Jump to content
Annons

ändra melodi i vocalsen, help please


Trocadozo

Recommended Posts

Tjennare

Nu är det så att jag undrar hur man ska gå tillväga för att kunna ändra en ljudfil genom att lägga till en midi melodi och få den att låta som midi melodin.

säg att jag får basshunters boten annas vocals att gå i cascada touch vocalsens melodi 🙂, big question, how?

Låter kanske knepigt, men jag vet inte hur jag ska uttrycka det ;(

ETT perfekt exempel är Niklas J, strömma igenom så fattar ni nog vad jag menar bättre..

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...endID=195880276

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sjunga själv i stället för att bara klippa ihop vad andra har gjort...? 😛

Nåja - annars är Melodyne som sagt bästa verktyget för att modifiera audio - men om du gör för stora förändringar, så kommer det inte att låta naturligt ändå...

Du kan också köra sången genom en vocoder, så att du spelar melodin du vill ha med midi och styr audiofilen med den. Det låter väldigt syntetiskt att göra så, men det kanske är det du är ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunga själv i stället för att bara klippa ihop vad andra har gjort...? 😛

Nåja - annars är Melodyne som sagt bästa verktyget för att modifiera audio - men om du gör för stora förändringar, så kommer det inte att låta naturligt ändå...

Du kan också köra sången genom en vocoder, så att du spelar melodin du vill ha med midi och styr audiofilen med den. Det låter väldigt syntetiskt att göra så, men det kanske är det du är ute efter?

Tanken var just den att jag skulle försöka på att sjunga, dock ville jag fräsha up med en rätt cool vocal melodi 🙂

Jag har testat melodyne, men man kan inte ladda upp någon midi där, och om man ska göra det själv låter det som sagt ganska fel och oftast väldigt fel toner.

nu börjar vi komma in på rätt saker, Kan du rekomendera en bra Vocoder?. Hur går man sedan tillväga?. Jag använder vanligtvis reason, så FL studio är lite hal nytt för mig ;O

Link to comment
Dela på andra sajter

Antares Autotune heter det du behöver, en vst plugg.

Spela upp den melodin du vill ha i fl's midi out, välj vilken midi kanal som den ska arbeta på.

Gör sedan en effekt kanal för sånget att gå igenom, lägg in autotune och välj sedan samma midi kanal som du valde i fl's midi out. Sedan är det bara o ratta till sig den rätta tonen för bästa resultat 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

* Du har vocoder i Reason.

* Om du inte kan få till det med Melodyne så vet jag inte om det här med musik är din grej . . . ☺️

Med Melodyne kan du ju flytta tonerna hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antares Autotune heter det du behöver, en vst plugg.

Spela upp den melodin du vill ha i fl's midi out, välj vilken midi kanal som den ska arbeta på.

Gör sedan en effekt kanal för sånget att gå igenom, lägg in autotune och välj sedan samma midi kanal som du valde i fl's midi out. Sedan är det bara o ratta till sig den rätta tonen för bästa resultat 😛.

Tackar det låter lovande. Dock har jag inte fått det till att funka, jag gör väll fel x)det hade varit guld om du kunnat göra en flp fil där allt e på plats bara som exempel, om du har lust 😄

drloop

JAg har dock inte hörtallas om några sådana möjligheter av vocodern i reason, men något säger mig att det är lättare att fixxa i fruity loops. är det de?.

Musik ÄR min grej, men melodyne är det ej, den bråkar ;((

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Antares Autotune heter det du behöver, en vst plugg.

Spela upp den melodin du vill ha i fl's midi out, välj vilken midi kanal som den ska arbeta på.

Gör sedan en effekt kanal för sånget att gå igenom, lägg in autotune och välj sedan samma midi kanal som du valde i fl's midi out. Sedan är det bara o ratta till sig den rätta tonen för bästa resultat 😉.

Tackar det låter lovande. Dock har jag inte fått det till att funka, jag gör väll fel x)det hade varit guld om du kunnat göra en flp fil där allt e på plats bara som exempel, om du har lust 🙂

drloop

JAg har dock inte hörtallas om några sådana möjligheter av vocodern i reason, men något säger mig att det är lättare att fixxa i fruity loops. är det de?.

Musik ÄR min grej, men melodyne är det ej, den bråkar ;((

Du skall nog inte köpa så många olika program, du hinner aldrig lära dig något av dom bra.

Så håll du dig till FL och bli bra på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alterntiv är Rolands Variphrase teknik som finns i VP9000, VariOS och V-Synth modellerna. Med detta kan du ladda in en sampling, ställa in "robolägt" och sedan spela melodin på klaviaturen, och samplingen justerar sig i tonhöjd (i realtid) efter vad du spelar.

Edit: stava

Redigerat av Vallin
Link to comment
Dela på andra sajter

Antares Autotune heter det du behöver, en vst plugg.

Spela upp den melodin du vill ha i fl's midi out, välj vilken midi kanal som den ska arbeta på.

Gör sedan en effekt kanal för sånget att gå igenom, lägg in autotune och välj sedan samma midi kanal som du valde i fl's midi out. Sedan är det bara o ratta till sig den rätta tonen för bästa resultat 😱.

Tackar det låter lovande. Dock har jag inte fått det till att funka, jag gör väll fel x)det hade varit guld om du kunnat göra en flp fil där allt e på plats bara som exempel, om du har lust 🙂

drloop

JAg har dock inte hörtallas om några sådana möjligheter av vocodern i reason, men något säger mig att det är lättare att fixxa i fruity loops. är det de?.

Musik ÄR min grej, men melodyne är det ej, den bråkar ;((

Autotune inställningarna sparas inte när jag använder den, har en äldre version dessutom. Det bästa sättet e o experimentera sig fram, det drar man lärdom av! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

FL har ju en vocoder, den funkar riktigt bra.

Kolla youtube efter fl vocoder.

Annars kan du köpa en microKorg eller en Korg-R3 som jag har :rolleyes: den har inbyggd vocoder i sig =D

phew lyckades få Fl vocodern att funka til slut. de där me tutorial på youtube var fiffigt 😄

Dock tyckte jag vocodern i fl var lite för plastig, hur pass mycket bättre är hårdvara i vocoderns väg? 😛

Tack alla som svarat förresten, uppskattar det

Link to comment
Dela på andra sajter

FL har ju en vocoder, den funkar riktigt bra.

Kolla youtube efter fl vocoder.

Annars kan du köpa en microKorg eller en Korg-R3 som jag har :rolleyes: den har inbyggd vocoder i sig =D

phew lyckades få Fl vocodern att funka til slut. de där me tutorial på youtube var fiffigt 😄

Dock tyckte jag vocodern i fl var lite för plastig, hur pass mycket bättre är hårdvara i vocoderns väg? 😛

Tack alla som svarat förresten, uppskattar det

Tja jag är ju inte ett fan av just vocoder, men det är en cool effekt.

Kolla youtube igen

microKorg är ju billigast så sökte på microkorg + vocoder

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
FL har ju en vocoder, den funkar riktigt bra.

Kolla youtube efter fl vocoder.

Annars kan du köpa en microKorg eller en Korg-R3 som jag har :rolleyes: den har inbyggd vocoder i sig =D

phew lyckades få Fl vocodern att funka til slut. de där me tutorial på youtube var fiffigt 😄

Dock tyckte jag vocodern i fl var lite för plastig, hur pass mycket bättre är hårdvara i vocoderns väg? 😛

Tack alla som svarat förresten, uppskattar det

Som vanligt så gäller det att behärska sina grejer.

Jag tror inte det är FL vocoderns som är plastig utan att du helt enkelt inte har lärt dig använda den riktigt.

Vocodern i reason är kanon. Hårdvara blir inte bättre.

Man kan inte köpa sig coolt ljud utan man lär sig göra det. Spelar ingen roll hur mycket stålar man lägger på hårdvara eller hur många piratprogram man laddar ned, kunskapen är den som avgör.

Dåligt med kunskap om hur grejerna funkar = dåligt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...