landminepillow Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 Goddag! Jag har nyligen installerat PT pÄ min bÀrbara pc och min mbox svarar inte. Detta skedde Àven första gÄngen jag installerade programmet pÄ min vanliga sationÀra men dÄ avinstallerade jag bara ljudkortet i datorn sÄ vaknade den till liv. Nu har jag avaktiverat ljudkortet i den bÀrbara, det borde vÀl rÀcka?? Jag fick Àven det hÀr problemet nÀr jag bytte dator, men dÄ var det bara att installera drivers, vilket jag Äterigen har gjort pÄ den nya. Jag anvÀnder firewire via PC-kort, vilket var installerat sen tidigare... ligger problemet i sjÀlva anslutningen mÄn tro? Eller mÄste jag avinstallera PT i min gamla burk för att det ska fungera?? (nÄgot jag helst inte vill :/) Har prövat det mesta och Àr en aning frustrerad. Ska till London och studera produktion sÄ jag behöver verkligen reda ut det hÀr nu! NÄgon vÀnlig sjÀl dÀr ute som tror sig veta vad som Àr fel? /Jessika
maart (oregistrerad) Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 riktigt vad som Àr fel vet jag inte men det lÄter vÀldigt osannolikt att du skulle behöva avinstallera PT pÄ din andra dator. Det har jag aldrig behövt iaf. Skulle snarare tro att det Àr nÄtt med PC-kortet, precis som du sÀger. Vet du vad det Àr för chipset pÄ det? Vilket OS kör du förresten?
Gilbert Postat 10 juni 2008 Postat 10 juni 2008 Kan du ge lite mer info om vad det Àr för dator (chipset, grafikkort, FW-kort (chipset) OS, o s v).
landminepillow Postat 11 juni 2008 TrÄdstartare Postat 11 juni 2008 Jag tycker bara att alltihop Àr sÄ himla konstig... kan det vara morderkortet igen? Haha, jag ooorkar inte. Datorn har intel 855GME chipset, windows xp, PC Card Type I/II x 2 or Type III x 1, Smart Card support6, intelprocessor 725 http://www.fujitsu.com/downloads/CN/pc/pro...et_lb_s7010.pdf
landminepillow Postat 11 juni 2008 TrÄdstartare Postat 11 juni 2008 Jag lÀste pÄ digidesigns hemsida och det Àr tydligen endast tvÄ firewire-kort som blivit testade! Jag kan ju knappast vara den enda i hela vÀrlden som anvÀnder den hÀr uppsÀttningen... sÄ, finns det nÄgon som vet vilka typer som med sÀkerthet Àr kompatibla? Jag köpte en standard PCC IEEE1394 Vivanco (Den ENDA varianten som fanns) Jag blir tokig.
Gilbert Postat 11 juni 2008 Postat 11 juni 2008 Jag Àr lite förbryllad att du efter https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385 inte lÀrt dig av dina misstag, eller vet du att denna dator ska fungera med M-Box? Enligt: http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=25672 sÄ borde din dator inte vara kompatibel med M-Box (delad grafik, Centrino CPU och om du inte letat efter TI-FW sÄ Àr det nog inte det heller).
landminepillow Postat 12 juni 2008 TrÄdstartare Postat 12 juni 2008 Gilbert sa: Jag Àr lite förbryllad att du efter https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385 inte lÀrt dig av dina misstag, eller vet du att denna dator ska fungera med M-Box? Enligt: http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=25672 sÄ borde din dator inte vara kompatibel med M-Box (delad grafik, Centrino CPU och om du inte letat efter TI-FW sÄ Àr det nog inte det heller). Hm... Jo jag har lÀrt mig, lÀrt mig att frÄga nÄgon datakunnig hÀr istÀllet för att sitta och försöka tolka digidesigns listor en halv dag... trots alla elitistiska kommentarer man fÄr pÄ det hÀr stÀllet. Det Àr ju knappast som att jag köpte den hÀr datorn (tro, mig det misstaget gör jag ALDRIG om) utan att ha kollat upp kraven igen. Jag fick lÄna den hÀr datorn av en bekant, sÄ det var en vild chansning. Min stationÀra som jag köpte ska inte heller fungera med mbox, inte heller min gamla, men det gjorde de... inte utan komplikationer förstÄs. Hoppades pÄ att det skulle vara fallet hÀr ocksÄ om det visade sig att inte vara kompatibelt. Ska testa och se sÄ att mitt pcc verkligen fungerar korrekt annars Àr det som du sÀger. Tack...
Peter Roos Postat 12 juni 2008 Postat 12 juni 2008 (redigerat) landminepillow sa: Gilbert sa: Jag Àr lite förbryllad att du efter https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385 inte lÀrt dig av dina misstag, eller vet du att denna dator ska fungera med M-Box? Enligt: http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=25672 sÄ borde din dator inte vara kompatibel med M-Box (delad grafik, Centrino CPU och om du inte letat efter TI-FW sÄ Àr det nog inte det heller). Hm... Jo jag har lÀrt mig, lÀrt mig att frÄga nÄgon datakunnig hÀr istÀllet för att sitta och försöka tolka digidesigns listor en halv dag... trots alla elitistiska kommentarer man fÄr pÄ det hÀr stÀllet. Det Àr ju knappast som att jag köpte den hÀr datorn (tro, mig det misstaget gör jag ALDRIG om) utan att ha kollat upp kraven igen. Jag fick lÄna den hÀr datorn av en bekant, sÄ det var en vild chansning. Min stationÀra som jag köpte ska inte heller fungera med mbox, inte heller min gamla, men det gjorde de... inte utan komplikationer förstÄs. Hoppades pÄ att det skulle vara fallet hÀr ocksÄ om det visade sig att inte vara kompatibelt. Ska testa och se sÄ att mitt pcc verkligen fungerar korrekt annars Àr det som du sÀger. Tack... Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nÄt strul med Firewireanslutningar och sÄdant. Det var vÀl Mac som uppfann detta (?). Har för övrigt testat att köra PT pÄ en gammal Pentium 4 2.0 gHz, som jag ocksÄ anvÀnde till en massa annat: internet, virus-program och en massa annat. Det Àr bara att glömma det - tyvÀrr. Bara inspelningsprogram pÄ datorn och minimalt med andra grejor. Extern firewirehÄrddisk att spela in pÄ. Jag har sjÀlv 4 externa fw-diskar. SÄ mycket RAM-minne som möjligt. PT 7.3 krÀver jÀttemycket RAM, minst 2 Gb. Redigerat 12 juni 2008 av Sleap
maart (oregistrerad) Postat 12 juni 2008 Postat 12 juni 2008 Sleap sa: Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nÄt strul med Firewireanslutningar och sÄdant. Det var vÀl Mac som uppfann detta (?). Har för övrigt testat att köra PT pÄ en gammal Pentium 4 2.0 gHz, som jag ocksÄ anvÀnde till en massa annat: internet, virus-program och en massa annat. Det Àr bara att glömma det - tyvÀrr. Bara inspelningsprogram pÄ datorn och minimalt med andra grejor. Extern firewirehÄrddisk att spela in pÄ. Jag har sjÀlv 4 externa fw-diskar. SÄ mycket RAM-minne som möjligt. PT 7.3 krÀver jÀttemycket RAM, minst 2 Gb. Nu vet du nog inte riktigt vad du pratar om... För det första Àr vÀl inte mbox mini firewire-ansluten? För det andra, jag kör PT pÄ min P4 frÄn 2002 (anvÀnder den som bruksdator med internet, antivirusprogram, bildbehandling, scanner, lite spel, o.s.v.) och det rullar pÄ klockrent. Sen att den inte orkar lika mycket som en modernare dator Àr ju en annan sak.
Gilbert Postat 15 juni 2008 Postat 15 juni 2008 Sleap sa: Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nĂ„t strul med Firewireanslutningar och sĂ„dant... http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ma...Agere&meta= đ och M-Box Mini Ă€r dessutom ett USB-ljudkort... đ
Peter Roos Postat 15 juni 2008 Postat 15 juni 2008 (redigerat) maart sa: Sleap sa: Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nÄt strul med Firewireanslutningar och sÄdant. Det var vÀl Mac som uppfann detta (?). Har för övrigt testat att köra PT pÄ en gammal Pentium 4 2.0 gHz, som jag ocksÄ anvÀnde till en massa annat: internet, virus-program och en massa annat. Det Àr bara att glömma det - tyvÀrr. Bara inspelningsprogram pÄ datorn och minimalt med andra grejor. Extern firewirehÄrddisk att spela in pÄ. Jag har sjÀlv 4 externa fw-diskar. SÄ mycket RAM-minne som möjligt. PT 7.3 krÀver jÀttemycket RAM, minst 2 Gb. Nu vet du nog inte riktigt vad du pratar om... För det första Àr vÀl inte mbox mini firewire-ansluten? För det andra, jag kör PT pÄ min P4 frÄn 2002 (anvÀnder den som bruksdator med internet, antivirusprogram, bildbehandling, scanner, lite spel, o.s.v.) och det rullar pÄ klockrent. Sen att den inte orkar lika mycket som en modernare dator Àr ju en annan sak. Sorry, jag satt och sov. Jag menade min 002 Factory, naturligtvis. Den funkar ju jÀttebra via firewire. M-boxen Àr ju USB, sÄklart. Tack för det. Men rent generellt funkar ju musikprogrammet bÀttre utan en massa andra program oxÄ. jag kör PT 7.3 och internet pÄ min G4 - och det blir ju lite segt. Det gick inte att köra bra med mindre Àn 2 Gb Ram-minne heller. Jag hade hela tiden problem med "spikar" i CPU:n nÀr jag körde Pro Tools I PC-miljö och dÄ stoppade inspelning och uppspelning. TÄlamodskrÀvande! Redigerat 15 juni 2008 av Sleap
Peter Roos Postat 15 juni 2008 Postat 15 juni 2008 (redigerat) Gilbert sa: Sleap sa: Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nĂ„t strul med Firewireanslutningar och sĂ„dant... http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ma...Agere&meta= och M-Box Mini Ă€r dessutom ett USB-ljudkort... đ Sorry, satt och sov. Menade min 002 Factory förstĂ„s. För mycket prylar, för lite tid.Har i och för sej första MacBooken och aldrig haft nĂ„got strul med den, men det Ă€r tydligen massor av folk som haft problem med dessa - allt mellan himmel och jord. P.s. Haft ett litet problem ibland med kontakten mellan dator och 002:an (firewire): nĂ€r man sĂ€tter pĂ„ ljudkortet innan datorn, sĂ„ förloras kontakten. Man kan dĂ„ trycka pĂ„ "Coreaudio"-knappen (instĂ€llningar för ljudkortet i Mac). DĂ€ri finns en "Connect"-knapp att trycka pĂ„. Finns det inget liknade i Pc-miljön (har för mig att det hette "Wavedriver"? nĂ€r jag körde PT i PC. Eller sĂ„ stĂ€nger man av och sĂ€tter pĂ„ ljudkortet. Redigerat 15 juni 2008 av Sleap
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.