Jump to content
Annons

Valet av ljudkort...


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Har länge funderat på att köpa nytt ljudkort. Nu sitter jag på ett lånat FP10 från den större studion.

Jag har kikat en del på RME Fireface 800, Digidesign 003 Rack, MOTU´s nya 828 MKIII samt Presonus utbud.

För ett tag sedan köpte jag även en Onyx 800r för att passa på när jag hade ett bra pris på den, alltså behöver jag ett ljudkort med 8 ADAT in/ut. Just nu spelar jag inte in mer än 8 kanaler åt gången så jag tror inte det är så viktigt med antalet micpreamps på ljudkortet, men man vill ju ändå ha kvalitégrejer...

Lutar mest åt Fireface 800 men priset är ganska saftigt. MOTU´s 828 är ju mil under i prisvägar, men frågan är om det funkar lika bra? Känns som att det är mer effekter och blingbling för pengarna på det kortet..?

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej!

Har länge funderat på att köpa nytt ljudkort. Nu sitter jag på ett lånat FP10 från den större studion.

Jag har kikat en del på RME Fireface 800, Digidesign 003 Rack, MOTU´s nya 828 MKIII samt Presonus utbud.

För ett tag sedan köpte jag även en Onyx 800r för att passa på när jag hade ett bra pris på den, alltså behöver jag ett ljudkort med 8 ADAT in/ut. Just nu spelar jag inte in mer än 8 kanaler åt gången så jag tror inte det är så viktigt med antalet micpreamps på ljudkortet, men man vill ju ändå ha kvalitégrejer...

Lutar mest åt Fireface 800 men priset är ganska saftigt. MOTU´s 828 är ju mil under i prisvägar, men frågan är om det funkar lika bra? Känns som att det är mer effekter och blingbling för pengarna på det kortet..?

Mvh. Robin

Det är bara att söka här på forumet. Det där är en ofta ställd fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har länge funderat på att köpa nytt ljudkort. Nu sitter jag på ett lånat FP10 från den större studion.

Jag har kikat en del på RME Fireface 800, Digidesign 003 Rack, MOTU´s nya 828 MKIII samt Presonus utbud.

För ett tag sedan köpte jag även en Onyx 800r för att passa på när jag hade ett bra pris på den, alltså behöver jag ett ljudkort med 8 ADAT in/ut. Just nu spelar jag inte in mer än 8 kanaler åt gången så jag tror inte det är så viktigt med antalet micpreamps på ljudkortet, men man vill ju ändå ha kvalitégrejer...

Lutar mest åt Fireface 800 men priset är ganska saftigt. MOTU´s 828 är ju mil under i prisvägar, men frågan är om det funkar lika bra? Känns som att det är mer effekter och blingbling för pengarna på det kortet..?

Mvh. Robin

Kolla in på Vendolin..

Säljes en del FF800 (hittade 5st annonser) till vettiga priser - går ju att pruta lite oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att söka här på forumet. Det där är en ofta ställd fråga.

Jo men inte där det har diskuterats valet mellan dessa ljudkort, oftast har jag sett jämförelser mellan FF800 och Digi 003. Har du en specifik tråd att tipsa om så är det mer än välkommet!

Kolla in på Vendolin..

Säljes en del FF800 (hittade 5st annonser) till vettiga priser - går ju att pruta lite oxå..

Japp har redan kollat alla annonser på vendolin och hört med säljarna, det går att få dom till ett vettigt pris men det är fortfarande en bra bit högre än vad jag kan få de andra ljudkorten för. Därför tänkte jag kolla innan så att jag inte gör ett dyrt köp i onödan, om de andra korten är i princip lika bra. Det jag känner med 828 är som sagt att man kanske lägger en stor del av pengarna i de inbyggda effekterna etc.

Hade jag haft erfarenhet av dessa ljudkort så hade jag inte behövt ställa frågan här, men nu har jag inte det och hoppas på att folk som besitter dessa ljudkort kan slänga in en kommentar och- eller kanske till och med en jämförelse mellan några av de jag nämnt!

Måste det vara externt ljudkort eller funkar det med PCI / PCIe?

Det skall vara externt, rackmonterbart.

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är bara att söka här på forumet. Det där är en ofta ställd fråga.

Jo men inte där det har diskuterats valet mellan dessa ljudkort, oftast har jag sett jämförelser mellan FF800 och Digi 003. Har du en specifik tråd att tipsa om så är det mer än välkommet!

Kolla in på Vendolin..

Säljes en del FF800 (hittade 5st annonser) till vettiga priser - går ju att pruta lite oxå..

Japp har redan kollat alla annonser på vendolin och hört med säljarna, det går att få dom till ett vettigt pris men det är fortfarande en bra bit högre än vad jag kan få de andra ljudkorten för. Därför tänkte jag kolla innan så att jag inte gör ett dyrt köp i onödan, om de andra korten är i princip lika bra. Det jag känner med 828 är som sagt att man kanske lägger en stor del av pengarna i de inbyggda effekterna etc.

Hade jag haft erfarenhet av dessa ljudkort så hade jag inte behövt ställa frågan här, men nu har jag inte det och hoppas på att folk som besitter dessa ljudkort kan slänga in en kommentar och- eller kanske till och med en jämförelse mellan några av de jag nämnt!

Måste det vara externt ljudkort eller funkar det med PCI / PCIe?

Det skall vara externt, rackmonterbart.

Det är bara gå till närmsta musikaffär och jämföra. Att läsa andras jämförelser utan att själv testa är som att beskriva färger för en blind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara gå till närmsta musikaffär och jämföra. Att läsa andras jämförelser utan att själv testa är som att beskriva färger för en blind.

Hm där vet jag inte riktigt om jag håller med. Man kan ju lyssna till vad andra har upplevt för problem / fördelar med en artikel och se om det är fler som gjort det, isåfall så kan man ju se det som en varning eller åt andra hållet om det skulle vara något bra.

Visst, att sedan skaffa sig en egen uppfattning är ju det bästa eftersom man oftast har olika smak och behov. Men som sagt alla kommentarer om ovannämnda ljudkort är uppskattade!

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du behöver tveka vad det gäller FF800's kvalitet,

med största sannolikhet klart bättre på alla fronter än de andra korten du nämner och,

ett obetydligt beggat FF800 eju inte så mkt dyrare om du dealar rätt 😠

Du kan ju alltid roa dej med att läsa detta test, om du tvekar på FF800..

(kolla in vänsterspalten, pros, cons och summary)

http://www.soundonsound.com/sos/dec04/articles/fireface.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du behöver tveka vad det gäller FF800's kvalitet,

med största sannolikhet klart bättre på alla fronter än de andra korten du nämner och,

ett obetydligt beggat FF800 eju inte så mkt dyrare om du dealar rätt 🥰

Du kan ju alltid roa dej med att läsa detta test, om du tvekar på FF800..

(kolla in vänsterspalten, pros, cons och summary)

http://www.soundonsound.com/sos/dec04/articles/fireface.htm

Ok, hittade ett FF800 nu med tidskodexpansion för 9000, kändes som ett bra pris. Så snart anländer den med posten ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Motu 828 MKIII och kan säga att jag är väldigt nöjd! omvandlarna är riktigt bra. de 2 inbyggda preampen kunde väll varit bättre men har man andra så spelar det ingen större roll.. den inbyggda limitern som finns på de 2 preampen är dock väldigt bra.

Jag tycker programvaran och dom inbyggda DSP-effekterna ärr smidiga och bra. använder väll mest effekterna vid medhörning när man spelar in, men till det funkar det utmärkt för mig. Det är väldigt användbart faktiskt att kunna lägga reverb och en kompressor på medhörningen faktiskt.

2 separata hörlursutgångar är bra. Dock kan jag störa mig lite på att den första hörlursutgången och de 2 Main Out-utgångarna på baksidan till monitorer går på samma kanaler och styrs av samma volymkontroll... men men...

bra med 2 st ADAT-ingångar med om man behöver mycke kanaler. plus 8 analoga, plus de 2 preampen.. ger många kanaler om man vill.

En annan sak jag kan störa mig på är att ingångsvolymen på de 2 preampen när man kör i instrumentläget är väldigt hög.. även på 0 gain så går de lätt i bott med en gitarr med lite hetare mickar... som tur är "räddar" ju limitern så att det går helt i bott då, men man tappar ju dynamik som man kanske vill ha.. så en extern D.I-box kan nog va bra att införskaffa..

Annars ett riktigt bra kort tycker jag! bra ljud och smarta funktioner

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...