Jump to content
Annons

Ny Dator


Tranback

Recommended Posts

Annons

Som jag har förstått det så betalar man ganska mycket för deras funktionsgaranti, samt att dom "audiooptimerar" datorn (vilket man kan göra själv). Kan du någorlunda om datorer så är det bara att läsa igenom specen av Studio7 och sen gå in på t ex komplett.se och kolla vad det kostar att sätta ihop en motsvarande maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en djungel där ute. Passa på att hugga ett Dell-paket nu när de har superpriser tycker lilla jag. Jag köpte ett Dell-paket precis INNAN de sänkte priserna och det är förstås så att säga... "mindre" att rekommendera... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett 1212M-kort och Cubase SX 1.03, kör med följande komponenter:

ASUS P4P800-E Deluxe Moderkort

Intel Pentium 4 3.0 Ghz Boxed PC800 processor

2*512MB Noname PC3200 minne

Seagate Barracude SATA 7200 rpm hårddisk

Sapphire Radeon 9600Pro Advantage 128 MB grafikkort

NEC DVD-RW

Funkar bra såhär länge. Men jag har inte kört några större projekt än. Visserligen tappar Cubase kontakten med ljudkortet ibland, men jag har haft uppe det här på planket, och det verkar som om det är ljudkortets drivrutiner som behöver förfinas en aning bara.

Dock ingen perfekt dator, den skulle kunna vara lite tystare. Men det går nog att ordna, processorfläkten är orginal, och chassit är det billigaste jag kunde hitta, så det finns lite att jobba på... 😕 Sen kan man ju givetvis alltid ha mer minne, och en hårddisk till är det ju många som har, men jag har inget behov av det än. Att "audiooptimera" datorn finns många bra länkar på internet för, handlar mest om att stänga av olika extra funktioner i Windows och se till att man inte har en massa program som körs i bakgrunden.

Så en vanlig dator är nog jämförbar med de där musikdatorerna i allt utom priset, skulle misstänka att du sparar runt 10 000 kronor på att köpa på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en djungel där ute. Passa på att hugga ett Dell-paket nu när de har superpriser tycker lilla jag. Jag köpte ett Dell-paket precis INNAN de sänkte priserna och det är förstås så att säga... "mindre" att rekommendera... 😆

Äh, dell har alltid nåt. Antingen så är det några hundra i rabatt, eller så är det extra minne, eller extra hårddisk, eller så bjuder de på frakten. Typ...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell är väl ingen datorn för en musiker!!??

Audiomasters datorer är riktigt bra men alldeles alldeles för dyra. Med tanke på vad komponenterna kostar måste de ta runt 10 lax för att knappa in en simpel AUDIO-optimering.

Kan man optimera och installera datorn själv bör man köpa komponenterna löst tycker jag. Kan man inte det får man nog se till att man har ett par kulor över...

Redigerat av SERO
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har DELL 8300 skulle inte rekomendera DELL......läs mina problem med DELL EMU 1820 POWERCORE i allmänt kolumnen.

Ps Det kan ju vara jag som har oflyt, DELL kanske är bra?! Ds

Om jag visste det jag vet nu så skulle jag bygga själv.......billigare bättre om man vet vad man ska ha!!

Tips!

Asus moderkort!

P4 3ghz eller mer om du har råd. Man kan alldrig ha för mycket!

1024 ram eller mer om du har råd. Man kan alldrig ha för mycket!

Western digital hårdisk 2 st 10000 rpm 74 gig kolla WWW.mycom.se!

Grafik ska vara agp kort ej pci, och ha stöd för dual split (2 skärmar).

Det är inte nödvändigt att audio optimera om du inte har en P1 typ, i varje fall har jag ej märkt någon skillnad....en fet dator klarar det mesta.......!!

Ladda dock inte hem en massa skit från nätet, typ gratis pluggar och sånt shit......brukar bara bugga. Rena prylar bara. Från XP till cubase + syntar och pluggar.

Men det är min åsikt......detta behöver inte gälla för dig!

Det är knepigt....men läs ställ frågor på nätet!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips!

Asus moderkort!

P4 3ghz eller mer om du har råd. Man kan alldrig ha för mycket!

Kör AMD64! Det bästa just nu! Se till att kylningen är bra för de kan bli rätt varma!

ok men vad ska jag ha för fläkt om någon skulle kunna skriva en lista med dom komponenterna som nu rekomenderar så vorre det jätte sjysst

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips!

Asus moderkort!

P4 3ghz eller mer om du har råd. Man kan alldrig ha för mycket!

Kör AMD64! Det bästa just nu! Se till att kylningen är bra för de kan bli rätt varma!

Om det är nått som kan bli varmt, så är det P4 Prescott !.. Då gäller det att ha koll på kylningen!

... jag håller med SERO! kör på AMD64! ..

- AMD64 .. + en Zalman 7000B-Cu (processorfläkt)

- Moderkort från ASUS, slår aldrig fel!

- Minnen från Corsair

Ingen märkesdator bara! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ dessa:

CPU fläkt: Zalman CNPS7700-CU

Chassifläktar: 2 Papst 80 mm (en riktar man in i datorn vid fronten och den andra under nätagget blåser ut luften.

Nätagg: Nexus, Hiper, Fortron Source, Tagan eller Thermaltake (tysta men ändå med bra drag!)

Bäst luftflöde till tystaste möjliga ljudnivå! Musikers måtto!

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ dessa:

CPU fläkt: Zalman CNPS7700-CU

Chassifläktar: 2 Papst 80 mm (en riktar man in i datorn vid fronten och den andra under nätagget blåser ut luften.

Nätagg: Nexus, Hiper, Fortron Source, Tagan eller Thermaltake (tysta men ändå med bra drag!)

Bäst luftflöde till tystaste möjliga ljudnivå! Musikers måtto!

Kan lägga till Aspire bland nätaggen.

... men Tagan är mysigast! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips!

Asus moderkort!

P4 3ghz eller mer om du har råd. Man kan alldrig ha för mycket!

Kör AMD64! Det bästa just nu! Se till att kylningen är bra för de kan bli rätt varma!

Om det är nått som kan bli varmt, så är det P4 Prescott !.. Då gäller det att ha koll på kylningen!

... jag håller med SERO! kör på AMD64! ..

- AMD64 .. + en Zalman 7000B-Cu (processorfläkt)

- Moderkort från ASUS, slår aldrig fel!

- Minnen från Corsair

Ingen märkesdator bara! 😆

Han aldrig läsa detta...sorry...

Bra komponantval gol!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft uppe det här på planket, och det verkar som om det är ljudkortets drivrutiner som behöver förfinas en aning bara.

Kanske en dum fråga men du kör väl med dom senaste 1212m drivarna? 😆

Det är tänkt så i a f... Gjorde dock en ominstallation av rasket igår (inkl. OS), blev lite underligheter först, men nu verkar det funka igen. Har inte märkt av de tidigare problemen, men har å andra sidan inte använt det speciellt mycket heller, var på kalkonmiddag idag.

Däremot har jag lite andra problem (nu börjar det bli lite OT), nu kan jag inte längre hitta ADAT 1-8 på "VST Inputs". Har inte den blekaste aning om var jag ska leta?!?!

Tillbaka till diskussionen, AMD eller Pentium är väl mest en smaksak? Fast jag är inte speciellt insatt i det hela egentligen. Anledning till att jag skrev Pentium från början var att det väl är det som sitter i "musikdatorn" ursprungspostare kollade på. Hade själv tänkt att köpa AMD när jag skulle köpa dator för en månad sen, men jag kommer faktiskt inte ihåg varför jag ändrade mig. Har för mig att det blev billigare p g a moderkortet, eller så var det för att jag inte hittade någon AMD-processor med 1024 kb cache-minne i den prisklassen jag letade. Fick senare höra att storleken på cacheminnet inte spelar så stor roll, vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK grabbar vad sägs om detta

2x Papst 80x80x25 2x149kr

1x Zalman CNPS7700-CU 479kr(behöver man inte n kylflens till den?)

1x Thermaltake Pure power Butterfly 480w 1305kr

1x AMD Athlon 64 3400+ 2195kr

1x Asus P5AD2 Deluxe 1895 kr

2x Corsair PC3200 512Mb(tot. 1025Mb) 2550kr

Totalt:8722kr

men då saknas både chassi grafikkort och skärm

vorre snällt om ni sa vad ni tyckte om det jag kommit fram till och även tipsade om grejerna som jag inte fått med

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har haft uppe det här på planket, och det verkar som om det är ljudkortets drivrutiner som behöver förfinas en aning bara.

Kanske en dum fråga men du kör väl med dom senaste 1212m drivarna? 😳

Det är tänkt så i a f... Gjorde dock en ominstallation av rasket igår (inkl. OS), blev lite underligheter först, men nu verkar det funka igen. Har inte märkt av de tidigare problemen, men har å andra sidan inte använt det speciellt mycket heller, var på kalkonmiddag idag.

Däremot har jag lite andra problem (nu börjar det bli lite OT), nu kan jag inte längre hitta ADAT 1-8 på "VST Inputs". Har inte den blekaste aning om var jag ska leta?!?!

Tillbaka till diskussionen, AMD eller Pentium är väl mest en smaksak? Fast jag är inte speciellt insatt i det hela egentligen. Anledning till att jag skrev Pentium från början var att det väl är det som sitter i "musikdatorn" ursprungspostare kollade på. Hade själv tänkt att köpa AMD när jag skulle köpa dator för en månad sen, men jag kommer faktiskt inte ihåg varför jag ändrade mig. Har för mig att det blev billigare p g a moderkortet, eller så var det för att jag inte hittade någon AMD-processor med 1024 kb cache-minne i den prisklassen jag letade. Fick senare höra att storleken på cacheminnet inte spelar så stor roll, vad säger ni?

Chache minnet har en ganska stor betydelse har jag upplevt det som och detta talar lite emot AMD64:an. Tyvärr tog AMD och halverade chachen på de billigarre modellerna i 64 serien. Jag hade tur och köpte innan de gjorde det och min dator gör mos av det mesta andra jag testat. Vet dock inte hur det funkar med Cubase men mitt PTLE har inte crachat en gång på mitt nya system och då har jag haft det mer än ett halvår.

Har du råd att köpa en AMD64 3700+ så kör på det men de billigare modellerna är inte lika självklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha chassi, så sök på några av dessa:

- Antec Sonata Piano (Chassi i Frosts datorer)

- LianLi dämpade chassin (3 varianter i svart eller vitt)

- Antec Aria EC Cube MATX (Micro ATX så den kan du skippa...utgör chassi i Frosts datorer)

- Compucase 4U 19" (om du vill kunna ha datorn i rack, chassit som Audiomasters använder)

Alla är tysta!

Grafikkort kan du faktiskt nästan (!) ta vad du vill men jag rekomenderar starkt AIT-chipset från ngn tillverkare. Detta så tillvida du inte ska köra några tunga, nya spel (vilket ändå bara är töntigt) eller vill koppla fler än 1 skärm.

Jag tycker din lista ser bra ut. Kolla dock först på www.asus.com om moderkortet klarar AMD64 3.4 processorer och Corsair minnena ...men jag tror det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaka till diskussionen, AMD eller Pentium är väl mest en smaksak? Fast jag är inte speciellt insatt i det hela egentligen. Anledning till att jag skrev Pentium från början var att det väl är det som sitter i "musikdatorn" ursprungspostare kollade på. Hade själv tänkt att köpa AMD när jag skulle köpa dator för en månad sen, men jag kommer faktiskt inte ihåg varför jag ändrade mig. Har för mig att det blev billigare p g a moderkortet, eller så var det för att jag inte hittade någon AMD-processor med 1024 kb cache-minne i den prisklassen jag letade. Fick senare höra att storleken på cacheminnet inte spelar så stor roll, vad säger ni?

Nuförtiden är det inte så stor skillnad på 1MB och 512, inte på AMD.

ClawHammer -> 1 MB cache

NewCastle -> 512 kB cache .. <- Jag valde den!

Det viktigaste på AMD64 är egentligen att du har CG-stepping och inte CO.

Link to comment
Dela på andra sajter

- LianLi dämpade chassin (3 varianter i svart eller vitt)

Då gäller det att ha gott om pengar! 😳

EDIT: Varifrån hade du tänkt köpa grejorna +MusTafA+?

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Hyperthreading låter man OS:et tro att den jobbar med 2 processorer - dubbelt så snabbt alltså.

Du kan inte använda AMD med det moderkortet. Du måste ha en socket 754 eller tom 939!!

Redigerat av SERO
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...