Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är summering och är det olika på olika program.

Tänker på typ logic cubase sonar m.m är det olika summeringar på programmen och låter det sämre eller bättre ? 🙂

Annons
Postat

Jag tycker att Majken sammanfattat det så bra i tidigare tråd, så jag postar om hans inlägg här. 🙂

Ett flertal tester har gjorts när det gäller summering i olika inspelningsprogram. Resultatet när man fasvänder en summering från ett program och adderar till en annan är att ljudet nollas helt. Eventuella skillnader ligger runt -135 decibel och går att bortse från helt och hållet eftersom det inte finns några d/a-omvandlare som har så hög dynamik. De gånger skillnader har funnits har det visat sig att ett fel uppstått. Endera på grund av en bugg i programmet eller att man glömt att slå av funktioner som dithering.

När man talar om inspelningsprogram så nämns ofta flashiga ord som summeringsalgoritm och ljudmotor. Delar av detta är rent marknadssnack, men det handlar också om att skilja på funktioner mellan olika program. När Steinberg säger att de uppdaterat ljudmotorn i Cubase SX3 så menar de egentligen att de lagt till full delay kompensering. I Cubase 4.1 gör man ännu en uppdatering av ljudmotorn, då handlar det om fria kopplingar av gruppspår och sidechain-funktioner. Vad man däremot inte gör är att ändra på summeringen, eftersom den fungerar och gör precis vad den ska.

Vill man veta hur summering fungerar i inspelningsprogram så är det bara att fråga första bästa ljudprogrammerare. Svaret man får är att det är en enkel process där man adderar en serie med flyttal. Att summera binära tal är enkelt, väldigt enkelt till och med och resultatet är extremt förutsägbart.

Här är en tråd på Sonars forum där chefen för Cakewalk påpekar att det inte finns några skillnader mellan summeringen i Sonar och Nuendo:

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=164528&...page=7&key=

I did a test with simple audio files and plugins, and produced WAVs the were bit for bit identical. I'm working on a more complex project involving soft synths, and we'll see where that goes.

Här är ett svar från Cubase-lägret:

All existing DAW's have a summing engine which produces the *exact* same results, down to the LSB's. Difference is that one will have dither noise at -136 dB, while the other will have distortion at -136 dB. The only thing that eventually can be improved are the internal effects, but those have nothing to do with the sound engine.

Again, every DAW on the market has a sound engine which allows you to mix your projects at the best possible digital standards.

Postat (redigerat)
Jag tycker att Majken sammanfattat det så bra i tidigare tråd, så jag postar om hans inlägg här. 😉
Ett flertal tester har gjorts när det gäller summering i olika inspelningsprogram. Resultatet när man fasvänder en summering från ett program och adderar till en annan är att ljudet nollas helt. Eventuella skillnader ligger runt -135 decibel och går att bortse från helt och hållet eftersom det inte finns några d/a-omvandlare som har så hög dynamik. De gånger skillnader har funnits har det visat sig att ett fel uppstått. Endera på grund av en bugg i programmet eller att man glömt att slå av funktioner som dithering.

När man talar om inspelningsprogram så nämns ofta flashiga ord som summeringsalgoritm och ljudmotor. Delar av detta är rent marknadssnack, men det handlar också om att skilja på funktioner mellan olika program. När Steinberg säger att de uppdaterat ljudmotorn i Cubase SX3 så menar de egentligen att de lagt till full delay kompensering. I Cubase 4.1 gör man ännu en uppdatering av ljudmotorn, då handlar det om fria kopplingar av gruppspår och sidechain-funktioner. Vad man däremot inte gör är att ändra på summeringen, eftersom den fungerar och gör precis vad den ska.

Vill man veta hur summering fungerar i inspelningsprogram så är det bara att fråga första bästa ljudprogrammerare. Svaret man får är att det är en enkel process där man adderar en serie med flyttal. Att summera binära tal är enkelt, väldigt enkelt till och med och resultatet är extremt förutsägbart.

Här är en tråd på Sonars forum där chefen för Cakewalk påpekar att det inte finns några skillnader mellan summeringen i Sonar och Nuendo:

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=164528&...page=7&key=

I did a test with simple audio files and plugins, and produced WAVs the were bit for bit identical. I'm working on a more complex project involving soft synths, and we'll see where that goes.

Här är ett svar från Cubase-lägret:

All existing DAW's have a summing engine which produces the *exact* same results, down to the LSB's. Difference is that one will have dither noise at -136 dB, while the other will have distortion at -136 dB. The only thing that eventually can be improved are the internal effects, but those have nothing to do with the sound engine.

Again, every DAW on the market has a sound engine which allows you to mix your projects at the best possible digital standards.

Tack Linus du är som ett par glasögon åt en som har dålig syn. 😉

Redigerat av TripMan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.