Jump to content
Annons

Finns det en framtid som ljudtekniker?


JockeMedKniven2

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis tagit studenten från musikgymnasium och har där intresserat mej för ljudteknik, jag har gått Ljudteknik A och B och har i övrigt gett mej i kast med det lite när tillfälle har getts. Nu funderar jag på att nästa år gå en högskoleutbildning och verkligen satsa på att bli det.

Men det som jag har märkt är att det verkar ha blivit en rejäl boost kring ljudteknik, vilket iochförsej är ganska kul, men det börjar bli så väldigt populärt, folk som håller på med det både som hobby och som satsar på att ha det som yrke. Det jag undrar nu, som inte har nån koll på branchen eller yrkeslivet överhuvudtaget egentligen är: Är det omöjligt att bli ljudtekniker?

Jag förstår ju att det inte är "omöjligt", men jag menar, är det sjuk konkurrens inom branchen? Hur många olika slags ljudteknikerjobb finns det? Jag är inte den som bangar på att följa min dröm, men det är inget jag har bestämt mej för sen barnsben. Om det är alltför svårt att få jobb så skulle jag inte bli galen av att bara ha det som hobby.

Summan av det här är alltså: Finns det en framtid som ljudtekniker, eller kommer man stå där efter flera års studier och märka att det inte finns några jobb?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har alltid varit en tuff bransh och idag är den ännu tuffare. Det är INGEN och INGET som kan garantera dig jobb.

Det är olika från person till person. Det handlar inte bara om hur duktig man är, utan om mycket annat, som tex. hur är man som person, är man tillbaka dragen snubbe som håller sig i bakgrunden och väntar på att "något" ska komma av sig själv ja då kommer man aldrig att lyckas (men så är det med det mesta) det gäller att ta för sig och sticka ut näsan, kontakter är ALLT. Drick öl med rätt folk.

Du kan gå någon utbildning om du är intresserad av det och vill fösöka men hoppas inte för mycket och var bered på att ta något skit/industri jobb sen. Men ge inte upp.

Det finns några trådar ang. detta.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=49716&hl

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...e=%2Butbildning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har undervisat i Ljud A, B och C. De av mina elever som har velat satsa har fått jobb. De som valt att studera mer innan har fått bättre jobb, villkor etc. Det jag dock har märkt är att många, ca 40%, ser sig om efter annat inom ca tre år. Man upptäcker konsekvenserna av udda arbetstider. Man tycker sig tappa kontakt med familj o vänner och att man missar en hel del som många andra får vara med om. Samtidigt känner jag t ex studiofolk som är noga med att göra 8 timmar om dagen o dagtid just för att kunna ha ett fungerande privatliv. Man bör nog försöka hitta en balans som gör att det håller i längden. För de som jobbar med live-jobb är det ju lite värre. Det är också där som de flesta av mina elever har tappat sugen. Det kan vara ett oerhört slitsamt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...