Jump to content
Annons

Bi-wiring

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har ett par golvhögtalare där jag till dem har kopplat en enda högtalarkabel med fyra ledare, dvs två går till diskanten + och -, och de två andra går till basen + och - och likadant till den andra högtalaren naturligtvis.

Men om jag hade haft en högtalarkabel med bara två ledare istället, hur skulle jag ha kopplat de trådarna då? En till bas + och en till diskant + på ena högtalaren och en till bas - och en till diskant - på andra högtalaren, eller hur funkar det?

Varför jag frågar beror på att jag kanske ska ge bort ett par stativhögtalare i present och på dem står det i specifikationen "anslutningar biwiring". Det finns ingen bild på högtalarens baksida, men jag antar att det innebär fyra skruvar att fästa högtalartrådar/-kontakter i. Jag undrar bara om det MÅSTE vara fyra "trådar" eller räcker det med två?

Vet inte om bi-wiring egentligen ger så mycket skillnad, tyckte dock det med mina golvare, eftersom jag fick höra bägge varianterna. Nyligen (förra veckan) golvades jag dock av en lyssning av en annan högtalare, och det var en liten en - en stativare som hette Focal Chorus 806 för 6650 kr. Väldigt bra ljud på alla sätt. Det lustiga är dock att franska Focal INTE kör med biwiring alls som koncept. Tror t.o.m. att det inte finns ens på deras dyra testvinnande 80000 kronorsmodell! De säger att biwiring skapar mer problem än det ger fördelar.

Jag la denna tråd under Allmänt, men var förvillande nära att placera den unde Övriga studiotillbehör. Till PA separerar man väl alltid bas och diskant?

😄

:musik

Annons
Postat

Hej,

Den främsta poängen med Bi-wiring är att kunna använda olika slutsteg för diskant resp. bas.

Den vanligaste lösningen är att det sitter en bygel mellan Hi och Low ingången på högtalaren som man alltså inte ska ta bort om man kör hetero-wiring (snyggt uttryck va! 😄 ).

Jag har ett par Snell högtalare som går att Bi-wira men lyckats få anslutingarna på Hi-ingången på ena högtalaren sönderslagna. när jag då kopplade in på Lo-ingånen på ena kanalen och Hi-på andra så märkte jag ett tydligt diskantbortfall på den kanalen där signalen gick in på Lo-ingången.

Så, det är viktigt att man använder samma ingång på bägge högtalarna. Jag har även för mig att det rekomenderades att använda Hi-ingången om man inte körde Bi-wirat.

Hoppas du förstår vad jag dillar om, men det går säkerligen att använda högtalarna du funderar på med en vanlig förstärkare och kabeldragning.

Tjo

/X

musik (oregistrerad)
Postat
en bygel mellan Hi och Low ingången på högtalaren som man alltså inte ska ta bort om man kör hetero-wiring (snyggt uttryck va! 😛 ).

Jag har ett par Snell högtalare som går att Bi-wira-----

Jag har även för mig att det rekommenderades att använda Hi-ingången om man inte körde Bi-wirat.

Bygel, ja just det ja, nu när du skriver det, så... det ringer en klocka.

Snell, det var väl de som bl.a. hade en högtalare som hette E? Såldes av HiFi-klubben rentav? Fick bra betyg för sin neutralitet.

Får se vad som rekommenderas om jag nu bara har två kontakter/trådar i änden.

🙂

Postat
Snell, det var väl de som bl.a. hade en högtalare som hette E? Såldes av HiFi-klubben rentav? Fick bra betyg för sin neutralitet.

Jodå, du har koll på gamla Hi-Fi klubben 😛 EIII va en tvåvägs golvmodell, jag har en mindre stativhögtalare som heter KII, låter i princip likadant. Använder dom som studiomonitorer, väldigt neutralt ljud och hög detaljupplösning.

Det fanns även en modell som hette AIII, trevägs, stora som en dörr, men satan vad dom lät bra, slängde man på några bryggade NAD 2600-steg så va det PA-tryck men HiFi kvalitet...... det va tider det 🙂 (jobbade i butiken på flemminggatan i början av 90-talet).

/X

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.