Jump to content
Annons

Latency från CME M-Key in till datorn


brakskit

Recommended Posts

Jag har sökt och letat, men hjärnan känns som mos av alla råd. Så, om nån kunde hjälpa mig så vore det kanon... Djupt andetag.

Okej.

Latency dödar kreativiteten...

Jag har köpt ett CME M-Key och försöker få in ljud i Reason och Adobe Audition. Reason testar jag bara, så där är det mycket möjligt att jag bara inte vet vad jag pysslar med. Men i Adobe Audition (2) vore det väl själva... om jag inte kunde få till det.

Det jag vill: slippa fördröjning mellan miditangentbort till datorn. Nu går det via USB rakt in i datorn. Datorn är hur fräsig som helst, men har det ljud som sitter på moderkortet.

Om det inte går att slippa fördröjning, då är det så det är. Men det måste ju gå.

(Det jag har haft hittills att leka med är ett M-Audio MobilePre usb som jag spelat in sång och gitarr genom. Så, det är vad jag kan och har koll på. Men midikontakter finns det inga där. Jag har ett äldre keyboard med midiut och ingång, men det är klumpigt och jag har ingen omvandlar från midi till usb. Ah, men då skulle jag väl hamna i samma elände igen med latency, ja...)

Som sagt, om nån kunde få mig lösa detta som vore det helt underbart. Behövs det köpas ytterligare ett extern eller internt ljudkort så får det väl bli så då. Jag gör vad som helst bara jag får bort time-laggen härna...

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Linus har gett dig en ledtråd.

Till ditt Mobile Pre så finns det en Asio drivrutin som du måste installera.

Har du ingen skiva så ladda ned drivisarna från M-Audios hemsida:

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...58be3&OS=15

Kolla in vilket OS du behöver ladda hem till.

Innan du installerar så öpnna instruktionsboken till ditt Mobile pre och följ exakt dessa instruktioner.

När detta är klart går du in i reason och Audition under ljudinställninar för programmen och väljer Mobile Pre asio (eller vad de nu kan heta).

När detta är gjort kommer ditt Mobile pre funka som en dröm ihop med Reason med bra latency.

OBS, lyssningen måste du göra via ditt Mobile pre ljudkort inte via datorns inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus har gett dig en ledtråd.

Till ditt Mobile Pre så finns det en Asio drivrutin som du måste installera.

Har du ingen skiva så ladda ned drivisarna från M-Audios hemsida:

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...58be3&OS=15

Kolla in vilket OS du behöver ladda hem till.

Innan du installerar så öpnna instruktionsboken till ditt Mobile pre och följ exakt dessa instruktioner.

När detta är klart går du in i reason och Audition under ljudinställninar för programmen och väljer Mobile Pre asio (eller vad de nu kan heta).

När detta är gjort kommer ditt Mobile pre funka som en dröm ihop med Reason med bra latency.

OBS, lyssningen måste du göra via ditt Mobile pre ljudkort inte via datorns inbyggda.

Det låter ju finemang, om man säger så.

MEN, grejen är ju att jag inte kan köra midi-klaviaturen genom Mobile Pre. Jag sa att jag hade ett sånt. Men det har ju ingen ingång för midi eller usb. Eller går det, på nåt sätt?

Missar jag nåt uppenbart så är det bara att säga till... för det känns nästan så.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN, grejen är ju att jag inte kan köra midi-klaviaturen genom Mobile Pre.
Klaviaturen har ingen som helst betydelse. Den gör det bara enklare att "märka av" att du har problemet.

Det är inte mellan klaviaturen och datorn som fördröjningen uppstår. Det är mellan ljudkortsinställningen i Reason och ljudutgången på ditt MobilePre.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN, grejen är ju att jag inte kan köra midi-klaviaturen genom Mobile Pre.
Klaviaturen har ingen som helst betydelse. Den gör det bara enklare att "märka av" att du har problemet.

Det är inte mellan klaviaturen och datorn som fördröjningen uppstår. Det är mellan ljudkortsinställningen i Reason och ljudutgången på ditt MobilePre.

Okej... så, det enda som krävs egentligen att jag lyssnar på ljudet genom mitt externa ljudkort, att jag inte behöver köra det genom det... Det tog en stund att få in det i min tjocka skalle. Tack tack, bägge två!

Nu ska jag bara få programmen att funka igen också så jag kan testa detta... har nog rört om lite väl medan jag letat lösningar. Men det borde funka, det borde det.

Tack igen, underbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...