Jump to content
Annons

Vilket program passar mig bäst


jimpa92

Recommended Posts

Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 😮

Redigerat av jimpa92
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 😮

Redigerat av jimpa92
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 😮

Tja, eftersom du postat i FL Studio-delen så måste jag ju säga FL Studio passar 😮

Jag har inte testat så många olika program, men FL har det jag behöver så varför leta vidare. Jag tyckte FL var lätt att sätta sig in i. Jag har testat Cubase som hastigast också, men jag förstod i princip ingenting, så jag tycker FL är mer intuitivt i början iaf 😛

Jag rekommenderar att du iaf tankar ner demo-versionen av FL här: http://www.flstudio.com/documents/download.html

Följer även med några tutorial-projekt som man kan lära sig från. Och här har du referensmanualen online: http://www.flstudio.com/help/

Allt man behöver för att komma igång och leka lite. Prisinfo finns också på deras hemsida. Lycka till ^.^

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite onödigt att skapa så många nya trådar för detta. 😮

Saken är den att det beror på vad du gör för musik, i alla fall om du frågar mig. Själv använder jag Cubase SX3 och Reason 4 (Reason har ingen inspelning). Vad som passar dig är helt och hållet upp till dig. Jag vet att Reason och FL finns i testversioner, så varför börjar du inte med att pröva dem. Käns som ett tråkigt standard svar, men om du frågar mig så är det så det ligger. Som exempel kan man nämna: fråga grabbarna och flickorna här om vad som är bäst, PC eller Mac. Svaren kommer bero på personliga preferenser, precis som valet mellan olika musikprogram.

Några frågor som kan hjälpa dig att bestämma dig:

Vilken musik vill jag skapa? (t.ex. är det enbart elektronisk musik så kan Reason vara värt en närmare titt)

Hur långt vill jag gå i musikskapandet? (t.ex. är det värt att redan nu skaffa musikprogram x,y och z eftersom detta är något jag kommer satsa på professionellt)

Hur mycket kan jag redan? (t.ex. program som Cubase och Reason KAN vara svåra att komma in i om man inte redan vet en del om musikproduktion. Detta har förstås lite att göra med om hur tålmodig du är.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om det som nämnts innan. Har du jobbat med analog inspelning? Om du har det så kan ProTools vara väldigt lätt att komma in i. Det var det för mig iaf 😮 Du kan testa ett demo av m-powered versionen här, eller läsa mer om det här.Om du inte har några erfarenheter alls så kan det vara lite bökigt i början, men jag anser ändå PT vara väldigt lätt att komma igång med, men sedan tar det hur lång tid som helst att upptäcka alla funktioner som finns med. En stor fördel med Cubase är att många här på forumet använder det, och det kan vara lättare att få hjälp, men samtidigt så är min erfarenhet att om någon lägger upp en fråga om ProTools så får de svar rätt snabbt 😮 Reason som du pratade om får du med vid köp av ProTools, fast en adapted version (som kan uppgraderas till fullversion). Den versionen är begränsad i antal synthar osv.

Fördelarna med ProTools är i mitt smak, det användarvänliga arbetsflödet, dess signalvägar och att det är ett väldigt stabilt program (så länge man inte gör saker som digidesign inte har gett stöd för).

Nackdelar: Rtas format i pluggarna då det finns många gratis pluggar i vst-format (men du kan köpa till en wrapper till PT så kan du köra både VST och Rtas), PDC, som det har pratats om, samt dess begränsning till 32 audiokanaler (48 om du uppgraderar)

Men som någon sa innan, vad ska du först och främst göra för musik?

Cubase, ProTools och Logic = All sorts musik

Reason=synthbaserad

FL= har inte använt det, men många gör ju elektronisk musik med det så det kanske är dess starka sida då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Först vill jag säga Välkommen hit till Studioforum och hoppas du får den hjälp du söker.

Det finns flera olika typer av program beroende på hur du vill arbeta, men Reason borde vara det program som, utefter din budget, kommer ge dig mest för pengarna, kontra resultatet.

Vet att FL numera har blivit tusen gånger bättre än när jag jobbade i det får många år sedan, och det minns många FL användare här som kan ge dig en vinklad bild av vad det klarar av.

Till sist lite tråkigt också, mestadels det som är understruket:

Tack på förhand.

Forumregel nummer 4.

4. Sök innan du startar ny tråd.

Inte helt osannolikt finns det någon annan på forumet som har ställt samma eller en liknande fråga som du har, med flera relevanta svar i den tråden. På så vis blir forumet lättare att navigera i för nykomlingar eller för dem som söker efter information. Söktjänsten hittar du i den översta verktygsraden på alla sidor.

Som konsekvens är även så kallade dubbelpostningar i flera avdelningar inte tillåtna, eftersom diskussioner om ett givet ämne ska föras på ett ställe och inte flera.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 🙂

Beror ju även på vad du ska ha det till. Bara vst-pluggar? ja då kan man köra Reason men om man ska spela in audio, vilket inte går i Reason, så välj nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 🙂

Beror ju även på vad du ska ha det till. Bara vst-pluggar? ja då kan man köra Reason men om man ska spela in audio, vilket inte går i Reason, så välj nåt annat.

Det går ju inte att köra VST-pluggar i Reason heller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 🙂

Beror ju även på vad du ska ha det till. Bara vst-pluggar? ja då kan man köra Reason men om man ska spela in audio, vilket inte går i Reason, så välj nåt annat.

Vad är vst pluggar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Först vill jag säga Välkommen hit till Studioforum och hoppas du får den hjälp du söker.

Det finns flera olika typer av program beroende på hur du vill arbeta, men Reason borde vara det program som, utefter din budget, kommer ge dig mest för pengarna, kontra resultatet.

Vet att FL numera har blivit tusen gånger bättre än när jag jobbade i det får många år sedan, och det minns många FL användare här som kan ge dig en vinklad bild av vad det klarar av.

Till sist lite tråkigt också, mestadels det som är understruket:

Tack på förhand.

Forumregel nummer 4.

4. Sök innan du startar ny tråd.

Inte helt osannolikt finns det någon annan på forumet som har ställt samma eller en liknande fråga som du har, med flera relevanta svar i den tråden. På så vis blir forumet lättare att navigera i för nykomlingar eller för dem som söker efter information. Söktjänsten hittar du i den översta verktygsraden på alla sidor.

Som konsekvens är även så kallade dubbelpostningar i flera avdelningar inte tillåtna, eftersom diskussioner om ett givet ämne ska föras på ett ställe och inte flera.

sry för dubbelpostningar ska inte hända igen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte riktigt svarat på frågan!? Vilken typ av musik vill du göra? Ska du spela in akustiskt? spelar du nåt instrument du vill spela in etc.. Sjunger du?

Ge lite exempel.. 😆

okej ska finslipa lite mer FL värkar inte vara så dumt.
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej, skulle vilja börja skapa musik och jag är nybörjare har prövat på och så. Vilket program tycker ni är bäst för mig? Har hört talas om Reason, Fl, Cubase, och några andra men kom inte på vad dom heter nu. Skulle också vara bra om det finns någon bra instruktions bok på engelska lr svenska till programmet med eller tutorials typ. Och min budget är inte den bästa så vore bra om ni kunde sätta ut priserna i SEK, Tacksam för svar 🙂

Beror ju även på vad du ska ha det till. Bara vst-pluggar? ja då kan man köra Reason men om man ska spela in audio, vilket inte går i Reason, så välj nåt annat.

Det går ju inte att köra VST-pluggar i Reason heller...?

Inte riktigt vaken där 🙂 Nä menade om han inte skulle spela in audio bara utan bara köra mjukvarusyntar så är Reason bra till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är vst pluggar? 🙂

Jag brukar förklara det på detta sätt. Pluggar kan vara effekter, mjukvaruinstrument osv. Att det är vst-plugg eller rtas plugg och skillnaden på dessa brukar jag förklara såhär. Se din plugg som en godisbit med papper omkring. Pappret är det som visar ditt värdprogram om det är en vst eller rtas-format och godiset är själva pluggen. Sedan finns det något som kallas för wrapper. Dessa gör så att de skalar av pappret från godisbiten och sätter på nytt papper, men innehållet är ju detsamma 🙂 Så, vst eller rtas är ett format för effekter, instrument osv. Dessa format kan man med wrapper gör om till andra format. Exempelvis så läser Cubase vst-formatet och ProTools rtas-formatet.

Hoppas det var lite tydligt af 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...