Jump to content
Annons

SIR (konvolverande reverb) orsakar latency i lyssningen.


Assar

Recommended Posts

Jag har sen i vintras haft problem med latency i lyssningen via Cubase. Inte alltid, men väldigt ofta. Det har orsakat att jag inte kan spela eller spela in och samtidigt lyssna på det som spelas (in). Även om ljudkortet visat 6 ms latency har fördröjningen varit helt oacceptabel.

Jag har testat att stänga av varenda plugg utan att det blivit bättre. Jag har konsulterat Steinberg, Propellerhead, 4Sound och Presonus utan resultat. Har uppdaterat drivrutiner och firmware till ljudkortet men problemet kvarstår.

Av ren slump råkade jag ta bort pluggarna helt från kanalerna (alltså inte bara avaktivera send:en) när jag skulle jag testa ett nytt ljudkort (fick låna av 4Sound - tackar!). Plötsligt var latencyn bort. och det var SIR som var problemet!

Det räcker alltså med att send till en effektkanal med SIR är inlagd i send-slotten för att latencyn ska uppstå.

Send-slotten behöver inte ens vara aktiverad!

Nån mer som haft det problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har sen i vintras haft problem med latency i lyssningen via Cubase. Inte alltid, men väldigt ofta. Det har orsakat att jag inte kan spela eller spela in och samtidigt lyssna på det som spelas (in). Även om ljudkortet visat 6 ms latency har fördröjningen varit helt oacceptabel.

Jag har testat att stänga av varenda plugg utan att det blivit bättre. Jag har konsulterat Steinberg, Propellerhead, 4Sound och Presonus utan resultat. Har uppdaterat drivrutiner och firmware till ljudkortet men problemet kvarstår.

Av ren slump råkade jag ta bort pluggarna helt från kanalerna (alltså inte bara avaktivera send:en) när jag skulle jag testa ett nytt ljudkort (fick låna av 4Sound - tackar!). Plötsligt var latencyn bort. och det var SIR som var problemet!

Det räcker alltså med att send till en effektkanal med SIR är inlagd i send-slotten för att latencyn ska uppstå.

Send-slotten behöver inte ens vara aktiverad!

Nån mer som haft det problemet?

Sir har ju en latency i sig så det var kanske inte jättekonstigt.

Du kanske ska testa KeFir? den ska vara latencyfri.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om jag inte missminner mig så har SIR en fast latency på 1024 samples...

Ja du fattar, SIR har man bara när man skall mixa :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Den ska väl inte orsaka latency när den inte är aktiverad på sendbussen?!?

Du kör väl Cubase 4, eller hur?

Cubase 3 bvar på det viset att bara man hade den på en effektretur så kompenserade Cubase.

Oavsett den var aktiv eller ej.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

SIR2 ska ha låg latency.

Men då kostar det.

Åke

Jäpp!

0 samples latency i SIR2, medan SIR1 har 8960 samples: http://www.knufinke.de/sir/sir2.html 😠

SIR2 kostar, men det är ändå billigt för den kvalitet man får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att Cubase analyserar vad som ligger på sendbussen och kompenserar latency automatiskt.. Vare sig det är aktivt eller inte.. Värt att tänka om man ska felsöka hög latency hädanefter 😠 Tack för tipset Assar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gratisversionen av SIR har latency kan jag förstå.

Men att Cubase inte helt bypassar send-effekten på en kanal när man avaktiverar den?!?

Why???

Det är lite dumt att det är så, men det räcker att pluggarna har laddats in för att de ska belasta. Det är något som har varit känt sedan Hedenhös, så det är lite konstigt att ingen har kommit att tänka på det tidigare - speciellt som du har kontaktat Steinberg själva angående problemet... 😠

Som Hegobald säger, så är det antagligen en analys som görs för alla pluggar som är inladdade, eftersom programmet ju inte vet när man får för sig att göra pluggen aktiv igen, utan det ska vara förberett för att undvika glitchar när man disablar bypass...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Christian Knufinke som gör SIR2 är jädrans schysst snubbe. Fråga om du kan få pruta om du verkligen inte har råd.

Jag kör SIR, det är jättebra. Börjar du köra logic nångång ingår det liknande gratis i paketet, värt att komma ihåg om du vill investera för framtiden. SIR finns för mac sen ett halvår också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...