Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej der ute.

Jeg undres pÄ om det er noen som har noen god ide om hvordan jeg skal fÄ en innspilling til Ä lyde som om alle musikerne befant seg i samme rom.

Jeg prĂžver at gjenskape 60 tall soundet, der alle var i samme rom samtidig.

Hvordan fÄr man dette sÄ realistisk som mulig ved hjelp av vÄre digitale hjelpmidler?

Finnes det noen gode plugins man kan anvende?

Jeg er taknemlig for alle tips og triks.

Vennlig hilsen shanty

Annons
Postat

om du bara vill att det ska lÄta som om alla Àr i samma rum, sÄ kan du ju bara lÀgga pÄ ett reverb pÄ hela mixen. om du Àr ute efter ett med tidstypiskt sound sÄ fÄr du studera nÄgon specifik genre.

plate-reverb var förhÄllandevis vanliga vid den tiden.

Postat

Flyttar trÄden frÄn avdelningen analog inspelning, dÄ den handlar om hur man i mixen Äterskapar ett virtuellt rum.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Hej der ute.

Jeg undres pÄ om det er noen som har noen god ide om hvordan jeg skal fÄ en innspilling til Ä lyde som om alle musikerne befant seg i samme rom.

Hvordan fÄr man dette sÄ realistisk som mulig ved hjelp av vÄre digitale hjelpmidler?

Vennlig hilsen shanty

Det funkar ganska sÀllan bra. Ljudet av musiker som befinner sig i samma rum Àr sÀllan en bra beskrivning pÄ det ljud man 'egentligen' Àr ute efter. SÄ har jag upplevt sÄna hÀr frÄgor.

Ett enkelt sÀtt Àr att anvÀnda impuls/respons reverb dÀr ett och samma rum har samplats ifrÄn mÄnga olika vinklar och olika avstÄnd, och köra varje instrument genom individuella konvolutionsreverb (med olika rumsvinklar och avstÄnd laddade) med 100% effekt. DÄ kommer man nÄgonstans i nÀrheten, men dÄ krÀvs det ocksÄ att instrumenten Àr vÀldigt vÀl balanserade och mixade innan.

Men som sagt, jag upplever det som att man frÄgar efter en annan slags klang, fastÀn man frÄgar om "i samma rum".

Du kanske kan berÀtta mer om omstÀndigheterna du försöker jobba med? dÄ blir det lÀttare att hitta förslag tror jag.

Redigerat av Opus99
Postat

kanske en reverb i mastern? Vet inte om det var pĂ„ 60talet men kanske en BBC kurva i mastern oxĂ„ 🙂

Postat

det hÀr Àr ett spÀnnande problem !

Om t.ex. en guitar Àr inspelad i sverige

en annan i england

en bas i danmark

trummor i holland

och sÄng frÄn 2 hÄll i usa

alla har olika bakgrundssljud / ljudbild

att först rÀtta till varje spÄr för att fÄ samma /liknande ljudbild Àr svÄrt som f%€#@

för att inte sÀga omöjligt.

den som gör en plugg för automatisk korrigering borde bli rik 😆

om det inte redan finns förstÄs...

Postat
Hej der ute.

Vennlig hilsen shanty

Det funkar ganska sÀllan bra. Ljudet av musiker som befinner sig i samma rum Àr sÀllan en bra beskrivning pÄ det ljud man 'egentligen' Àr ute efter. SÄ har jag upplevt sÄna hÀr frÄgor.

Ett enkelt sÀtt Àr att anvÀnda impuls/respons reverb dÀr ett och samma rum har samplats ifrÄn mÄnga olika vinklar och olika avstÄnd, och köra varje instrument genom individuella konvolutionsreverb (med olika rumsvinklar och avstÄnd laddade) med 100% effekt. DÄ kommer man nÄgonstans i nÀrheten, men dÄ krÀvs det ocksÄ att instrumenten Àr vÀldigt vÀl balanserade och mixade innan.

Men som sagt, jag upplever det som att man frÄgar efter en annan slags klang, fastÀn man frÄgar om "i samma rum".

Du kanske kan berÀtta mer om omstÀndigheterna du försöker jobba med? dÄ blir det lÀttare att hitta förslag tror jag.

Jeg er enig i at det ikke er noen god beskrivning av hva jeg er ute etter, men en plass mÄ man jo starte, og jeg har prÞvd Ä fÄ svar pÄ dette spÞrsmÄlet tidligere, men ikke sÄ bra resultat.

Jeg skal forsĂžke Ă„ beskrive mer detaljert:

FÞr jeg begynner vil jeg si at jeg forstÄr at det blir umulig Ä oppfylle mine Þnsker hundre prosent, men jeg hÄper pÄ og i det minste kunne gi et "touch" av hva jeg sÞker.

Jeg vil prĂžve Ă„ skape et 60 tals sound. (Producer Oven Bradley ved RCA Victor studio er favorit)

Jeg bruker samplede lyder fra virkelige instrumenter, kombinert med midi.

og kanskje min egen gitar.

Det eneste som vanligvis blir spilt in fra min hjemmestudio er vokal.

Og som sagt jeg hvil gjerne at det gir et "touch" av 60 tallet.

Vennlig hilsen

Shanty

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.