Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ny på denna sidan ☺️ . Jag har hållt på med reason i nästan 2 år och jag har lärt mig det mesta själv. jag kan inte så mkt om synthar, ljudkort och såna här saker. Men för inte så längesen så köpte jag mitt första midi-keyboard. Försäljaren sa till mig att jag behöver nog ett ljudkort också annars kan det bli delays eller att synthen inte funkar som den ska. så jag köpte ett audiophile 2496 (försäljaren föreslog det). Nu satte jag in det i min stationära dator och jag får inget ljud alls. Jag har bara satt in det i datorn och installerat drivrutinerna. Jag kan nästan ingenting om sånt här så jag vänder mig hit i hopp om lite hjälp 🙂 Va har jag gjort för fel nån som vet ? måste jag köpa till mer grejer eller koppla in det på nåt sätt ?

Tack på Förhand

K-man

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Högtalarna är kopplade till 2496?

Asio är vald i Reason?

Postat

jag har inte kopplat nåt jag vet inte hur man gör 😉 jag e rätt ny med musik och datorer 🙂 jag har vanliga datorhögtalare kan jag koppla in den i dem ? så jag måste bara koppla högtalarna i ljudkortet.

det är lite frustrerande 🙂 tack för er hjälp dock ! appreciate it!

DieHard (oregistrerad)
Postat
jag har inte kopplat nåt jag vet inte hur man gör 😉 jag e rätt ny med musik och datorer 🙂 jag har vanliga datorhögtalare kan jag koppla in den i dem ? så jag måste bara koppla högtalarna i ljudkortet.

det är lite frustrerande 🙂 tack för er hjälp dock ! appreciate it!

Har du ställt in volymen på audiophilekortet? Har du läst manualen överhuvudtaget?

Postat

Ja jag har läst manualen. jag har gjort som det står där tror jag. Men de visar en bild på att man ska ha en "Amplifier" och en D.A.T. Behöver jag de sakerna också ?

jag har fått med några sladdar som jag antar ska vara kopplade från ljudkortet till synthen och till högtalarna. Men sladdarna är riktigt korta. Det är riktigt förvirrande. Jag vet jag är riktig amatör 😉 men jag vet inte var jag ska få hjälp.

Tack för er tid/ Peace

Postat

1) två sladdar vänster ingång + höger ingång stoppa in och dra dom till vänster och höger ingång på din synth

2) tvål sladdar vänster utgång + höger utgång på 2496 dra dom till tex en mixer eller annan utrustnings ingångar vänster och höger för att få ut ljudet från 2496 kortet.

3) Gå in på START och sen KONTROLL PANELEN där fanns i alla fall min 2496 när jag hade den och klicka på

audiophile 2496 ikonen då öppnas programet och där i avdelningen MONITOR MIXER tror jag det heter så

finns reglarna för både ingång och utgångs ljud från ljudkortet dvs dom sladdar du stoppat in i kortet.

4) Gå också in på LJUD OCH LJUD ENHETER på KONTROLL PANELEN och klicka på fliken LJUDENHETER

5) Där kan du välja vilket ljudkort som ska styra MIDI + INSPELNING + UPPSPELNING AV LJUD

Välj då audiophile 2496 i den menyn som finns om du klickar på den svarta bocken i den blå rutan till höger

vid varje rektangulär text ruta för INSPELNING + UPPSPELNING + MIDI.

6) Om du gör detta så måste det bara fungera förutsatt att du har installerat drivrutinerna rätt från skivan och att kortet är fastsatt ordenligt i datorn. SÅ ÄR HAR DET FUNGERAT FÖR MIG I WINDOWS XP HOME OPERATIV SYSTEM I ALLA FALL. Du kan inte få ut ljudet från audiophile 2496 via dina vanliga högtalare utan bara via sladden du har kopplat till utgångarna på kortet som går tex till en mixerbord eller annat som för ut ljudet

HOPPAS DETTA HJÄLPTE 😉

Postat

GLÖM INTE ATT KLICKA PÅ "VERKSTÄLL " KNAPPEN EFTER ATT DU GJORT ÄNDRINGAR I TEX "LJUD OCH LJUD ENHETER MM ANNARS ÄNDRAS INGENTING OCH KOLLA OCKSÅ INNAN DU ÄNDRAR VAD DITT LJUDKORT HETER I DATORN SÅ DU KAN ÄNDRA TILLBAKA TILL DIN DATORS LJUDKORT IGEN OCH FÅ UT LJUDET VIA DINA DATOR HÖGTALARE IGEN 😉

Postat
GLÖM INTE ATT KLICKA PÅ "VERKSTÄLL " KNAPPEN EFTER ATT DU GJORT ÄNDRINGAR I TEX "LJUD OCH LJUD ENHETER MM ANNARS ÄNDRAS INGENTING OCH KOLLA OCKSÅ INNAN DU ÄNDRAR VAD DITT LJUDKORT HETER I DATORN SÅ DU KAN ÄNDRA TILLBAKA TILL DIN DATORS LJUDKORT IGEN OCH FÅ UT LJUDET VIA DINA DATOR HÖGTALARE IGEN 😄

Jag försökte byta tillbaka till mina datorhögtalare men där får jag inget ljud heller. jag bytte till ljudkortet i datorn men det kommer fortfarande inget ljud

drloop (oregistrerad)
Postat

1. Följ installationsbeskrivningen för ditt ljudkort till punkt och pricka.

2. Koppla in högtalarna på output left/right från Audiophile 2496.

3. Välj i kontrollpanalen i windows M-Audio Asio 1/2 som default ljudkort.

4. Välj samma Asiodrivrutinerna som ovan i Reason under preferences.

Inget ljud fortfarande?

Har du följt beskrivningarna till punkt och pricka?

Har du kopplat in högtalarna på 2496 ljudkortet?

Har du kopplat högtalarna på output från ljudkortet, inte input.

Vet du inte hur du skall koppla högtalarna, tag hjälp av en kompis som vet hur man kopplar in en CD spelare eller ännu bättre ett kassettdäck i en stereo.

Postat

He he ja du och jag som trodde att jag var dålig på teknik men nu har jag åtminstone en som är på samma nivå som jag själv he he.

Alltså om du har gjort allt som drloop och jag och flera har sagt så ska det fungera och vad det gäller dator ljudkortet så måste du ha valt det i LJUD OCH LJUDENHETER i KONTROLL PANELEN. Sen så får du förstås inte glömma bort att klicka in dig på dator ljud kortets mjukvara med dess olika volym och annat reglage. Mitt dators ljudkort med reglar får jag upp om jag dubbel klickar i nedre högra hörnet på en högtalar ikon som finns näst bredvid klockan 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.