Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tyckte det var dags att uppgradera från Ensoniq SQ-1 till x50 eller sonic cell. Uppgradera? Har lyssnat på YouTube och den låter skittråkig jämfört med SQ-1. Fattar inte varför. SQ-1 är ju stenålder! Jag har rattat lite på den också men var lite stressad då. Tyckte om utseendet och storleken.

Insåg inte att den saknade sequenser. Fast arpeggiatorerna kanske fungerar bra, annars får jag väl använda min sampler.

Fråga:

Är ljuden i klass med Rolands Sonic Cell? Förmodligen inte.

Går det bra att editera ljuden, och spara dessa?

Är ljuden i klass med SQ-1? Jag har en massa midi grejer med SQ-1:an och tänkte att det går väl att fixa med x50 fast jag börjar bli lite tveksam.

En fråga om sonic cell: Går det att sampla ljud till den? Det verkar inte så.

Annons
Postat

Vet väldigt lite om just de syntharna du pratar om här, men jag tror att det finns en anledning till varför Ensoniqs synthar fortfarande hyllas i vissa kretsar... -Har själv en SQ80 som jag absolut inte skulle byta mot en nyare Korg-synth. 😄

Så, provspela mer i lugn och ro innan du bestämmer dig! Och det finns ju massvis med andra synthar att välja på, om du känner att SQ1:an inte räcker till. Man kan aldrig få för många synthar!! 😉

Postat
Vet väldigt lite om just de syntharna du pratar om här, men jag tror att det finns en anledning till varför Ensoniqs synthar fortfarande hyllas i vissa kretsar... -Har själv en SQ80 som jag absolut inte skulle byta mot en nyare Korg-synth. 🙂

Så, provspela mer i lugn och ro innan du bestämmer dig! Och det finns ju massvis med andra synthar att välja på, om du känner att SQ1:an inte räcker till. Man kan aldrig få för många synthar!! 🙂

jo, hoppas jag får tid imorgon, ska lira lite mer på x50, skulle inte vilja mista vissa ljud från sq1, får väl se om jag lyckas hitta dem i korgen

• 1 månad senare...
Postat

jag tror jag svara mig själv om nån skulle vara intresserad, vad jag själv kommit fram till i mina efterforskningar i syntarnas hemliga världar...

rolands sonic cell lät trist (vilket förvånade mig efter allt jag hört och läst på internet)

korgs x50 lät trist

korgs micro x lät trist (vilket även detta förvånade mig)

den enda som matcha min gamla sq-1a (fast jag har iofs inte spelat på den på flera år och minnena är kanske lite väl subjektiva)

är en bra synt, nämligen yamaha mo6, den var inspirerande måste jag säga, lite dyr kanske men billigaste bästa jag hitta

en sak till, hur kan man som korg göra en lcd panel som knappt går att se, rött mot svart/mörkröd botten, och komplicerad att använda, mest iofs för att texten var så liten

yamahans lcd var en fröjd för ögat

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.