Jump to content
Annons

Pitchshifta talande röst


ashira

Recommended Posts

Jag sysslar med lite ljuddesign för radioteater och har testat dessa rekommenderade sätt att pitchshifta en röst som talar:

Reapers Reapitch (Elastique Pro 2 algorithm)

Melodyne

Ingen av dessa gav speciellt bra kvalité om jag inte ändrade pyttelite på pitchen, vilket inte är vad jag är ute efter.

Någon som testat någon annat sätt som funkar bra? Dirac? (wavelab mm) Mpex? (Cubase, Prosoniq Timefactory)

Hårdvara? Billig? Liknande BOSS VT-1?

Jag är redo att ge upp. 😄

Här finns lite exempel på vad jag tänkte använda pitchshifting i för sammanhang: https://www.studio.se/index.php?showtopic=51843

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bäst i klassen är Celemony Melodyne, så om du inte får det bra med det, så är du bortom all räddning... 😄

Det är kanske så, att du har ändrat pitch utan att ändra formanter - eller så har du kanske gjort för stora förändringar. Det finns, såvitt jag vet, inget sådant program som gör stora pitchförändringar så att det låter riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i klassen är Celemony Melodyne, så om du inte får det bra med det, så är du bortom all räddning... 😏

Det är kanske så, att du har ändrat pitch utan att ändra formanter - eller så har du kanske gjort för stora förändringar. Det finns, såvitt jag vet, inget sådant program som gör stora pitchförändringar så att det låter riktigt bra.

Hehe, det lät grymt det där. "Bortom all räddning..." Tur att det inte handlar om sång och i synnerhet min egen sångröst! 😮

Blir lite förvirrad här. Du menar väl ändra pitch och behålla formanter?

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i klassen är Celemony Melodyne, så om du inte får det bra med det, så är du bortom all räddning... 😮

Det är kanske så, att du har ändrat pitch utan att ändra formanter - eller så har du kanske gjort för stora förändringar. Det finns, såvitt jag vet, inget sådant program som gör stora pitchförändringar så att det låter riktigt bra.

Hehe, det lät grymt det där. "Bortom all räddning..." Tur att det inte handlar om sång och i synnerhet min egen sångröst! 😉

Blir lite förvirrad här. Du menar väl ändra pitch och behålla formanter?

/Johnny

Jag skojade lite. Det är inte alltid så lätt... 😏

Vill du sänka pitch för att få en mörk "reklamröst", så kan du behöva sänka formanterna också för att det inte ska låta onaturligt. Formanterna är nämligen en viktig ingrediens i hur rösten uppfattas. Enbart pitchändring gör att du får ner pitchen, men om formanterna fortfarande är höga, så kan det låta helskumt. Det kan också vara värt att experimentera med att enbart ändra formanter, men jag tror att en lagom dos av båda är det som blir bäst. Man får vara varsam och verkligen ha öronen med sig när man redigerar rösten...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i klassen är Celemony Melodyne, så om du inte får det bra med det, så är du bortom all räddning... 😮

Det är kanske så, att du har ändrat pitch utan att ändra formanter - eller så har du kanske gjort för stora förändringar. Det finns, såvitt jag vet, inget sådant program som gör stora pitchförändringar så att det låter riktigt bra.

Hehe, det lät grymt det där. "Bortom all räddning..." Tur att det inte handlar om sång och i synnerhet min egen sångröst! 😉

Blir lite förvirrad här. Du menar väl ändra pitch och behålla formanter?

/Johnny

Jag skojade lite. Det är inte alltid så lätt... 😏

Vill du sänka pitch för att få en mörk "reklamröst", så kan du behöva sänka formanterna också för att det inte ska låta onaturligt. Formanterna är nämligen en viktig ingrediens i hur rösten uppfattas. Enbart pitchändring gör att du får ner pitchen, men om formanterna fortfarande är höga, så kan det låta helskumt. Det kan också vara värt att experimentera med att enbart ändra formanter, men jag tror att en lagom dos av båda är det som blir bäst. Man får vara varsam och verkligen ha öronen med sig när man redigerar rösten...

Ok! Ska göra ett nytt test. Tack för tipsen.

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat igen nu och provat sänka formanterna en aning också. Tycker det blev bättre resultat. Samtidigt tycker jag att simpel "resampling" i mitt Cubase SL3 (5-7 %) låter lika bra eller bättre. Att det blir lite långsammare gör ju inget om personen pratar snabbt vid inspelning.

Vad är det för ratio mellan pitch och formanter som vanligtvis funkar bra vid nedpitchning tycker du?

Däremot har jag inte riktigt fått något bra resultat i melodyne plugin när jag försökte "ändra" på en killes dialekt. Alltså justera vissa toner/noter i hans tal. Jag tycker det borde gå, precis som att kunna justera sångens melodi? Men det låter ofta som att det körs en phasereffekt på de delar jag korrigerat. Och då har jag inte gjort några stora ändringar. Hmmm..

Claes?

😛

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Formant.. Tja på svenska.. Att behålla artikulering och grundljudet för hur man uttalar konsonanter och vokaler.. Att förända (höja eller sänka grundtonart) utan att förändra artikulering.

Men bäst i denna genre är Melodyne.. Fixar man det inte med detta program så är man endera en klåpare eller så har man gett sig in i fel bransch eller slutligen, man har för lite tålamod för den enorma tid det faktiskt tar innan man når ett bra resultat. Det finns inga "tryck på knappen" lösningar helt enkelt.. 😛

Vad är formanter?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ändra på en dialekt!!! Nu är du ute och simmar i rymden utan syre.. tänk innan du frågar.. 😛

Däremot har jag inte riktigt fått något bra resultat i melodyne plugin när jag försökte "ändra" på en killes dialekt.

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändra på en dialekt!!! Nu är du ute och simmar i rymden utan syre.. tänk innan du frågar.. 😛
Däremot har jag inte riktigt fått något bra resultat i melodyne plugin när jag försökte "ändra" på en killes dialekt.

/Johnny

Mycket av en dialekts speciella karaktärsdrag ligger i melodin. Melodi är nånting som kan justeras i Melodyne. Vad är det som är så konstigt med det resonemanget?

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Som mångårig innehavare och användare av diverse versioner av Melodyn så vågar jag säga.. Melodyn (och ingen annan formantomvandlare) kan omvanda skånska till pitedialekt 😛 Dialekt har olika ordbetydelser. helt enkelt.. 😑 Vet du vad t.ex "doliidicken" är.. Eller t.ex "rimiddjen" betyder??? På rikssvenska betyder detta "tändstickor" resp "

bestick/verktyg" 🙂

Eller för att använda lite skånsk dialekt, nu tycker jag allt att du "kluddar" 🙂

Ändra på en dialekt!!! Nu är du ute och simmar i rymden utan syre.. tänk innan du frågar.. 😄
Däremot har jag inte riktigt fått något bra resultat i melodyne plugin när jag försökte "ändra" på en killes dialekt.

/Johnny

Mycket av en dialekts speciella karaktärsdrag ligger i melodin. Melodi är nånting som kan justeras i Melodyne. Vad är det som är så konstigt med det resonemanget?

/Johnny

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Waves UltraPitch Shift... Waves har väldigt mycket användbart i filterväg rent allmänt. Jag använder den på min låt "Relaxed" där jag pitchat ner min röst en oktav, vilket är max i filtret. Man får ju artikulera noga, men gillar ljudet som blir. I AVOX vocal kit hittar man THROAT som ändrar halsen och munnens storlek(!). Man ser inte ut som Brad Pitt efteråt, men dock intressant sak att experimentera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som mångårig innehavare och användare av diverse versioner av Melodyn så vågar jag säga.. Melodyn (och ingen annan formantomvandlare) kan omvanda skånska till pitedialekt 🙂 Dialekt har olika ordbetydelser. helt enkelt.. 😎 Vet du vad t.ex "doliidicken" är.. Eller t.ex "rimiddjen" betyder??? På rikssvenska betyder detta "tändstickor" resp "

bestick/verktyg" 🙂

Eller för att använda lite skånsk dialekt, nu tycker jag allt att du "kluddar" 🙂

Ok, jag förstår vad du menar, men det jag menade var "melodin" som ju är en viktig del av en dialekt. Om en person läser en text, kan jag ju inte ändra uttalet av orden, men melodin däremot borde gå att ändra med melodyne, tycker du inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som mångårig innehavare och användare av diverse versioner av Melodyn så vågar jag säga.. Melodyn (och ingen annan formantomvandlare) kan omvanda skånska till pitedialekt 🙂 Dialekt har olika ordbetydelser. helt enkelt.. 🙂 Vet du vad t.ex "doliidicken" är.. Eller t.ex "rimiddjen" betyder??? På rikssvenska betyder detta "tändstickor" resp "

bestick/verktyg" 😎

Eller för att använda lite skånsk dialekt, nu tycker jag allt att du "kluddar" 🙂

Ok, jag förstår vad du menar, men det jag menade var "melodin" som ju är en viktig del av en dialekt. Om en person läser en text, kan jag ju inte ändra uttalet av orden, men melodin däremot borde gå att ändra med melodyne, tycker du inte?

Ja, det kanske kan funka - men då måste du troligen in och pilla på glissandon mellan tonerna - och inte på tonhöjden i samma utsträckning. Knepigt att fundera ut hur det ska funka, eftersom man bara brukar använda det till sångmelodier, men det går förstås lika bra till tal - även om man kanske behöver tänka lite annorlunda då.

Det hade kanske varit kul att testa en röst på skånska som avslutar varje mening med norrmännens typiska uppgång - typ skårska...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, då är jag med dig.. Som Claes säger oxå.. Men en del pillande blir det.. 😄

Jo. (Norrländskt uttryck, går inte att "fixa" med Melodyne hehe 😉 )

Man undrar om det är värt det..

Nu kanske ni undrar varför i hela världen jag skulle vilja nåt sånt som jag beskrivit? Alltså inte traditionell "global" pitchshiftning, så att allt låter mörkare/ljusare/manligare/kvinnligare whatever.

Jo, jag har ett dilemma! Har spelat in en kompis till en radioteater som har rätt så tydlig dialekt. Och jag har fått kommentarer om att han inte passar, att det låter för norrlandsbonde över honom, utan auktoritet. Men jag vet inte riktigt vad jag tycker själv. Om han inte har en passande röst, måste jag antingen berätta för honom att all (mycket) inspelning av honom var förgäves, han duger inte, eller kanske trixa lite och ändra lite med.. melodyne. Detta är alltså inget kompisen fått betalt för eller så.

Suck, jag vet. Jag är galen...

Här finns ett klipp med hans röst förresten: https://www.studio.se/index.php?showtopic=52987

Om mitt användningsområde för melodyne varken är praktiskt eller genomförbart med god kvalite så är jag ändå ute efter ett bra verktyg för att pitcha röster (inte pilla med enstaka stavelser, utan hela inspelningar) och då kanske melodyne kan vara nåt.

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kanske kan funka - men då måste du troligen in och pilla på glissandon mellan tonerna - och inte på tonhöjden i samma utsträckning. Knepigt att fundera ut hur det ska funka, eftersom man bara brukar använda det till sångmelodier, men det går förstås lika bra till tal - även om man kanske behöver tänka lite annorlunda då.

Det hade kanske varit kul att testa en röst på skånska som avslutar varje mening med norrmännens typiska uppgång - typ skårska...? 😄

😉 Ja precis, så känner jag också. Det kanske kan funka! Men svårt att riktigt få grepp om med 15-minuters demo. Fast jag tror nog att även tonhöjderna spelar in. Fast jag tror inte på att helt byta ut "melodin" av toner, utan att snarare minska de största "hoppen" (med tillhörande glissando, som du talar om). Sen ska det väl gå att ta tonhöjd från en inspelning och applicera på en annan också. Så om jag spelar in mig själv talande samma fras som ett orginal och sen "stjäler" mina tonhöjder till orginalet. Men men.. Har inte hört om någon annan som tänkt i samma banor. Förrän nu alltså. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men den snubben behöver ju bara en bättre kontroll på sin upp och ner pitchningar.. Sån kan du fixa lät som en plätt i Melodyne. Sen så lät ju denna röst redan processad (nerpitchad). Kolla en juste film på

så får du en idé
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men den snubben behöver ju bara en bättre kontroll på sin upp och ner pitchningar.. Sån kan du fixa lät som en plätt i Melodyne. Sen så lät ju denna röst redan processad (nerpitchad). Kolla en juste film på
så får du en idé

Hur menar du med "bättre kontroll på sina upp och ner pitchningar?"

Jo, jag glömde skriva att versionen i klippet är nedpitchad (resamplad) 5%, alltså enkel pitchning där samplingen också låter långsammare.

Är det lätt som en plätt att fixa den tror du? 😄 Skulle bli överlycklig om jag lyckades...

Ska kolla in youtubefilmen.

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre röstkontroll helt enkelt.. Han in och ut-toneerar på ett okänsligt sätt.. Han verkar inte mena det han läser så att säga..

Ja men den snubben behöver ju bara en bättre kontroll på sin upp och ner pitchningar.. Sån kan du fixa lät som en plätt i Melodyne. Sen så lät ju denna röst redan processad (nerpitchad). Kolla en juste film på
så får du en idé

Hur menar du med "bättre kontroll på sina upp och ner pitchningar?"

Jo, jag glömde skriva att versionen i klippet är nedpitchad (resamplad) 5%, alltså enkel pitchning där samplingen också låter långsammare.

Är det lätt som en plätt att fixa den tror du? ☺️ Skulle bli överlycklig om jag lyckades...

Ska kolla in youtubefilmen.

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre röstkontroll helt enkelt.. Han in och ut-toneerar på ett okänsligt sätt.. Han verkar inte mena det han läser så att säga..

Ok, men hur skulle du fixa det menar du? Om vi talar rent konkret i Melodyne alltså. Du skulle ändra betoningar eller? Hur? Exempel? Du får gärna berätta, jag är extremt intresserad av hur jag kan förbättra genom Melodyne.

Är sugen på Melodyne Studio när man ändå är i farten förresten, men jag får se.

/Johnny

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...