Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan!

sitter å spånar på sisste bitarna inför mitt mac köp... nån av er som har mac pro "early 2008" med 8800gt?

hur fungerar dessa ?

någe strule / logic mm?

vill ha ett bättre kort än 2600xt men vill hälst inte in å pillra med grafik kortsbyte på en så dyr burk.. minnen e en annan sak

// Mandraxon

Annons
Postat (redigerat)

Det fungerar strålande och datorn är väldigt tyst dessutom. CoD4 med bästa grafiken påslagen i 1680*1050 rullar på bra som fan utan hack i Windows XP. Logic 8 fungerar ypperligt, speciellt efter senaste uppdateringen av OSX till 10.5.4 som gör att datorn använder alla 8 kärnor mer optimalt.

Redigerat av Emil
Postat
Det fungerar strålande och datorn är väldigt tyst dessutom. CoD4 med alla bästa grafiken i 1680*1050 rullar på bra som fan utan hack i Windows XP. Logic 8 fungerar ypperligt, speciellt efter senaste uppdateringen av OSX till 10.5.4 som gör att datorn använder alla 8 kärnor mer optimalt.

Emil du e en klippa =)

tack!

Postat (redigerat)

Sitter i samma sitts. Funderar oxå lite med grafikkortet, att köra 8800. Likså med diskarna. Funderar starkt att slå till på 4 stycken serial attached scsi och köra två i raid som audiodisk, en system och en ljudbank. Och sen en 2 TB extern till time machine. Och typ 8 GB eller mer med ram. Lika bra.

Men det kanske är lite overkill med diskarna? 😏

Men sen är jag lite tveksam att slå till nu. Det är ju ett tag sen macpro uppdaterades, skit då om det är en ny på gång runt hörnet. Skulle inte förvåna mig om det kommer en 16 kärnig när som helst. 😠

Redigerat av KillwithSkill
Postat (redigerat)
Sitter i samma sitts. Funderar oxå lite med grafikkortet, att köra 8800. Likså med diskarna. Funderar starkt att slå till på 4 stycken serial attached scsi och köra två i raid som audiodisk, en system och en ljudbank. Och sen en 2 TB extern till time machine. Och typ 8 GB eller mer med ram. Lika bra.

Men det kanske är lite overkill med diskarna? 😏

Men sen är jag lite tveksam att slå till nu. Det är ju ett tag sen macpro uppdaterades, skit då om det är en ny på gång runt hörnet. Skulle inte förvåna mig om det kommer en 16 kärnig när som helst. 😠

jag tror inte det kommer någe stort igen nu.. inte med intels nya cpu innom kort..

kanske mer minne å större hdd det blir nog allt !

att upgradera med allt du säger e overkill raid?? varför.. ingen ide om man håller på med musik . så vida man inte spelar in för stora filmer som LODR

att ha alla hdd du säger e bra men inte i raid.. jag kommer skaffa 1 st 500gig i andra facket 8 gig ram totalt.. det duger mer än väl.

Redigerat av Broghard
Postat

Jag har fyllt upp alla hårddiskplatser i min Mac Pro. En till system och program, en till samplingar, en till ljudfiler och den fjärde är en dedikerad Windows-disk. Windows använder jag enbart för att spela, inget annat. Att hålla på med raid och grejer tror jag inte man tjänar speciellt mycket på, de flesta samplingsinstrumenten laddar in i ram-minnet ändå. Om det tar 10 eller 20 sekunder att ladda in ett fullt set i DFHS spelar ingen roll för mig.

Minnet har jag utökat till totalt 6 GB. Mer än så behövs inte förrän program och tredjepartspluggar kan utnyttja det.

Postat

Men om jag struntar i raid och kör fyra som vanligt, typ som du emil men fortfarande ha sas-diskar. Kan det vara nåt?

Eller det kanske för ett jävla oväsen, fyra diskar som vrålar i 15 000 varv. *Iiiiiiiiiiii*

Postat
Men om jag struntar i raid och kör fyra som vanligt, typ som du emil men fortfarande ha sas-diskar. Kan det vara nåt?

Eller det kanske för ett jävla oväsen, fyra diskar som vrålar i 15 000 varv. *Iiiiiiiiiiii*

Om du sysslar med tung videoredigering; kör på! Annars fungerar vanliga SATA2-diskar på 7200 RPM utmärkt. SAS-diskarna är i mina ögon inte värda det höga priset när det handlar om ljudproduktion.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Minnet har jag utökat till totalt 6 GB. Mer än så behövs inte förrän program och tredjepartspluggar kan utnyttja det.

Fördelen med ännu mer RAM är ju att du kan ha fler program/samplingar igång samtidigt och att du därmed snabbare kan switcha mellan olika program och att systemet spinner bättre...

Postat

Fördelen med ännu mer RAM är ju att du kan ha fler program/samplingar igång samtidigt och att du därmed snabbare kan switcha mellan olika program och att systemet spinner bättre...

och at esx24 (tror jag den heter) kan ges eget ram nu i logic 8

Postat

Nu svammlar jag nog mest och spånar rejält men man får ju hoppas att det kommer pluggar/sampligar som kan utnyttja minnet optimalt utanför sequencerapplikationen.

Men då i samma veva så undrar man ju om det inte skulle vara en idé att kunna ladda in alla audiofiler precis som man gör med samplingarna. Exempelvis dfhs som kan lätt sticka iväg till 5-6 GB ljud.

Så stort är ju inte ens en hel låt med alla audiofilerna i 24 Bit och ex 44.1 khz.

Slå på stort med 100 monospår i 3 minuter 24 bit/44.1 khz. Det blir totalt ca 2.2 GB ljud.

Om det nu skulle vara så att om ex Logic skulle fixa ex. 128 GB ram så vore det ju en fröjd att kunna ladda alla filer in i minnet istället för att streama från hårddisken. Vad tror ni. Kommer det att hända tro?

Eller simmar jag i brännvin här? 😉

Postat
Nu svammlar jag nog mest och spånar rejält men man får ju hoppas att det kommer pluggar/sampligar som kan utnyttja minnet optimalt utanför sequencerapplikationen.

Men då i samma veva så undrar man ju om det inte skulle vara en idé att kunna ladda in alla audiofiler precis som man gör med samplingarna. Exempelvis dfhs som kan lätt sticka iväg till 5-6 GB ljud.

Så stort är ju inte ens en hel låt med alla audiofilerna i 24 Bit och ex 44.1 khz.

Slå på stort med 100 monospår i 3 minuter 24 bit/44.1 khz. Det blir totalt ca 2.2 GB ljud.

Om det nu skulle vara så att om ex Logic skulle fixa ex. 128 GB ram så vore det ju en fröjd att kunna ladda alla filer in i minnet istället för att streama från hårddisken. Vad tror ni. Kommer det att hända tro?

Eller simmar jag i brännvin här? 🥰

logic i sig kommer nog inte dit ännu..

som jag förstår det använder logic idag max 2.97 gig ram

I.o.m OSX 10.5.4 har apple taget leopard ännu längre fram i multicore världen vilket e underbart..

EXS24 fick i Logic 8 den underbara funktionen att ha en egen ram buffer som du själv begränsar.. så om du nu hadde 500 gig ram hadde du nog kunnat låta ge logic det..

men i nuvarnde stund så kan man max använda 32 gig vilket logiskt e väldigt mycket.

jag ser det så här

1 gig ram till ett os är standard idag

logic max ram 2.97 gig (om jag inte minns fel)

egen buffert till Exs 24 2 gig

1+2.97+2= 5,97

nu ryktas det om att Superior Drummer 2.0 kommer få funktionen att inte sno logics minne vilket jag hoppas på =)

detta innebär att man lungt kan lägga på 2 gig till.

i slutändan isåfall låter det som att 8 gig e perfekt..

men då skall du iofs använda allt allt allt å jag vet inte hur stort ett projekt skulle bli om du skulle maxa detta men..

ja 50+ tracks med 10-20 av dem i instrumentform kanske..

Emil har rätt i att 6 är helt klart tillräckligt.. jag köper 8 för att enligt bearfeat så ger det 14% snabbare minnes läsning =)

// B

Postat

Jodå, den datorn funkar fint.

Men Logic...

Inte i närheten så felfritt som Macsnackarna hävdar.

Logic var ju ett "perfekt" program redan innan 10.5.4.

Men nu är det mycket bättre... 🥰

Mvh Omni

Postat
Jodå, den datorn funkar fint.

Men Logic...

Inte i närheten så felfritt som Macsnackarna hävdar.

Logic var ju ett "perfekt" program redan innan 10.5.4.

Men nu är det mycket bättre... 🥰

Mvh Omni

Vad har du haft för problem med Logic än så länge? Jag skaffade uppgraderade till Logic 8 först efter att 8.0.1 kommit så jag slapp väl förmodligen de värsta barnsjukdomarna. 8.0.2 har jag inte upptäckt några störande problem med än, men det är ju som alltid beroende på hur och med vilka funktioner man arbetar.

Postat
Emil har rätt i att 6 är helt klart tillräckligt.. jag köper 8 för att enligt bearfeat så ger det 14% snabbare minnes läsning =)

// B

Ja jag hörde oxå nåt om det. Du menar det här testet? http://www.barefeats.com/harper3.html

Gäller att man fyller alla minnesplatserna då.

Japp..

Jag kommer köpa kingston minnen från Macdata andledning är deras support..

mailade dem för att fråga om minnena har Apples rekomenderade STORA kylning å de öppnade ett paket för att kolla det..

kan vara att de är någon krona dyrare men det gör mig inget då dom ger den typen av service å support.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.