Jump to content
Annons

Problem med Audiophile 2496


Macson

Recommended Posts

Hejsan mina vänner!

Jag har nyligen handlat in ett ljudkort, M-Audios Audiophile 2496 PCI kort & en CMK 49 midiklaviatur, utan breakout eller liknande. Till ljudkortet medföljde en version av Reason, Reason Adapted. Iaf har idag även skaffat mig Cubase SX men upptäcker till min stora förvåning att det när jag trycker ner tangenterna dröjer några millisekunder mer än va örat vill. Det blir alltså helt omöjligt att spela. MEN

i Reasen Adapted fungerar allt perfek, undrar vad det kan bero på, kan det vara någon inställning. Själv är jag mycket rookie på det här med ljudkort och midi. Vore roligt att veta vad det kan bero på. För så ska det väl inte bara va eller?

Datorn jag använder är:

Intel celleron 1.024 GHz, 512 mb ram och Windows XP utan SP2.

Vore grymt skönt om någon av er kunniga personer där ute kunde hjälpa mig, hur löser jag problem eller var ska jag vända mig??

// Markus Johansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har testat attr byta mellan de tre olika jag har, Mp308 eller vad den ena heter M-Audio ASIO och även en till som jag tappat namnet på.

Och det har inte blivit någon skillnad, måste man starta om datorn innan inställningarna gör någon nytta???

// Macke

ztevie eller någon. Vad kan vara en lämplig buffert? Är det alltså det latency som man ställer in i ljudkortets mjukvara???

Redigerat av Macson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag på rätt ställe och pillar? Skriver jag in 384 i buffert där blir det automatiskt 512.

Nej, där ska du inte vara. Det där hör till Cubase's egna "ful"-ASIO som du inte vill använda. Gå i stället in i Deltas kontrollpanel. Antingen via Cubase som ztevie beskriver här ovan, eller direkt via Windows kontrollpanel. Har för mig att det brukar hamna en genväg på skrivbordet också.

Och se som sagt till att du har valt M-Audio ASIO (eller om det heter Delta ASIO) i Cubase: Device -> Device Setup -> VST Multitrack. Därifrån kan du alltså även komma åt Deltas kontrollpanel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag på rätt ställe och pillar? Skriver jag in 384 i buffert där blir det automatiskt 512.

Nej, där ska du inte vara. Det där hör till Cubase's egna "ful"-ASIO som du inte vill använda. Gå i stället in i Deltas kontrollpanel. Antingen via Cubase som ztevie beskriver här ovan, eller direkt via Windows kontrollpanel. Har för mig att det brukar hamna en genväg på skrivbordet också.

Och se som sagt till att du har valt M-Audio ASIO (eller om det heter Delta ASIO) i Cubase: Device -> Device Setup -> VST Multitrack. Därifrån kan du alltså även komma åt Deltas kontrollpanel.

Fast grejen är att du inte kan ändra bufferstorleken på 2496 när du har igång cubase. Du får helt enkelt klicka på audiophiles lilla ikon nere i verktygsfältet och gå till hardware settings. Där kan du ändra Bufferstorleken.

Efter det startar du cubase och går som sagt till Device -> Device Setup -> VST Multitrack för att ändra asio till ditt audiophile.

edit: förtydligade

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast grejen är att du inte kan ändra bufferstorleken på 2496 när du har igång cubase. Du får helt enkelt klicka på audiophiles lilla ikon nere i verktygsfältet och gå till hardware settings. Där kan du ändra Bufferstorleken.

Efter det startar du cubase och går som sagt till Device -> Device Setup -> VST Multitrack för att ändra asio till ditt audiophile.

Hmm, hos mig funkar det finfint att ändra bufferstorleken på mitt 2496-kort med Cubase SX2 rullandes. Fråga mig dock inte hur jag burit mig åt för att får det att funka... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hos mig funkar det finfint att ändra bufferstorleken på mitt 2496-kort med Cubase SX2 rullandes. Fråga mig dock inte hur jag burit mig åt för att får det att funka...  😉

Jasåru.. 😄 för mig dyker det upp en liten ruta som hindrar mig från det..

Hursomhelst macson, har du inte testat minska buffern ännu mer då? Jag kör på 256, kanske svårt för datorn att orka med? Om du hör knastrande ljud när du spelar på nån vst t ex så har du gått för långt..

Redigerat av Jazzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag använder inget midi-instrument som jag spelar på, utan enbart hårddiskinspelning med gitarr och bas. Men kan det vara nåt med att man ska ändra den interna klockan till midi-instrumentets klocka? Ingen aning, men det vet väl alla andra proffs här inne?

Jag har Audiophile 2496, AMD XP 2500, 512 Mb RAM, buffert ställt till 128 och allt rullar på hur smidigt som helst...

Kanske du måste optimera din xp, slå av bakgrundstjänster och så för att din processor ska orka med. Det borde ju inte vara det, men... Något annat tips har inte jag i alla fall. Tyvärr...

Vad står det förresten att du har för latency i Cubase under multitracks när du har ändrat buffern?

Har du senaste drivisarna till ljudkortet?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har de senaste drivrutinerna, och det fungerar ju som sagt klockrent i Reasen 2.5. Men dock inte i cubase. Har iofs en ganska seg processor på 1024Mhz och det är celeron också. Men som sagt det borde inte påverka för den jobbar inget när jag spelar. Ska försöka uppdatera cubase också. Finns det inget annat enkelt och kanske till och med gratis program man kan använda för att testa. Alltså där man kan spela in midi bara för att testa. Behöver ju inte vara så himla bra igentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyligen upptäckt att Audiophile inte har någon inbyggd synt. Hur kommer jag runt det? Kan det vara därför som ljudet fördröjs så mycket? För att det måste gå igenom windows midi mapper eller vad det heter?

Läste att VSTi kan vara en lösning? Hur fungerar det? Var får man tag i bra sådana plugins?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyligen upptäckt att Audiophile inte har någon inbyggd synt. Hur kommer jag runt det? Kan det vara därför som ljudet fördröjs så mycket? För att det måste gå igenom windows midi mapper eller vad det heter?

Läste att VSTi kan vara en lösning? Hur fungerar det? Var får man tag i bra sådana plugins?

Det finns drivor av VSTi här: http://www.kvr-vst.com .

Bara att välja och vraka... 😄

Hur det fungerar med VSTi är det nog bäst att du slår upp i manualen till ditt Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var ju inte gratis direkt... =)

Finns det någonstans man kan hitta VSTi som är gratis?

I syte att testa dessa???

Finns det någon "standard bibliotek" i cubase som man kan använda?

Nu när jag använder XPs synt har jag en viss fördröjning, är det vanligt?

Vad kan man göra åt det??

// Macke

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var ju inte gratis direkt... =)

Finns det någonstans man kan hitta VSTi som är gratis?

I syte att testa dessa???

Finns det någon "standard bibliotek" i cubase som man kan använda?

Nu när jag använder XPs synt har jag en viss fördröjning, är det vanligt?

Vad kan man göra åt det??

// Macke

Du har ju (liksom jag) ett Reason adapted. Kör det som Rewire, då får du trummaskin och synthar och grejjer.

(var det ett vettigt nybörjartips??)

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var ju inte gratis direkt... =)

🙂 ..ska vi slå vad 😆

Sök på "FREE" så ska du få se på andra bullar... visst -alla- är ju inte gratis men väldigt många är det.

Och som MG föreslog skulle du kanske prova sökfunktionen här på forumen och leta lite..

Den här typen av fråga dyker upp var och varannan dag...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Något att tänka på är ju att Microsoft GS synt (som jag misstänker är den du spelar på när du menar att du spelar på keyboarden?) är inte ASIO-kompatibel.. den styrs med MMS-drivrutiner och är helt ospelbara när du skall använda dem i realtid... Skaffa en mjuvarusynt/sampler som går genom ditt ASIO-kompatibla ljudkort och använder de inställningar som du gör i verktygsmenyn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...