Jump to content
Annons

problem med mbox2 pro


landminepillow

Recommended Posts

Goddag!

Jag har nyligen installerat PT på min bärbara pc och min mbox svarar inte. Detta skedde även första gången jag installerade programmet på min vanliga sationära men då avinstallerade jag bara ljudkortet i datorn så vaknade den till liv. Nu har jag avaktiverat ljudkortet i den bärbara, det borde väl räcka?? Jag fick även det här problemet när jag bytte dator, men då var det bara att installera drivers, vilket jag återigen har gjort på den nya. Jag använder firewire via PC-kort, vilket var installerat sen tidigare... ligger problemet i själva anslutningen mån tro? Eller måste jag avinstallera PT i min gamla burk för att det ska fungera?? (något jag helst inte vill :/) Har prövat det mesta och är en aning frustrerad. Ska till London och studera produktion så jag behöver verkligen reda ut det här nu!

Någon vänlig själ där ute som tror sig veta vad som är fel?

/Jessika

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

riktigt vad som är fel vet jag inte men det låter väldigt osannolikt att du skulle behöva avinstallera PT på din andra dator. Det har jag aldrig behövt iaf. Skulle snarare tro att det är nått med PC-kortet, precis som du säger. Vet du vad det är för chipset på det? Vilket OS kör du förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste på digidesigns hemsida och det är tydligen endast två firewire-kort som blivit testade! Jag kan ju knappast vara den enda i hela världen som använder den här uppsättningen... så, finns det någon som vet vilka typer som med säkerthet är kompatibla? Jag köpte en standard PCC IEEE1394 Vivanco (Den ENDA varianten som fanns) Jag blir tokig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite förbryllad att du efter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385

inte lärt dig av dina misstag, eller vet du att denna dator ska fungera med M-Box?

Enligt:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=25672

så borde din dator inte vara kompatibel med M-Box (delad grafik, Centrino CPU och om du inte letat efter TI-FW så är det nog inte det heller).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite förbryllad att du efter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385

inte lärt dig av dina misstag, eller vet du att denna dator ska fungera med M-Box?

Enligt:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=25672

så borde din dator inte vara kompatibel med M-Box (delad grafik, Centrino CPU och om du inte letat efter TI-FW så är det nog inte det heller).

Hm...

Jo jag har lärt mig, lärt mig att fråga någon datakunnig här istället för att sitta och försöka tolka digidesigns listor en halv dag... trots alla elitistiska kommentarer man får på det här stället. Det är ju knappast som att jag köpte den här datorn (tro, mig det misstaget gör jag ALDRIG om) utan att ha kollat upp kraven igen. Jag fick låna den här datorn av en bekant, så det var en vild chansning. Min stationära som jag köpte ska inte heller fungera med mbox, inte heller min gamla, men det gjorde de... inte utan komplikationer förstås. Hoppades på att det skulle vara fallet här också om det visade sig att inte vara kompatibelt. Ska testa och se så att mitt pcc verkligen fungerar korrekt annars är det som du säger. Tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite förbryllad att du efter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46385

inte lärt dig av dina misstag, eller vet du att denna dator ska fungera med M-Box?

Enligt:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=25672

så borde din dator inte vara kompatibel med M-Box (delad grafik, Centrino CPU och om du inte letat efter TI-FW så är det nog inte det heller).

Hm...

Jo jag har lärt mig, lärt mig att fråga någon datakunnig här istället för att sitta och försöka tolka digidesigns listor en halv dag... trots alla elitistiska kommentarer man får på det här stället. Det är ju knappast som att jag köpte den här datorn (tro, mig det misstaget gör jag ALDRIG om) utan att ha kollat upp kraven igen. Jag fick låna den här datorn av en bekant, så det var en vild chansning. Min stationära som jag köpte ska inte heller fungera med mbox, inte heller min gamla, men det gjorde de... inte utan komplikationer förstås. Hoppades på att det skulle vara fallet här också om det visade sig att inte vara kompatibelt. Ska testa och se så att mitt pcc verkligen fungerar korrekt annars är det som du säger. Tack...

Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nåt strul med Firewireanslutningar och sådant. Det var väl Mac som uppfann detta (?).

Har för övrigt testat att köra PT på en gammal Pentium 4 2.0 gHz, som jag också använde

till en massa annat: internet, virus-program och en massa annat. Det är bara att glömma

det - tyvärr. Bara inspelningsprogram på datorn och minimalt med andra grejor. Extern firewirehårddisk att spela in på. Jag har själv 4 externa fw-diskar. Så mycket RAM-minne

som möjligt. PT 7.3 kräver jättemycket RAM, minst 2 Gb.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nåt strul med Firewireanslutningar och sådant. Det var väl Mac som uppfann detta (?).

Har för övrigt testat att köra PT på en gammal Pentium 4 2.0 gHz, som jag också använde

till en massa annat: internet, virus-program och en massa annat. Det är bara att glömma

det - tyvärr. Bara inspelningsprogram på datorn och minimalt med andra grejor. Extern firewirehårddisk att spela in på. Jag har själv 4 externa fw-diskar. Så mycket RAM-minne

som möjligt. PT 7.3 kräver jättemycket RAM, minst 2 Gb.

Nu vet du nog inte riktigt vad du pratar om... För det första är väl inte mbox mini firewire-ansluten?

För det andra, jag kör PT på min P4 från 2002 (använder den som bruksdator med internet, antivirusprogram, bildbehandling, scanner, lite spel, o.s.v.) och det rullar på klockrent. Sen att den inte orkar lika mycket som en modernare dator är ju en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nåt strul med Firewireanslutningar och sådant. Det var väl Mac som uppfann detta (?).

Har för övrigt testat att köra PT på en gammal Pentium 4 2.0 gHz, som jag också använde

till en massa annat: internet, virus-program och en massa annat. Det är bara att glömma

det - tyvärr. Bara inspelningsprogram på datorn och minimalt med andra grejor. Extern firewirehårddisk att spela in på. Jag har själv 4 externa fw-diskar. Så mycket RAM-minne

som möjligt. PT 7.3 kräver jättemycket RAM, minst 2 Gb.

Nu vet du nog inte riktigt vad du pratar om... För det första är väl inte mbox mini firewire-ansluten?

För det andra, jag kör PT på min P4 från 2002 (använder den som bruksdator med internet, antivirusprogram, bildbehandling, scanner, lite spel, o.s.v.) och det rullar på klockrent. Sen att den inte orkar lika mycket som en modernare dator är ju en annan sak.

Sorry, jag satt och sov. :rolleyes: Jag menade min 002 Factory, naturligtvis. Den funkar ju jättebra via firewire. M-boxen är ju USB, såklart. Tack för det. Men rent generellt funkar ju

musikprogrammet bättre utan en massa andra program oxå. jag kör PT 7.3 och internet på min G4 - och det blir ju lite segt. Det gick inte att köra bra med mindre än 2 Gb Ram-minne heller.

Jag hade hela tiden problem med "spikar" i CPU:n när jag körde Pro Tools I PC-miljö och då stoppade inspelning och uppspelning. Tålamodskrävande!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en M-Box Mini med Macbook 2.0 gHz och PowerPc G4 - aldrig nåt strul med Firewireanslutningar och sådant...

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ma...Agere&meta=

:rolleyes:

och M-Box Mini är dessutom ett USB-ljudkort... 😆

Sorry, satt och sov. Menade min 002 Factory förstås. För mycket prylar, för lite tid.Har i och för sej första MacBooken och aldrig haft något strul med den, men det är tydligen massor av folk som haft problem med dessa - allt mellan himmel och jord.

P.s. Haft ett litet problem ibland med kontakten mellan dator och 002:an (firewire): när man

sätter på ljudkortet innan datorn, så förloras kontakten. Man kan då trycka på "Coreaudio"-knappen (inställningar för ljudkortet i Mac). Däri finns en "Connect"-knapp att trycka på.

Finns det inget liknade i Pc-miljön (har för mig att det hette "Wavedriver"? när jag körde PT i PC. Eller så stänger man av och sätter på ljudkortet.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...