Jump to content
Annons

Hjälp mig att hitta piezomickar!

robban

Recommended Posts

Tjena!

Har lite planer på att bygga mig ett digitalt trumsetet med hjälp av piezosensorer eller vad dom nu kallas.http://www.vellemanusa.com/us/enu/product/view/?id=521744#. Problemet är dock att jag inte hittar någon svensk sida/ affär som säljer dessa. Man tycker ju att clas olsson eller liknande kedja borde ha nått liknande men ja hittar inget så undrar därför om någon på forumet kanske kan hjälpa mig med detta. Har även kollat in thomann.de där ja hittat dessa http://www.thomann.de/se/ddrum_dd5005_ersa...sor_trigger.htm. Är de samma grej ? i sådana fall kan jag ju lika gärna köpa ett par av dem och montera eftersom dom redan har skumgummi på sig så slipper jag ju köpa det om ja nu hittar piezo sensorer.

Tack på förhand// Robban

Dela på andra sajter

Annons

Clas Ohlsons ska ha piezoelement. Det är möjligt att de säljs under namnet summer eller något dock. Gå dit och fråga om du har möjlighet. Eller fråga DrHans för han köpte tydligen en där.

Annars finns ju piezoelement i allt möjligt. Sånnadär irriterande vykort som spelar melodier har dem tex. Eller små fickapparater, typ gamla fickspel eller dyligt. Ja det finns överallt.

Dela på andra sajter

Clas Ohlsons ska ha piezoelement. Det är möjligt att de säljs under namnet summer eller något dock. Gå dit och fråga om du har möjlighet. Eller fråga DrHans för han köpte tydligen en där.

Annars finns ju piezoelement i allt möjligt. Sånnadär irriterande vykort som spelar melodier har dem tex. Eller små fickapparater, typ gamla fickspel eller dyligt. Ja det finns överallt.

tack för svaret ska kolla med honom.

Dela på andra sajter

tack för svaret ska kolla med honom.

Jodå! Köpte hos ClasOhlson. Som ovanstående skrev så brukar de kallas för summer då de används som högtalare. Mickar och högtalare är samma sak bara kopplat åt andra hållet.

Dela på andra sajter

Jasså. Fantastiskt manick dedär 😑

Det är inte helt ovanligt att använda ett högtalarelement att micka upp bastrumma med.

Där ser man 😛 Hade jag ingen aning om. Men jag fattar inte riktigt hur den kan vara anslagskänslig?

Dela på andra sajter

Men jag fattar inte riktigt hur den kan vara anslagskänslig?

Du använder den som en mikrofon. Och som du förmodligen vet så blir ljudet starkare ju hårdare du slår på en mikrofon.

En trigger i sin tur mäter amplituden (ljudvolymen) på topparna i signalen från mikrofonen och omvandlar dem till MIDI-signaler.

Just piezoelement används som en kontaktmikrofon. Dvs den fångar upp vibrationerna från det material den har kontakt med. Därför lämpar den sig bra för triggningar eftersom den inte plockar upp allt annat oväsen i rummet.

De används också flitigt under stallet på akustiska gitarrer tex.

Dela på andra sajter

Men jag fattar inte riktigt hur den kan vara anslagskänslig?

Du använder den som en mikrofon. Och som du förmodligen vet så blir ljudet starkare ju hårdare du slår på en mikrofon.

En trigger i sin tur mäter amplituden (ljudvolymen) på topparna i signalen från mikrofonen och omvandlar dem till MIDI-signaler.

Just piezoelement används som en kontaktmikrofon. Dvs den fångar upp vibrationerna från det material den har kontakt med. Därför lämpar den sig bra för triggningar eftersom den inte plockar upp allt annat oväsen i rummet.

De används också flitigt under stallet på akustiska gitarrer tex.

Ahaa då förstår jag. Så man skulle i princip kunna koppla på en helt vanlig sång mick i trummodulen och få ut en midisignal ?

Dela på andra sajter

Ahaa då förstår jag. Så man skulle i princip kunna koppla på en helt vanlig sång mick i trummodulen och få ut en midisignal ?

Yep. Precis så är det. Men som sagt så brukar man få in en hel oönskade ljud i vanliga mickar.

Jag har använt vanliga mickar att trigga med flera gånger. Men då krävs det nästan alltid att man jobbar med EQ och gate på dem innan triggern, så det är ju ingen höjdare att köra in micken rakt in i en trummodul.

Dela på andra sajter

hehe nä de kanske inte e så lyckat. Ajja jag får tacka för svaren och hoppas på att ja kommer nån vart med bygget. Är det någon som har förslag på nån billig modul? krävs egentligen bara att den kan konvertera till midi och vara så billig som möjligt då ja kommer ta ljud genom datorn.

Dela på andra sajter

Alesis har en som heter Trigger I/O och kostar knappt 1500. Tror det är det billigaste du kan hitta nytt. Sen finns det säkerligen begagnade Roland-moduler att hitta om man letar lite.

Själv brukar jag köra via ljudkortet och konvertera till MIDI i datorn istället, men det kräver ju att man har lika många ingångar som triggmickar.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.