Jump to content
Annons

Få fram rock pianot


Martini

Recommended Posts

Annons

EQ.. Förutsatt att du bara spelar rockpiano så kan det ju fixas på mixbordet vid soundcheck. Spelar du andra saker med din Kurzweilburk så får du försöka ratta till ljudet i burken.. Vet inte vad du menar med burk men jag har själv haft en Kurzweil K2000 en massa år och det går finemang att gå in och pilla på filter och frekvenser för att få mer bett i mellanregistret..

Hej.

Nån som vet hur proffsen gör för att få bra rockpianoljud live? (Kurzweil ljudburk)

Låter bra när man hamrar solo i diskanten, med ljudet drunknar när man går ner i mellanregistert.

Är det kompressor som gäller? Eller finns andra knep?

Martini

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Nån som vet hur proffsen gör för att få bra rockpianoljud live? (Kurzweil ljudburk)

Låter bra när man hamrar solo i diskanten, med ljudet drunknar när man går ner i mellanregistert.

Är det kompressor som gäller? Eller finns andra knep?

Martini

För det första är det väl vanligt att man väljer ett lite aggresivare pianoljud om man kör pop/rock musik (ett med mer diskant).

I en mix tror jag många också skär i botten på pianot, oftast är det mest diskanten och övre mellan som hörs i rockmixar.

I slutändan handlar det väl egentligen om att skapa plats åt pianot, eller ändra på arrangemanget så att alla inte spelar i samma del av frekvensregistret.

Pianon är ju väldigt breda i registret och går du ner i de lägre regionerna kommer det att gröta ihop med andra instrument.

Att EQ:a genom att förstärka frekvenser funkar inte för mig när det gäller piano, det låter bra "hårt" och "otrevligt" oavsett vilken EQ jag väljer. Nä - bättre att skära bort det du inte skall ha. Men värt ett försök är det ju.

Sist men inte minst finns ju alltid enhancers (jag vet, starta inget flamewar nu). Själv gillar jag t.ex. Noveltech Character som i princip kan göra viljet ljud som helst "bättre". Det fungerar kanon på t.ex. piano, gitarr och trummor. Det tar det "bästa" och mest karakteristiska av ett ljud och förstärker det, ungefär så låter effekten. Mysko, men det funkar ofattbart bra i mina öron i vart fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Kurzweil ME-1. Deras nyare burk. Pianoljudet är bra, fast det går inte att spara några inställningar alls tyvärr (???).

Mest rock/boogie/blues som spelas. Kanske ska testa med att EQ:a fram dom registerna som hörs dåligt..

När man lyssnar på Robert Wells, Jerry Lee Lewis och t.o.m. gamla Charlie Norman låtar, så träder pianot bra fram hela vägen. Mellanregister går bra fram utan att man får ont i öronen när dom hamrar i diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...