Jump to content
Annons

Införskaffning an ny PA-anläggning; aktiva högtalare


rampitsch

Recommended Posts

Hej på er alla

Hoppas jag har hamnat rätt nu, annars ber jag om förflyttning där denna tråd bör ligga. Första gången som ni säkert känner till 😕

Jag ska försöka sätta ihop en anläggning för spelningar med en teatergrupp.

Det utrustningen ska klara av är att levera musik, inkl sång, trummor (digitala), trumpet, synth, sax, fiol mm live! Det är alltså inget disco-dunk jag är ute efter, utan det ska låta bra i en teaterlokal för kanske 2-300 pers.

Jag har kikat på att köpa mig en mixer och sen använda aktiva högtalare. Och det är här jag vill ha hjälp.

Vad ska jag köpa och ur mycket. Har kikat en hel del på Alto PS-4HA och Behringer Eurolive B212A/N215A. Någon som har erfarenhet av dessa? Tror att de kan fungera till ändamålet, men vet inte, därför jag frågar.

Tänker mig även att ha dessa aktiva högtalare som monitorer till skådis och band.

Eller har ni något annat förlag så mottar jag gärna det.

För er som känner till begreppet är det ett spex som ska ha utrustningen.

Tack på förhand.

MVH Rampitsch

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Behringer och Alto är det billigaste som går att hitta och man får vad man betalar för... Skulle börja med att kolla på Mackie eller ännu hellre, RCF.

Mackie äger redan RCF 😑

Men du har helt rätt i att Behringer och Alto håller så dålig klass att de inte duger till nånting egentligen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie äger redan RCF 😑

Men du har helt rätt i att Behringer och Alto håller så dålig klass att de inte duger till nånting egentligen..

En liten sur kommentar: kolla fakta först. Mackie har ägt RCF, men det är nu andra ägare.

Din recension av kvaliteten på Behringer och Alto får stå för dig. Svepande såna kommentare hjälper ingen. Berätta i stället vilken utrustning från Behringer som du inte tycker håller måttet i förhållande till sitt pris.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Rampitsch,

det är stor skillnad i pris på PA och ganska svårt att säga vad du skall satsa på. Allmänt får du nog mer för pengarna om du använder "vanliga" högtalare och en separat förstärkare i stället. Speciellt som det brukar finnas begagnad utrustning att få för bra pengar. Titta på blocket.se eller vendolin.se så ser du att det finns ett stort utbud av begagnad utrustning.

Till ett spex skulle jag till en börja fundera igenom ordentligt om det behövs trådlösa mikrofoner. Du vet såna där skådespelarna har en liten mick vid munnen men ingen sladd. Bra sådana kan enkelt äta upp hela budgeten och mer därtill. Är det ett absolut krav tror jag det är bättre att hyra den delen av utrustningen än att köpa billigt - här är det verkligen skillnad på kvalitet.

Sen behöver du vanliga mikrofoner och mikrofonstativ. En arbetshäst i sammanhanget är Shure SM58 som du kan få för en knapp tusenlapp styck. Jag har inte provat allt, men de billigare kopiorna brukar inte leverera vad det är värt. Kolla nypriser hos www.thomann.de är mitt tips.

Sladdar går det åt massor. Mycket mer än man tror.

Sen ett mixerbord och eko-effekt. Minst det antal kanaler som du har behov med några reserver och gärna lite till. Mixerbord finns att få begagnade till bra priser. En eko-effekt eller rumsklang eller liknande kommer du vilja ha, ibland finns det inbyggt i mixerbordet men de inbyggda brukar inte vara så himla bra.

Slutligen effektsteg och högtalare. Återigen, begagnat med separat förstärkare är det jag rekommenderar om det skall spara pengar. Problemet är att det kräver mer kunskap att inhandla. Jag är tyvärr ingen stjärna på märken inom området så det är svårt för mig att säga vad som gäller.

Behringer och Alto som du nämnde är två budget-märken, det vill säga att deras grejor är gjorda för att kunna tillverkas till ett visst pris. De billigaste grejorna från dessa märken är mest billiga, men en del är helt användbart. Även här är det svårt att veta exakt vad som fungerar och inte fungerar.

Inte blev det mycke enklare av mina svar ser jag. Nå, hoppas andra ha bra förslag på hur du kan göra själva valet av utrustning.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Rampitsch,

det är stor skillnad i pris på PA och ganska svårt att säga vad du skall satsa på. Allmänt får du nog mer för pengarna om du använder "vanliga" högtalare och en separat förstärkare i stället. Speciellt som det brukar finnas begagnad utrustning att få för bra pengar. Titta på blocket.se eller vendolin.se så ser du att det finns ett stort utbud av begagnad utrustning.

Till ett spex skulle jag till en börja fundera igenom ordentligt om det behövs trådlösa mikrofoner. Du vet såna där skådespelarna har en liten mick vid munnen men ingen sladd. Bra sådana kan enkelt äta upp hela budgeten och mer därtill. Är det ett absolut krav tror jag det är bättre att hyra den delen av utrustningen än att köpa billigt - här är det verkligen skillnad på kvalitet.

Sen behöver du vanliga mikrofoner och mikrofonstativ. En arbetshäst i sammanhanget är Shure SM58 som du kan få för en knapp tusenlapp styck. Jag har inte provat allt, men de billigare kopiorna brukar inte leverera vad det är värt. Kolla nypriser hos www.thomann.de är mitt tips.

Gunnar

Meningen med trådlösa myggor är att vi ska hyra dem. Till den kvalitet vi önskar finns inte ens i närheten till budget för att köpa dem, så de blir till att hyra. Därtill kommer vi inte behöva några fler mikrofoner, eftersom inget tal ska mickas. Kvar blir då bara sångerna, och därför har vi de trådlösa mikrofonerna. De trådlösa myggorna är ett absolut krav ifrån skådespelarna, så det får vi i tekniken leva med att hyra in. Men resten...

Om det är passiva högtalare och steg som gäller, vad är det då man ska satsa på? Är rent ut sagt en djungel med steg och högtalare.

Hur står sig Alto´s steg tex? Fungerar de?

Det jag eftersöker är inte en massa "tryck", utan mer att få ut bra musik till publiken, som sitter ned.

//Rampitsch

Link to comment
Dela på andra sajter

En fortsättning på mina tankar. Jag är absolut ingen expert men har väl strulat till det några gånger på vägen. Så ta det jag skriver med rejäla nypor salt.

Om ni skall hyra myggor, kolla då vad det kostar att hyra resten, ibland blir man positivt överraskad.

En anledning till att jag rekommenderar separat effektsteg är att priserna på lösa enheter begagnade är mycket låga. "Kidsen" vill ha inbyggda stärkare och därför är priserna på begagnade såna fortfarande höga.

Extremt svepande kan man säga att alla effektsteg låter i stort sett lika. Självklart finns det skillnader men i sammanhanget är de små. Vad man betalar för är effekt och framförallt pålitlighet. Billiga enheter kan ha problem med tillgänglighet och kanske dö utan förvarning. Jag har ingen erfarenhet av Alto så kan inte yttra mig där.

För ett spex kan det vara aktuellt med stereo i PA-t för särskilda effekter. Annars är det mono som gäller - tänk på att det är väldigt få i publiken som sitter så det skulle bli nån stereo-effekt. Att förstärka röster kräver kvalitet i utrustningen men inte så särskilt mycket effekt. Det som riktigt drar effekt är i stället bas och bastrumma. Men det är ju inte disco ni är ute efter så ni borde inte behöva så särskilt mycket. Cirka 200W sammanlagt borde räcka för PA-t, men mer är vanligtsvis inte fel. Lägg till lika mycket för medhörning. Jag skulle nog inte ha några problem att köra Alto slutsteg, men jag skulle definitivt montera dem i ett rack och inte dra några kablar direkt till själva slutsteget utan i stället ha korta kablar i racket och sen kontakter där. På enklare utrustning sitter ofta kontakterna direkt på kretskorten och har dåligt skydd - ett rejält ryck i kabeln och kretskortet går sönder, därav de extra kontakterna. Återigen kan det vara idé att leta begagnat, ofta får du då ett färdigt rack med grejerna redan kopplade.

En komponent där det är stor skillnad på PA är högtalarna. Där lönar det sig att satsa lite extra. Exremt svepande igen kan man säga att trälådor låter bättre än plast. Men eftersom plast är så mycket billigare att tillverka så kan man få bättre högtalarelement för samma pris. Det enda som funkar genomgående är att lyssna på högtalarna. En del låter verkligen förskräckligt tycker mina öron. Jag har inte så stor erfarenhet dock. Återigen, man för extremt mycket för pengarna om man köper begagnat.

Sen några ord om mixerbord. För ett spex kan det vara värt att fundera på om man skall ha ett digitalt mixerbord med automation. Då kan man lägga in scenerna en efter en och snabbt byta inställningar. Å andra sidan kan det bli hemskt komplicerat för vanliga dödliga (inklusive mig) att hålla reda på. Bra mixerbord har väl fungerande funktioner för mixning och är pålitliga.

Slutligen en finess till med begagnat -- efter att spexet är slut kan man ofta sälja grejorna med bara liten förlust. Nytt får man räkna med har högts halva värdet.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hej på er

Ett bra tag sedan jag ställde mina funderingar, tänkte delge er lösningen på mina problem.

Då jag hade stärkare liggandes beslutade jag att strunta i aktiva högtalare. Dels för att utnyttja de stärkare jag hade, dels för att det blev billigare. Nackdelen är att det är lite mindre smidigt, men det fick gå. Istället inköptes ett par passiva JJlabs FP-215, ett 15 tums baselement och fin diskant. Provlyssnade och tycker de låter förnämligt i förhållande till priset och för användningsområdet.

Dessutom köptes ett Behringer MX8000 in i fint skick. Inga som helst problem med brum eller andra kända behringer-problem. Är ett tidigt ex, och därmed hyffsad byggkvalité. Multikabel och några sångmicar köptes in, samt en hel hög XLR-kablar.

Trådlösa myggor hyrdes, och sammantaget fungerar allting väldigt bra.

Vill tacka för alla tips, och om någon har liknande problem som jag ställer jag gärna upp och delar med mig av min erfarenhet.

MVH Johann Rampitsch

KTH, S-byggnad

KVSIF

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...