Jump to content
Annons

Två instruments över midiklaviaturet SAMTIDIGT?


guanabana

Recommended Posts

Annons

Ja det kan gå men det beror på klaviaturen.

Vissa går att splitta.

Lite kvällsläsning i manualen kanske ?

I kontakt ex går det nog också att ställa in vilket tonområde ett instrument skall lyssna på.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sikta på att göra en midikanal-split över midiklaviaturen. Sen ställer man in varje mjukvarusynt på att ta emot från olika midikanaler.

Slutligen i cubase, vilket är mitt hemland, sätter man båda midispåren (som är kopplade till respektive mjukvarusynt) på monitor (lyssning).

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan gå men det beror på klaviaturen.

Vissa går att splitta.

Lite kvällsläsning i manualen kanske ?

I kontakt ex går det nog också att ställa in vilket tonområde ett instrument skall lyssna på.

Åke

well jag har ett mkt enkelt, kostade mig ungefär 1100:-

eastone kontrol_49 8slides 8 knobs

Vad tror du om det? och hur går man isåfall till väga?

lite kvällsläsning... du får det att låta som något tungt. manualen är ungefär 2sidor-"hej och hopp" ingen sådan information över huvudtaget..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sikta på att göra en midikanal-split över midiklaviaturen. Sen ställer man in varje mjukvarusynt på att ta emot från olika midikanaler.

Slutligen i cubase, vilket är mitt hemland, sätter man båda midispåren (som är kopplade till respektive mjukvarusynt) på monitor (lyssning).

opus99 ifrån cubase! vilken ära att få träffa dig! tack för ditt svar

Hur går jag till väga för att göra en midikanal-split? ..I cubase? (eller är detta en hårdvaru inställning på de dyrare borden?)

gracias

/adam

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sikta på att göra en midikanal-split över midiklaviaturen. Sen ställer man in varje mjukvarusynt på att ta emot från olika midikanaler.

Slutligen i cubase, vilket är mitt hemland, sätter man båda midispåren (som är kopplade till respektive mjukvarusynt) på monitor (lyssning).

opus99 ifrån cubase! vilken ära att få träffa dig! tack för ditt svar

Hur går jag till väga för att göra en midikanal-split? ..I cubase? (eller är detta en hårdvaru inställning på de dyrare borden?)

gracias

/adam

"Från Cubase", och "ära"? hm, bara så inget missförtånd uppstått här: jag jobbar inte för steinberg, jag menade bara att cubase är vad jag är mest van vid 🙂

Med split menade jag som Ake gjorde, att man programmerar sin midikeyboard så att övre delen av klaviaturen skickar ut midi-data på en kanal och den nedre delen skickar ut midi-data på en annan kanal. Hur det går till på din klaviatur måste man antingen läsa sig till eller klura ut genom att ge sig in ibland parametrarna där.

Ett annat sätt, beroende på vilken seq du föredrar, så kan man oftast dirigera en inkommande midisignal till flera olika spår, där ett spår kan vara inställt på att vidarebefordra signalen till en midikanal hos en mjuksynt, och ett annat spår kan vara inställt på att vidarebefordra signalen till en annan midikanal på samma mjuksynt. Det kan vara ett annat sätt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

jo. genom att söka vidare på google efter splittning hittade jag lösningen hur man gör det i cubase och är nöjd med resultatet

jag gör en klipp klistra för de som är intresserade.

"use the (Local) Input Transformer on two MIDI tracks (each track output to the desired Instrument/MIDI channel). In each Input Transformer, set the mode to Filter, and in the top section, set to..

Type.. equal... Note... AND

Value 1... Inside Range... (bottom note of range, e.g. "1")... (top note of range, e.g. "60" [middle C]) (or, for the other track, bottom note of range, e.g. "61" .... top note of range, e.g. 127)

Don't forget to checkmark the module, in order to activate it."

(postat av vic_france på cubase.net forum)

ok case closed

tack för hjälpen med hints! perfect

Link to comment
Dela på andra sajter

jo. genom att söka vidare på google efter splittning hittade jag lösningen hur man gör det i cubase och är nöjd med resultatet

jag gör en klipp klistra för de som är intresserade.

"use the (Local) Input Transformer on two MIDI tracks (each track output to the desired Instrument/MIDI channel). In each Input Transformer, set the mode to Filter, and in the top section, set to..

Type.. equal... Note... AND

Value 1... Inside Range... (bottom note of range, e.g. "1")... (top note of range, e.g. "60" [middle C]) (or, for the other track, bottom note of range, e.g. "61" .... top note of range, e.g. 127)

Don't forget to checkmark the module, in order to activate it."

(postat av vic_france på cubase.net forum)

ok case closed

tack för hjälpen med hints! perfect

dock återstår nu problemet att med denna metod kan man bara välja vilka oktaver som ska vara tillgängliga över midibordet, jag har inte ännu löst hur jag får

t ex ett instruments middleC att hamna på mitt keyboards första C till höger

ifall någon vet hur man flyttar instrumentet så?

(det fungerar inte att byta octave down/up på midibordet)

Link to comment
Dela på andra sajter

BUSENKELT.

lägg upp två instrument och klicka i de röda inspelningsplupparna på båda kanalerna. (detta gör du visserligen sist men ändå)

i midiinställningarna kan du välja hur du vill begränsa note-värdena för respektive kanal.

om jag minns rätt går det inte att använda ett instrumenttrack utan du bör välja midi, men jag kan ha fel

lycka till. Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...