Jump to content
Annons

Vid sololyssning hörs auxen


Hemluth

Recommended Posts

Jag har ett litet problem. Helt plötsligt verkar ett spår ha fått frispel. Spåren i fråga är ett audio track sendat till ett aux track (Sång + reverb). Nu när jag solar den torra sången hörs även reverbet (som om det vore en insert, men auxens output går ut i interfacet och INTE tillbaka till audiospåret).

Jag noterar även en färgskillnad på "knapparna". I vanliga fall är ju "S" (solo) - knappen grå och mute är blekt röd. På det här kocko-reverbspåret är "s" blek och "m" grå.

Hur löser man det här, förutom att deleta tracken och göra en ny?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske, men jag förstod inte riktigt hur jag skulle lösa det. Allt jag vill är alltså att det ska vara "som vanligt". Jag begriper inte riktigt vad jag ska rota i för menyer.

EDIT: Eller jah, det vara bara att commandklicka på "s". 😄 Tack så mycket, jag läser slarvigt.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan sätta spår i Solo Isolate. Dvs spår som är Solo Isolate hörs alltid. Vanligt att tex sendar till Reverb är Solo Isolate för man vill kanske höra hur sången låter med reverb.

Klippt från tråden jag länkade:

"If I am simply using Pro Tools as a virtual mixer for all my external hardware synth inputs I use Aux Inputs and I want to be able to solo them as normal. Auxes are not just for returns in the box you know.

There is no preference for automatically enabling/disabling Solo Isolate, but if you want to change their state quickly:

1. Create a group of all your Aux Returns. (It does not have to be enabled)

2. Click to the left of the group letter in the groups window to select all members of that group from now on.

3. Shift+Option+Command+click on the solo button to enable/disable solo isolate."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...