Jump to content
Annons

Tips på EAN / UPC streckkod


orlac

Recommended Posts

Halloj,

Har letat ihjäl mig efter nån som tillhandahåller riktiga

EAN-13 / UPC streckkoder för cd-produktioner och

hittade till slut denna sida: Inkprint Promotion

Där kan man beställa färdiga EAN / UPC streckkoder

för cd och det går relativt snabbt att få koden. Ville

bara tipsa er andra...

/ Orlac

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Halloj,

Har letat ihjäl mig efter nån som tillhandahåller riktiga

EAN-13 / UPC streckkoder för cd-produktioner och

hittade till slut denna sida: Inkprint Promotion

Där kan man beställa färdiga EAN / UPC streckkoder

för cd och det går relativt snabbt att få koden. Ville

bara tipsa er andra...

/ Orlac

Eller också söker man på streckkod här på forumet och hittar tex denna tråd där jag tipsar om Grammotex. 😄

Jag tycker förresten det verkar som om Inkprint endast levererar den grafiska bilden till streckkoden och inte själva koden i sig, men jag kan ha fel... Det framgår inte helt, men det verkar som man måste fylla i sin sifferkod i formuläret??? Jag har dessutom för mig att det inte är tillåtet att vidareförsälja EAN-koder hur som helst, men grammotex som jag tipsar om har ett speciellt tillstånd för detta. Däremot så är det tillåtet för företag som är inblandade i produktionen att tillhandahålla koder. Det är därför som det händer att det går att få en kod genom tryckeriet/distributören eller liknande.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Men vi fick endast EAN sifferserie via Grammotex och försökte själva

göra en grafisk kod med ett ean-typsnitt. Detta blev fel när vi testade med

en streckodsläsare i en butik (det är tydligen väldigt känsligt med storlek

och format på dessa)

Företaget jag nämnde levererar en korrekt .tif eller .eps för cd/dvd om man

redan har själva sifferserien från Grammotex eller liknande... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj,

Har letat ihjäl mig efter nån som tillhandahåller riktiga

EAN-13 / UPC streckkoder för cd-produktioner och

hittade till slut denna sida: Inkprint Promotion

Där kan man beställa färdiga EAN / UPC streckkoder

för cd och det går relativt snabbt att få koden. Ville

bara tipsa er andra...

/ Orlac

Eller också söker man på streckkod här på forumet och hittar tex denna tråd där jag tipsar om Grammotex. 😄

Jag tycker förresten det verkar som om Inkprint endast levererar den grafiska bilden till streckkoden och inte själva koden i sig, men jag kan ha fel... Det framgår inte helt, men det verkar som man måste fylla i sin sifferkod i formuläret??? Jag har dessutom för mig att det inte är tillåtet att vidareförsälja EAN-koder hur som helst, men grammotex som jag tipsar om har ett speciellt tillstånd för detta. Däremot så är det tillåtet för företag som är inblandade i produktionen att tillhandahålla koder. Det är därför som det händer att det går att få en kod genom tryckeriet/distributören eller liknande.

/H.

Det stämmer att det bara är Grammotex som får sälja koder. Jag har frågat svenska EAN om det, eftersom det kunde vara intressant ibland - men de svarade att det inte finns någon annan i Sverige som får sälja enstaka EAN-koder. Monopol är tydligen bra enligt vissa... 😉

Behöver man många koder, så kan man få det från EAN i stället, om man driver röralse. Då får man sin egen tillverkarkod och får betala en startavgift och sedan en årlig avgift - men å andra sidan så kan man sätta koder på 1000 olika artiklar med ett tillverkarnummer. Checksiffran räknar man fram med hjälp av de 12 informationsbärande siffrorna (de första 2 eller 3 är landsprefix, där 73 är Sverige - och ingår i företagskoden på 9 siffror - och så som sagt de 3 siffrorna som man själv väljer, normalt i nummerordning).

Den riktiga benämningen är EAN13, eftersom koden inehåller 12 siffror + en checksiffra - och allt är specificerat ganska hårt. Man får ändra skalan inom vissa gränser, men för att en normal läsare ska kunna se koden, så måste förhållandet mellan de olika bredderna på streck och mellanrum vara väldigt noga, eftersom det förekommer streck och mellanrum med mellan 1 och 4 modulbredder (modulbredd = bredden på det smalaste strecket) och ett ganska litet fel kan orsaka fel som gör att koden inte är läsbar. Det kan också vara problem med kontrasten mellan färgen på bakgrunden och färgen på strecken. Exempelvis så är en svart bläcksprutad kod på brun kartong, eller svart kod på röd bakgrund besvärlig - speciellt för laserläsare - medan en CCD- eller kameraläsare kan ha lättare, men i stället har mindre skärpedjup (skillnad mellan största och minsta möjliga avstånd mellan läsaren och koden).

Man måste också ta hänsyn till marginalen före och efter koden. Det ska finnas ett tomrum på 10 modulbredder både före och efter koden, för att man ska vara säker på att alla läsare klarar av det. Skriver man en massa text eller sätter någon bild precis intill koden, så kan det orsaka att läsaren inte kan hitta starten eller slutet på koden. Är det dålig marginal bara på ena sidan, så kan man prova att vända koden eller läsaren upp och ner och prova igen. De flesta läsare klarar nämligen att ha dålig marginal på ena sidan - men inte på båda - och då kan det göra skillnad vilket håll läsaren gör sitt svep från.

Det finns massor att säga om streckkoder - är jag miljöskadad av jobbet eller är jag...? 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Men vi fick endast EAN sifferserie via Grammotex och försökte själva

göra en grafisk kod med ett ean-typsnitt. Detta blev fel när vi testade med

en streckodsläsare i en butik (det är tydligen väldigt känsligt med storlek

och format på dessa)

Företaget jag nämnde levererar en korrekt .tif eller .eps för cd/dvd om man

redan har själva sifferserien från Grammotex eller liknande... 😉

I dagsläget så får man faktiskt en tif-fil med streckkoden från Grammotex också,

så man behöver inte köpa den separat, det har iaf jag fått alla gånger vi har köpt

ean därifrån (vilket senast var för en vecka sedan). En helt onödig tjänst är det

för tillfället, i alla fall om man köper EAN-koden från Grammotex.

Hmmm, jag får förresten känslan av att det här är en spamtråd, för att driva trafik till

din egen sida. Jag hoppas det inte är så eftersom det strider mot forumets regler.

Om det inte är så så ber jag om ursäkt.

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är så så ber jag om ursäkt.

Ursäkten godtages! 😉

Ville egentligen bara tipsa då vi hade problem när

vi gjorde vårt cd-omslag och skulle göra koden

på baksidan - Vi fick ingen från grammotex som

var färdig att använda direkt bara siffrerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...