Jump to content
Annons

Recommended Posts

djkentaa (oregistrerad)
Postat

Hej Alla glada!

Kör Cubase 4 Essential med ljudkorten ESI JULI och MIDI KLAVITUR VIA USB

Kör mycket med VSTI efter typ 20-30 min så börjar jag få fördröjningar endast när ja trycker på REC knappen och spelar in så blir de circka 1Sekunds fördröjning.

Och det är med flera olika vsti moduler, Jag får alltid spara det jag meckat med sedan starta om hela cubase och öppna projectet igen då funkar det perfekt i circka 20-30 sen har vi samma problem.

Jag får lixom inga fördjöningar när ja spelar utan att recorda in om ni hänger med vad ja menar. Övrigt så har jag 5,8MS i CUBASE 4

Så min fråga vad kan orsaka denna delayen?

1. Ljudkorten ESI JUL@ (PCI)

2. Datorn, AMD 64 x2 5200+ 2GB RAM, PSU 480WATT XP PRO

3. MIDI-keyboard från MIDITECH, USB INGÅNG,

Frågan är om keyborden kör med USB 2.0, Har kopplat in extern USB PORT 2.0 i gammla usb korten i datorn gammla versionen dvs 1.1, Kan detta påverka?

Tacksam för hjälp!

Kenta

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej Alla glada!

Kör Cubase 4 Essential med ljudkorten ESI JULI och MIDI KLAVITUR VIA USB

Kör mycket med VSTI efter typ 20-30 min så börjar jag få fördröjningar endast när ja trycker på REC knappen och spelar in så blir de circka 1Sekunds fördröjning.

Och det är med flera olika vsti moduler, Jag får alltid spara det jag meckat med sedan starta om hela cubase och öppna projectet igen då funkar det perfekt i circka 20-30 sen har vi samma problem.

Jag får lixom inga fördjöningar när ja spelar utan att recorda in om ni hänger med vad ja menar. Övrigt så har jag 5,8MS i CUBASE 4

Så min fråga vad kan orsaka denna delayen?

1. Ljudkorten ESI JUL@ (PCI)

2. Datorn, AMD 64 x2 5200+ 2GB RAM, PSU 480WATT XP PRO

3. MIDI-keyboard från MIDITECH, USB INGÅNG,

Frågan är om keyborden kör med USB 2.0, Har kopplat in extern USB PORT 2.0 i gammla usb korten i datorn gammla versionen dvs 1.1, Kan detta påverka?

Tacksam för hjälp!

Kenta

Har du kollat i enhetshanteraren så det inte är några konflikter? Annars är det möjligt det är din koppling.

Postat (redigerat)

Hmm.. det låter som om du har någon form av buffert som fylls upp som måste "reset'as" genom att starta om Cubase.

Ett fenomen jag upptäckt med flera av mina VSTi's är att de fyller RAM men återställer inte minnesutrymmet även om man rensar och tar bort samplingar.. likadant med Kontakt 3 när man redigerar REX-loopar i den inbyggda sampleeditorn så kan man få blåskärm efter en hård session klipp-o-klistra.. nu har de uppdaterat Kontakt 3 efter att jag började få problem och jag har också ändrat arbetsmedtod och ej kontrollerat om felet försvunnit..

Men eftersom du får en latencyförskjutning så blir min gissning att det är något i din setup som är beroende av RAM för att inte latency'n ska börja vandra. och det är när systemet börjar använda swapdisken ( virtuellt minne ) som du får problem. ( grov gissning )

Jag har samtidigt upptäckt att min rigg hackar till i runt 1,5 - 2 sekunder efter ungefär samma tidpunkt du nämner, men att min rigg fortsätter som om inget hänt efter det, så det finns ju en liten chans att det är en BUGG i Cubase.

Edit: Eller vid närmare eftertanke kan det ju bero på vilken typ av disk du använder i din dator och hur/ var du lagt den virtuella arean, var du lagt alla program, samnplingar m.m

Jag kör med en RAID-disk och har en del samplingar på den systemdisken, men ingen DFD så de laddas bara i RAM, samtidigt har jag lagt min virtuella area på en separat disk..

Hoppas du hittar felet.

Redigerat av Lundin
djkentaa (oregistrerad)
Postat
Hmm.. det låter som om du har någon form av buffert som fylls upp som måste "reset'as" genom att starta om Cubase.

Ett fenomen jag upptäckt med flera av mina VSTi's är att de fyller RAM men återställer inte minnesutrymmet även om man rensar och tar bort samplingar.. likadant med Kontakt 3 när man redigerar REX-loopar i den inbyggda sampleeditorn så kan man få blåskärm efter en hård session klipp-o-klistra.. nu har de uppdaterat Kontakt 3 efter att jag började få problem och jag har också ändrat arbetsmedtod och ej kontrollerat om felet försvunnit..

Men eftersom du får en latencyförskjutning så blir min gissning att det är något i din setup som är beroende av RAM för att inte latency'n ska börja vandra. och det är när systemet börjar använda swapdisken ( virtuellt minne ) som du får problem. ( grov gissning )

Jag har samtidigt upptäckt att min rigg hackar till i runt 1,5 - 2 sekunder efter ungefär samma tidpunkt du nämner, men att min rigg fortsätter som om inget hänt efter det, så det finns ju en liten chans att det är en BUGG i Cubase.

Edit: Eller vid närmare eftertanke kan det ju bero på vilken typ av disk du använder i din dator och hur/ var du lagt den virtuella arean, var du lagt alla program, samnplingar m.m

Jag kör med en RAID-disk och har en del samplingar på den systemdisken, men ingen DFD så de laddas bara i RAM, samtidigt har jag lagt min virtuella area på en separat disk..

Hoppas du hittar felet.

Hej!

Har tyvär inte hittat felet ännu, Jag kör med med Sata Diskar kan det vara nått?

Går ju inte att leka med latency i Cubase 4 heller?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har inget med diskarna att göra.

Men det skulle kunna vara någon plugg som käkar primärminne, eller orsakar detta problem på något sätt.

Enda sättet är att stänga av plugg efter plugg och undersöka vilken som kanske orsakar problemen.

Postat (redigerat)
Har inget med diskarna att göra.

Egentligen inte, men jag skulle inte rita det i sten om det nu är något som indirekt hör ihop med diskarna.... en drivrutin exempelvis.

.. som DieHard sa: kolla i Enhetshanteraren om det uppstått en konflikt i systemet.. sånt kan yttra sig på olika sätt

Hur har du ställt preloadbuffer för audiohantering?

Har du ställt upp Audiopriority till något annat är "normal"

Hur har du lagt swap-disken och har du gjort en fast area? ( virtuellt RAM alltså )

Hur stor är den? ( virtuellt RAM alltså )

Får du samma problem om du inte laddar en massa VSTi'er?

En enkel test du kan göra för att se om det kan vara ett Out of RAM-relaterat fel är att ladda ett "problem-projekt" köra tills det börjar sacka, kör då CTRL-ALT DEL och kika i Aktivitetshanteraren / Prestanda och i rutan "fysiskt minne" så ser du vad som gäller.

Redigerat av Lundin
djkentaa (oregistrerad)
Postat

Okej

Har testat mig fram lite granna!

Öppnade Cubase 4 och samtigigt som ja har Aktivitetshanteraren på och glor på Prestanda,

Ja la märke till att ju fler VSTI ja la in desto mindre Tillgänglighet av FYSISKT MINNE (KB) och längst nere i prestande står det Alkolerat 250MB av 3939MB

Efter 5 st olika vsti samtidigt,

Så gick de upp till 470MB Alkolerat av 3939MB

Även när ja inte rörde Cubase för att se om de fylls på så blev det inge förändringar,

Stängde av Cubase och minnen fylldes på omedelbart de blev 277MB av 3939MB

Ända sen ja instrallerat Cubase 4 Essential så har jag absolut inte lekt med några inställningar överhuvutaget.

Hur kan jag fixa detta? Tacksam för hjälpen

MVH

Kenta

drloop (oregistrerad)
Postat

Ring/maila supporten.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Ring/maila supporten.

Kolla först på Cubases forum ifall nån haft liknande problem. Cubase är inte kända för deras support direkt. 😆

drloop (oregistrerad)
Postat
Ring/maila supporten.

Kolla först på Cubases forum ifall nån haft liknande problem. Cubase är inte kända för deras support direkt. 😆

Jag har alltid fått bra Cubase support.

djkentaa (oregistrerad)
Postat

Vart hittar jag support mailet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.