Jump to content
Annons

Midi filer utan instrumentinfo


Pusa

Recommended Posts

Jag sitter och försöker knåoa ihop ett par bra MIDI-spår med hjälp av cubase och färdiga MIDI-låtar... Dock har jag stora problem eftersom de flesta av dessa inte innehåller information am VILKET instrument som faktiskt är ämnat för ett visst spår.. Jag har en GM-instrument-lista, men oftast står det inte beskrivet i "prgm"... Hur gör man då? (man kan ju lyssna på vart spår för sig med hjälp av microsoft GS synth.. men jag önskar jag inte behöver det.. är sååå omständigt)...

Är ju konstigt eftersom när man spelar upp låten så kommer ju rätt ljud.. vilket innebär att informatione finns ju där någonstans, men är det bara jag som inte kan hitta den... (för som sagt, ibland står den ju i cubase under "prgm".. men när informationen inte gör det?)

Tack på förhand

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saken är ju att infon måste ju finnas där någonstans, men jag kan inte läsa ut vad den är i varken cubase eller pro tools.. Jag har en GM-lista med alla de 128 ljuden + percussion.. men kan inte, utan att lyssna mig fram till och anta att "det där är nog en harpa", säga vilket instrument som är vad..

Hur gör ni när ni vill ändra originalljuden till exempelvis sampletanks ljud?

För jag har fastnat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en normal GM- el. GS-midifil ska du kunna hitta den infon i Cubase genom att öppna midifilen i listeditorn i stället för pianorullen och leta alldeles i början efter Program Change i "Type"-kolumnen. Se'n följer du raden åt höger och kan se patch-numret i "Data 1" (Data 2 borde vara för utökade midispecar typ GS), och du kan även kolla vilken kanal patchen ligger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade detta och det fungerade inte.. men lika väl spelas ju rätt ljud upp ur filen.. Det är lustigt det där.. för informationen måste ju ges någonstans.. (kanske den iofs aldrig ges till Cubase, utan bara till Microsoft GS.. jag vet inte.. )

Är det ingen annan som stött på samma problem och löst detta på ett smart sätt?!

Kanske finns något annat prog som är lämpligt för just detta ?

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...