Jump to content
Annons

Läser Linux Ubuntu in drivrutiner för all hårdvara


suprapappa

Recommended Posts

hallå

det finns ju möjligthet att köra Linux Ubuntu direkt från en cd om man vill testa utan att installera först.

det jag undrar är om den i så fall läser in alla drivrutiner själv eller om den på ngt sätt lägger sig som ett skal över Windows (om man nu kör ett ett windows-os)

grejen är nämligen att jag har en vän vars dator krånglar...nånting är fel med usb-portarna. windows läser inte in drivutinerna för dom och därför fungerar inte musen (eller ngt annat anslutet via usb för den delen)....ska testa med en ps-2 mus.

jag tänkte att jag med hjälp av linux kan avgöra om det är ett hård- eller mjukvaru fel....om allt funkar med linux så har det ju blivit fel i ngn fil i windows och funkar det inte så borde det vara fel i hårdvaran.

tänker jag rätt?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hallå

det finns ju möjligthet att köra Linux Ubuntu direkt från en cd om man vill testa utan att installera först.

det jag undrar är om den i så fall läser in alla drivrutiner själv eller om den på ngt sätt lägger sig som ett skal över Windows (om man nu kör ett ett windows-os)

grejen är nämligen att jag har en vän vars dator krånglar...nånting är fel med usb-portarna. windows läser inte in drivutinerna för dom och därför fungerar inte musen (eller ngt annat anslutet via usb för den delen)....ska testa med en ps-2 mus.

jag tänkte att jag med hjälp av linux kan avgöra om det är ett hård- eller mjukvaru fel....om allt funkar med linux så har det ju blivit fel i ngn fil i windows och funkar det inte så borde det vara fel i hårdvaran.

tänker jag rätt?

Det lägger sig inte som ett skal över något annat OS. Det är ett helt OS som startas från CD/DVD. Så du tänker rätt. Det är så jag själv brukar fixa mina egna och andras burkar. Jag vet inte om Ubuntu Linux Live-CD är den som har mest stöd för hårdvara dock. Jag har ofta upplevt att Knoppix är den Live-CD som är bäst på det här. Men jag kan ju å andra sidan inte alla andra distributioner så nån annan kanske kan lägga till nått här.

Link to comment
Dela på andra sajter

där är mycket riktigt inte ett skal och med stor sannolikehet kommer hårdvaran fungera om det inte är ett hårdvarufel. Men bara för att det inte fungerar, betyder det inte att det MÅSTE vara ett hårdvarufel. Men du kan ju alltid konstatera att det är mjukvaran om det nu fungerar. Nu vet jag inte hur knoppix och ubuntu jobbar med usbminnen och dyligt. men i gentoo som jag använder måste man montera dem manuellt.

kan se ut såhär ifall det behövs:

"mount -t auto /dev/sda1 /mnt/-mappen du vill kunna nå minnet från, cdrom duger bra 😉-"

edit: Ubuntu live-cd bör duga minnst lika bra som knoppix

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv ubuntu och tycker att det är riktigt bra. Enda gången jag skiftar över till xp är när jag ska köra pro tools!

Jag tycker ubuntu funkar riktigt bra på att hitta hårdvara på de datorer jag installerat det på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...