Jump to content
Annons

Mastra i reason?


Jocke_

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat in en låt i Logic men jag tycker att det är lättare att mastra i Reason 4, så jag undrar hur man lämpligast får in låten i reason för att mastra den där? Ska jag använda NN-19 in i combinatorn bara?

Tack på förhand!

Mvh/Jocke Lindberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har spelat in en låt i Logic men jag tycker att det är lättare att mastra i Reason 4, så jag undrar hur man lämpligast får in låten i reason för att mastra den där? Ska jag använda NN-19 in i combinatorn bara?

Tack på förhand!

Mvh/Jocke Lindberg

Kan inte påstå att din idé är bra, men hursomhelst så har du rätt. Dra in mixdownen i valfri sampler och kör på from there.

Jag skulle dock hellre se att du mastrar i t ex Wavelab eller något annat som har VST-stöd.

EDIT:

Förtydligar lite.

Orsaken till att jag gillar VST-stöd är att Reason rätt och slätt är dåligt på mastring. Mastringssektionen funkar dugligt till att putsa en mix, men det är allt.

Whatever floats your boat 🙂

Redigerat av aoly
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Hej!

Jag har spelat in en låt i Logic men jag tycker att det är lättare att mastra i Reason 4, så jag undrar hur man lämpligast får in låten i reason för att mastra den där? Ska jag använda NN-19 in i combinatorn bara?

Tack på förhand!

Mvh/Jocke Lindberg

Kan inte påstå att din idé är bra, men hursomhelst så har du rätt. Dra in mixdownen i valfri sampler och kör på from there.

Jag skulle dock hellre se att du mastrar i t ex Wavelab eller något annat som har VST-stöd.

EDIT:

Förtydligar lite.

Orsaken till att jag gillar VST-stöd är att Reason rätt och slätt är dåligt på mastring. Mastringssektionen funkar dugligt till att putsa en mix, men det är allt.

Whatever floats your boat 🙂

Wavelab finns väl inte till Mac eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Peak finns annars för mac! men vilket program som helst duger nästan att mastra i idag. förutom när det gäller cdbränning med redbook och srckodning osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab finns väl inte till Mac eller?

Så långt tänkte inte jag 🙂

Men bättre alternativ än Reason måste det ju drälla av. Det kanske är en ekonomisk fråga, men själv är jag relativt kriminellt inställd till Internet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Wavelab finns väl inte till Mac eller?

Så långt tänkte inte jag 🙂

Men bättre alternativ än Reason måste det ju drälla av. Det kanske är en ekonomisk fråga, men själv är jag relativt kriminellt inställd till Internet 🙂

Ett annat billigt alternativ är T-RackS24 som funkar till mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kan man inte mastra i Logic/Waveburner är det något annat än mjukvaran som är felet.

Ahh var så trött när jag skrev att jag inte läste ordentligt. 😛 Nä håller med. Varför skulle det vara lättare i Reason än Logic?? Själv mixar och mastrar jag allt i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Grejen är att jag är väldigt ny i Logic och kan inte med det så bra till skillnad mot Reason som jag har jobbat mycket mer i. Men nu när jag funderar så känns det bara dumt att lägga in låten i en sampler i Reason. Jag ska kolla upp Peak, det verkade bra.

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Grejen är att jag är väldigt ny i Logic och kan inte med det så bra till skillnad mot Reason som jag har jobbat mycket mer i. Men nu när jag funderar så känns det bara dumt att lägga in låten i en sampler i Reason. Jag ska kolla upp Peak, det verkade bra.

Tack för tipsen!

Peak är onödigt att köpa om du redan har Logic Studio. Ska du bara använda lite eq och maxa nivåer osv. fungerar Logic utmärkt med dess egna pluggar. Behöver du lägga in isrc-koder och annat som görs vid mastringen kan du använda Waveburner som har samma pluggar som Logic Pro och är ett av programmen som följer med Logic Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...