Jump to content
Annons

Reklamjinglar


ettan

Recommended Posts

Tjena, någon som har spelat in och sålt en jingel någon gång?

Är lite fundersam över hur man går till väga. Om man bara gör en pripps blå låt och skickar den dit och hoppas på det bästa?! Skulle va kul å höra vad ni har att säga!

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Vet inget mer om jinglar än att jag HATAR DEM! Finns inget mera irriterande som jag kan komma på just nu. Men antar att det är där som med allt annat att det gäller ha de rätta kontakterna för att få jobb där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, någon som har spelat in och sålt en jingel någon gång?

Är lite fundersam över hur man går till väga. Om man bara gör en pripps blå låt och skickar den dit och hoppas på det bästa?! Skulle va kul å höra vad ni har att säga!

MVH

Jag har sålt lite jinglar. Många av radiokanalerna tar jingleljobben själva i samband med att de säljer tid, men de lite större kunderna går ofta via en reklambyrå. Gå och presentera dig för lite reklambyråer vet ja. Sedan kan man naturligtvis få en del jobb via kontakter också, så har det varit i mitt fall - Sedan får man lita djungeltrumman...

Tror knappast att det lönar sig att skicka direkt till bolagen, de gör i princip ingen egen reklam själva utan använder i 99% av fallen en reklambyrå.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Vet inget mer om jinglar än att jag HATAR DEM! Finns inget mera irriterande som jag kan komma på just nu. Men antar att det är där som med allt annat att det gäller ha de rätta kontakterna för att få jobb där.

😕

Sorry.

Det var faktisk det första jag tänkte på också.

Sen kom jag att tänka på filmen, vad den nu heter, med Westly Snipes, Sylvester Stallone och Sandra Bullock

där de inte har musik utom bara jinglar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inget mer om jinglar än att jag HATAR DEM! Finns inget mera irriterande som jag kan komma på just nu. Men antar att det är där som med allt annat att det gäller ha de rätta kontakterna för att få jobb där.

😕

Sorry.

Det var faktisk det första jag tänkte på också.

Sen kom jag att tänka på filmen, vad den nu heter, med Westly Snipes, Sylvester Stallone och Sandra Bullock

där de inte har musik utom bara jinglar. :rolleyes:

Demolition man 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inget mer om jinglar än att jag HATAR DEM! Finns inget mera irriterande som jag kan komma på just nu. Men antar att det är där som med allt annat att det gäller ha de rätta kontakterna för att få jobb där.

😕

Sorry.

Det var faktisk det första jag tänkte på också.

Sen kom jag att tänka på filmen, vad den nu heter, med Westly Snipes, Sylvester Stallone och Sandra Bullock

där de inte har musik utom bara jinglar. :rolleyes:

Demolition man 🤪

En bra jingel = en som ALLA hatar, för alla mins den.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
En bra jingel = en som ALLA hatar, för alla mins den.

Om det funkar så. 😛

Kan ju backfire något enastående dock. 😕

Jag köper inte vissa produkter och varor pga. deras eneverande reklam. :rolleyes:

Merci reklamen..... 🤪

Skulle inte äta den chokladen om jag så fick betalt.

Leasy.

Döda Peter!!!!!

Döda Peter!!!! 🤪😎

😆

Och den värsta av dem alla:

Hemglas + deras djälvla lilla as jingle. 🙁😳🤪

Redigerat av friend
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte precis starta en snarlik tråd innan jag upptäckte den här. Jag lånar den lite;

Finns det några här som har jobbat med radioreklam? Finns det något speciellt man ska tänka på vid produktion (då menar jag hela processen med allt ifrån marknadsföring, manus, produktion och distrubution)? Finns det något man måste tänka på rent ljudtekniskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tänkte precis starta en snarlik tråd innan jag upptäckte den här. Jag lånar den lite;

Finns det några här som har jobbat med radioreklam? Finns det något speciellt man ska tänka på vid produktion (då menar jag hela processen med allt ifrån marknadsföring, manus, produktion och distrubution)? Finns det något man måste tänka på rent ljudtekniskt?

Det jag har hört när det varit reklam överhuvudtaget, brukar annonsörerna själva komma med manus eller åtminstone idén som de vill få ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte precis starta en snarlik tråd innan jag upptäckte den här. Jag lånar den lite;

Finns det några här som har jobbat med radioreklam? Finns det något speciellt man ska tänka på vid produktion (då menar jag hela processen med allt ifrån marknadsföring, manus, produktion och distrubution)? Finns det något man måste tänka på rent ljudtekniskt?

Det jag har hört när det varit reklam överhuvudtaget, brukar annonsörerna själva komma med manus eller åtminstone idén som de vill få ut.

Gäller det vid även vid agressiv marknadsförening eller bara vid defensiv? (Kommer kunden till dig eller kommer du till kunden, alltså)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in plan8.se. De har producerat massor av musik till reklamfilm och sånt. Man kan gå med där, men då måste man vara grötigt jävla asbra på att skriva och producera musik. Det är nog det lättaste sättet att få jobb inom den branschen skulle jag tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tänkte precis starta en snarlik tråd innan jag upptäckte den här. Jag lånar den lite;

Finns det några här som har jobbat med radioreklam? Finns det något speciellt man ska tänka på vid produktion (då menar jag hela processen med allt ifrån marknadsföring, manus, produktion och distrubution)? Finns det något man måste tänka på rent ljudtekniskt?

Jag har jobbat med jinglar.

Det finns många saker att diskutera runt detta ämne.

Att göra jinglar till kiosken/butiken/restaurangen runt hörnet är oftast inga problem. Kiosken runt hörnet vill kanske sälja nåt på kampanj.

Du måste sitta ned med ägaren för att klura ut vilket budskap och hur han/hon vill ha det.

Har du en byrå med så kan det vara så att man måste följa tänket runt bolaget, hur man har utfromat övrig reklam och försöka hålla sig till det formatet.

Hur får du jobb? Kontakter på radiostationer är inte dumt.

Reklambyråkontakter är också bra.

Men som sagt det är ett brett område om man vill skapa jinglarnas utformning själv.

Själv fick jag äran att föreläsa om reklamjinglar, vann priser för jinglar.

Men slutsumman är att när man sitter med 4e jinglen på samma vekca för en restaurang så har liksom fantasin tagit slut. Du har använd disk och glaskraschar samt champagnekorkar till leda.

Och det finns väldigt lite pengar i att bara producera jinglen. Att skapa budskapet och en kampanj, där ligger stålarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det finns väldigt lite pengar i att bara producera jinglen. Att skapa budskapet och en kampanj, där ligger stålarna.

Vad innebär "lite"? Vad är det för pengar det rör sig om?

Hur fungerar det ljudtekniska? Hur bör man mixa röst över eventuell musik? Är det något man ska undvika? Bör man köra limitern i botten?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Och det finns väldigt lite pengar i att bara producera jinglen. Att skapa budskapet och en kampanj, där ligger stålarna.

Vad innebär "lite"? Vad är det för pengar det rör sig om?

Hur fungerar det ljudtekniska? Hur bör man mixa röst över eventuell musik? Är det något man ska undvika? Bör man köra limitern i botten?

Ja, hur bör man mixa? Det viktigaste är talet. Du sänker musiken när talet kommer antingen genom att automatisera eller köra en Ducker på musiken. Sidechaina med en kompressor funkar som en ducker.

Automatisera är snyggast.

Skall du höras får du nog se till att få kräm på reklamen. Men kolla med stationen som det skall sändas på så får du reda på hur dom vill ha det.

Om jag skulle starta om igen skulle jag försöka låta bli att låta som alla andra. Det var på så vis jag fick snurr på det förra gången det begav sig. Det lät helt enkelt inte som allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag vet inte vad man får betalt för att spela in en "bröd och smör" jingle. 500 spänn, en tusenlapp kanske.

Du konkurerar med radiostationerna själva, kolla vad dom tar betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Kolla in plan8.se. De har producerat massor av musik till reklamfilm och sånt. Man kan gå med där, men då måste man vara grötigt jävla asbra på att skriva och producera musik. Det är nog det lättaste sättet att få jobb inom den branschen skulle jag tro?

Tjena,

Jag undrar om någon vet vilka pengar det kan handla om i det fall man skulle lyckas få med musik i en reklamfilm på tv?

Alltså i stil med det som plan8 verkar hålla på med.

Är det en ren stim-fråga, en klumpsumma eller hur fungerar det?

Och övergår rättigheterna till musiken i så fall till den man säljer in det till?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kolla in plan8.se. De har producerat massor av musik till reklamfilm och sånt. Man kan gå med där, men då måste man vara grötigt jävla asbra på att skriva och producera musik. Det är nog det lättaste sättet att få jobb inom den branschen skulle jag tro?

Tjena,

Jag undrar om någon vet vilka pengar det kan handla om i det fall man skulle lyckas få med musik i en reklamfilm på tv?

Alltså i stil med det som plan8 verkar hålla på med.

Är det en ren stim-fråga, en klumpsumma eller hur fungerar det?

Och övergår rättigheterna till musiken i så fall till den man säljer in det till?

Mvh

Du äger alltid upphovsrätten, men kan alltid licensiera användandet av det du skapat. Är du medlem i STIM har de exklusiv rätt att licensiera ditt material så i princip kan du inte upplåta den på egen hand.

Stim ger fövisso nästan alltid tillstånd (så länge kunden betalar alla avgitfer osv) så det är ju inget problem - observera att detta gäller upphovsrätten till text och melodi.

Däremot är det lättare att upplåta själva inspelningen som sådan (d.v.s. just den här versionen), den omfattas ju inte av STIM avtalet. De flesta jobb jag gjort har inte omfattats av ett formellt kontrakt (annat än en ren beställning), de har fått jingeln och jag har fakturerat lite pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...