modeller i nuläget. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

bassdude (oregistrerad)
Du kan hämta smakprov på ett gäng olika micar på min testsite, så att du kan jämföra deras karaktär innan du köper.

Allt finns förstås inte där, men det är över 100 olika modeller i nuläget. 😉

oj! det där är ju jättebra. creds till dig. man tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns rätt självklart med en Apogee Duet för din del.

Men micken känns inte lika självklar.

Testa Claes mictestsajt och hitta mickar du gillar. Glöm heller inte bort att flera lite dyrare mickar går att hitta begagnade till ett pris som kanske mer matchar det som blir kvar efter en Duet.

Skulle iså fall rekommendera en Neumann TLM-103 och kostar typ 8500:-, men den finns att hitta billigare begagnad. Funkar fint med preampen i Duet. Det har jag testat.

(Och glöm för all del inte bort rummets akustik)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
bassdude (oregistrerad)

hmm...

apogee duet har ingen in/utgång för midi?! hur ska man lösa det isf..?

skulle focusrite saffire kunna vara ett alternativ till duet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...