Jump to content
Annons

Idiotisk fråga om inspelning

Recommended Posts

Xamikaze (oregistrerad)
Postat

Hejsan! Jag är en kille som spelat musik ett flertal år men hållt me borta från teknik av inspelning osv. När jag vid senare tillfälle började spela i ett band tyckte vi att de kunde vara bra kunna spela in, för Myspace o allt va det heter. I alla fall fick jag i uppgift att plocka fram ett billigt sett att spela in. min första tanke va, jag köper ett mixerbord(nån enkel historia) och kopplar in till instrumenten och sen till mitt vanliga interna ljudkort.. nu till själva frågan, är det möjligt att koppla mixern direkt till datorn? Jag vet inte vad jag har för ljudkort men nått internt skitkort, och mixerbordet jag har är Behringer eurorack UB1002 Med 10 stycken line in varav 2 st för mickar, det jag vill kunna spela in är Trummor, bas, gitarr, sång.

Går det? Hur i sånna fall? och om inte vad behöver jag köpa?

Annons
Postat

Går går det väl alltid, men det kommer bli ganska kass kvalité.

Jag har inte sysslat så mycket med sånt, antingen ställer ni upp ett par mickar i replokalen där ni spelar och spelar in allt samtidigt, eller så

spelar ni in trummor först, bas och gitarr sen, osv osv.

Ett par mickar är väl aldrig fel att köpa däremot, men vad ni behöver är svårt att säga utan att veta hur ni hade tänkt spela in.

Vill ni spela in allt samtidigt eller lägga instrumenten var för sig?

Xamikaze (oregistrerad)
Postat

Om jag vill höja kvalitèn är det då ljudkortet som ska bytas?

Vi vill spela allting samtidigt, så det jag bör göra är alltså att skaffa mickar som står mot förstärkare och trummset?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om ingen av er har kunskaper att spela in så skulle jag börja med det du har.

Det är kunskapen om hur man spelar in som ger dåligt ljud.

Ta två mickar och lira ihop men sätt de två mickarna på trummorna först.

Sedan lägger ni på varje instrument och sång spår för spår.

När ni fått kläm på hur man kan spela in så kan ni uppgradera och köpa ett flerkanaligt ljudkort och mickar.

Redigerat av drloop
Postat

Om du inte redan tänkt på det så kan ni göra som mitt band gjorde för några år sedan efter massor av misslyckade försök att spela in själva; boka några timmars studiotid i en bra studio. Det kan kosta några tusenlappar men är det värt och det blir mycket bättre resultat är om ni försöker er på det du beskriver ovan. Googla omgivningarna - det finns garanterat en studio i närheten där du bor.

Lägg därtill att ni får en tekniker som har lyssnat till mycket som t.o.m. kanske kan agera producent om ni vill. Studera studioteknikern i arbetet, ställ frågor - det är en guldgruva - du lär dig en massa saker på köpet som du kan använda när du är mer redo att spela in själv.

Se till att ni är väl förberedda när ni går in i studion. Ni ska veta vilka låtar ni ska köra och de skall sitta i ryggmärgen. Då går det fortare och ni spar dyr studiotid.

lycka till //KG

Xamikaze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Drloop: ska prova att spela in en i taget tack ;D

KaptenGnissel: Eftersom vi är ett amatör band är väll inspelningarna till för att vi ska se våra brister för att kunna utveckla snarare en försäljnings syfte, så tror studio tid är att satsa lite för högt.

Daniel H: Vart finns det att köpa och vad för prisklass samt funktion?

Har även en ytterliggare fråga.. bör jag använda en vanlig "gitarrkabel" och sen (ursäkta min dåliga förklaring) En transformerare som ändrar så det blir "hörlurar/datormick kabel" och koppla in i datorns mick port?

Redigerat av Xamikaze
  • 2 veckor senare...
Postat
Daniel H: Vart finns det att köpa och vad för prisklass samt funktion?

Det kan du köpa på de flesta musikaffärer, priset är lite dyrare än en vanlig mixer. Men istället för att både köpa ljudkort och mixer så är det prisvärt. Om ni behöver en mixer för annat än inspelning, annars räcker det med ett ljudkort. Funktionen tyckte jag att jag beskrev, det är en mixer med inbyggt ljudkort. Den agerar alltså både ljudkort och mixerbord samtidigt. Det brukar finnas en del inbyggda effekter också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.