Jump to content
Annons

n(c)b


debatt

Recommended Posts

Man kan ladda ned en n©b-logotyp eller en BIEM/n©b-logotyp, att sätta på sin label har jag sett. Vad är skillnaden?

Om man gör en liten produktion med egna låtar på cd och blir befriad från att betala n©b-avgift, ska man sätta n©b-loggan på labeln då eller ej?

Är det liksom ett tecken på att man haft en överenskommelse med dem, eller ett tecken på att man betalat avgiften?

Sätter man inte n©b-loggan på labeln, så kanske man borde skriva nånstans att man haft den överenskommelsen om befrielse av avgift...

😲

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Man kan ladda ned en n©b-logotyp eller en BIEM/n©b-logotyp, att sätta på sin label har jag sett. Vad är skillnaden?
n©b täcker bara länderna i Norden. Det finns liknande organisationer över världen, t ex SACEM i Frankrike och i Tyskland GEMA.

Men dessa tre organisationer är medlemmar i BIEM.

Så att skriva BIEM/n©b gör att din skiva kan exporteras utanför Norden (om det nu skulle vara aktuellt och det tror jag inte då du fått befrielse från avgift och ska trycka i liten skala). 😲

Loggan bör på för att visa att skivan är pressad med tillstånd. Oavsett gratis eller betalt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack!

Eftersom den främst ska till USA, så får jag ju sätta på en BIEM/n©b.

Det verkar som om befrielsen från avgift handlar om antal ex (mindre än 1000 st) och inte var den säljs.

GEMA känner man ju igen...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...