Jump to content
Annons

Få det rätta stones-soundet i Guitar Rig 3


kjuj

Recommended Posts

Jag har inte hunnit använda guitar rig 3 så mycket än i och med att jag inte har någon bra koppling mellan gitarren och datorn än, men det kommer jag snart att ha.

Jag har försökt ganska mycket med att hitta en sånt där skönt sound som ofta används i rolling stones lite tuffare låtar (t ex rough justice på senaste plattan) men har inte känt att jag lyckats så bra.

Är så svårt att hitta det man är ute efter, jag är sån att jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är jag letar efter.

Så jag är mycket tacksam om någon med guitar rig eller är allmänt bra på sånt här skulle kunna ge tips eller ännu hellre berätta exakt hur jag ska göra för att få det rätta soundet.

Jag blir mycket tacksam för all hjälp ska ni veta! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gibson Special är gitarren, så jag förstår att det inte går att få ett snarlikt ljud om det inte är samma gitarr. Men tanken är inte heller att det ska bli snarlikt utan bara ungefär samma sound.

Sen använder väl Keith oftast Fender Twin Reverb om jag inte minns fel. Så "Twang Reverb" i GuitarRig kan ju bara en utgångspunkt.

Var hittar jag Twang Reverb i Guitar Rig 3?

Ingen av reverb-modulerna heter något sådant. Ingen av INITárna heller.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar jag Twang Reverb i Guitar Rig 3?

Ingen av reverb-modulerna heter något sådant. Ingen av INITárna heller.

😆

Twin Reverb är en förstärkare, så testa förstärkarmodulerna 😎

Hehe, ja det är det ja! Tack så jättemycket för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Live kör han oftast på en Fender relic Nocaster (har till och med för mig att det var han som fick Fender att börja göra deras åldrade gitarrer), ofta genom olika Fender Tweed förstärkare som Deluxe och gamla Twins. I GR3 borde du få bäst resultat med Tweed Delight kanske kryddat med en Tubescreamer eller trebleboost för lite extra riv.

Men! Den största hemligheten bakom hans sound är hans öppna femsträngade stämning i G, från lägsta till högsta: GDGBD, endast fem strängar alltså med den låga e-strängen borttagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Live kör han oftast på en Fender relic Nocaster (har till och med för mig att det var han som fick Fender att börja göra deras åldrade gitarrer), ofta genom olika Fender Tweed förstärkare som Deluxe och gamla Twins. I GR3 borde du få bäst resultat med Tweed Delight kanske kryddat med en Tubescreamer eller trebleboost för lite extra riv.

Men! Den största hemligheten bakom hans sound är hans öppna femsträngade stämning i G, från lägsta till högsta: GDGBD, endast fem strängar alltså med den låga e-strängen borttagen.

Stort tack för ditt tips!

Jag har inte möjlighet att testa ännu, men ska göra det när jag får nya preampen.

Hans stämning är jag bekant med, även om jag inte visste att han brukade ta bort lägsta strängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...