Jump to content
Annons

Digi 002 problem


hardrocker

Recommended Posts

Nåt är fel. Nu när jag slår på min Digi 002 knäpper det till lite, och i displayen lyser det bara små prickar. Det brukar ju stå Validating...., Open bla bla. Och Pro Tools hittar heller inte hårdvaran. Nån som känner till detta eller har haft liknande problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
har du kollat så det inte har blivit något fel på fw-kabeln/porten?

Nä, det har jag inte. Men det borde det ju inte vara eftersom man inte ens kan starta upp den i standalone-läge. För det behöver man ju inte ha fw-kabeln inkopplad. Det känns som att det måste vara nåt med strömförsöjningen..

Link to comment
Dela på andra sajter

har du kollat så det inte har blivit något fel på fw-kabeln/porten?

Nä, det har jag inte. Men det borde det ju inte vara eftersom man inte ens kan starta upp den i standalone-läge. För det behöver man ju inte ha fw-kabeln inkopplad. Det känns som att det måste vara nåt med strömförsöjningen..

Tänkte just säga det, tycker det låter som nätaggregatet. Testa att byta ut det och se om det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byta nätaggregatet? Det känns ju som en ganska stor apparat att göra själv. Menar du bara kabeln? Nyss hoppade den igång en stund, jag lyckades starta PT, men då slog 002:an ifrån och sen på igen och PT hängde sej.. Inte bra.

Nåt måste vara glapp. Kan det ha att göra med att jag har för många saker anslutna till en och samma strömuttag och att strömmen inte räcker till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Byta nätaggregatet? Det känns ju som en ganska stor apparat att göra själv. Menar du bara kabeln? Nyss hoppade den igång en stund, jag lyckades starta PT, men då slog 002:an ifrån och sen på igen och PT hängde sej.. Inte bra.

Nåt måste vara glapp. Kan det ha att göra med att jag har för många saker anslutna till en och samma strömuttag och att strömmen inte räcker till?

Förlåt, skriver lite snabbt ibland. Jag vet att vissa digi002 (eller så va det 002r) har haft problem med, tror det var nätaggregatet och att den har stått och tickat. Men lättast är ju om du slänger iväg ett mail till digidesign och ser vad de har för svar. Troligtvis så kommer du få ett servicenummer bara och få skicka in den. Jag kan inte mycket mer än så om detta, mer än att jag hört om ett fel angående detta. Som du märker har jag ingen stenkoll utan bara nämner ett problem jag har hört talas om och är inte säker på exakta detaljer.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en m-audio project mix, som känns lite som en bugdetversion av digi 002. Den hade också problemet att den slocknade då och då utan att jag visste varför. Efter turer fram och tillbaka så visade det sig att den nätdel jag fick med var för klen, med en ny så har den varit stabil sen dess. Så jag gissar också på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då testar jag att kontakta Digidesign och ser vad som händer. Tack för hjälpen!

Det va ju inte mycket till hjälp du fick 😠 Men uppdatera gärna tråden med vad det var för fel när du får svar och har löst det. Alltid kul att lära sig mer och om man själv skulle råka ut för det någon dag.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

första versionerna av 002r hade stora problem med nätdelen, och dessa brukar säljas billigt beggat..

hur gammal är din!? är det styrenheten eller rackversionen!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med om precis just detta! Det var min firewire, det hände precis de sakerna du förklarade. Jag bytte till en annan port och det funkade igen.

Bidrog detta även till att du inte kunde starta upp den i stand alone läge? Det låter riktigt skumt i så fall att firewire skulle ha med det att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med om precis just detta! Det var min firewire, det hände precis de sakerna du förklarade. Jag bytte till en annan port och det funkade igen.

det kan vara kabeln med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått svar från Dogidesign. De säger att det nog är fel med DC power harness, och att det är ett vanligt fel. Jag har fått några alternativ:

- We can send you the DC harness to replace yourself.

- Return the unit to the Digidesign Authorised Repair Centre in London.

- Return the unit to Digidesign in Ireland.

Nån som bytt den själv? Är det svårt? Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte den själv och det är snorenkelt. Få en power harness skickad till dig, öppna din burk så kommer du att fatta hur du ska göra om du inte är helt retarderad.

Oj, så pass! He he.. Då provar jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nån efterlyste ett svar när jag hade löst problemet och här kommer min rapport. Det verkar som att ni hade rätt, de flesta av er. Jag kontaktade Digidesign och efter att de kollat serienumret misstänkte de att det var ett "power failure". De skickade hit en DC harness och ett PSU kit via UPS. Först blev det fel och jag fick sladdar för ett 002-rack, men de skickade ut nya efter bara nån dag. Nu har jag bytt, och det verkar funka bra. Har inte testat den mycket ännu, men förhoppningsvis är problemet åtgärdat. Nu ska jag äntligen sätta in mej i Pro Tools underbara(?) värld!

Vill passa på att ge en eloge till Digidesigns support. En viss Dan har varit helt enorm! Jag var lite nervös för att själv öppna och skruva i maskinen, men han har svarat på alla mina dumma frågor och skickat med steg-för-steg-instruktioner och hjälpt mej på traven hela tiden. En sk vardagshjälte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...