Jump to content
Annons

Mastring av mix CD


djgstefan

Recommended Posts

Annons

Skicka det till en professionell mastrings-studio är mitt förslag. Den "hörbara" delen av mastring handlar om att höra problem och minska eller ta bort deras påverkan. Tanken är att det skall låta så bra som möjligt både i bra utrustningar och i bilradion och i iPoden oavsett var det spelas upp. Det innebär att det krävs bra högtalare i ett bra rum och bra öron. Annars går det ju inte att höra problemen - och hör man dem inte kan man inte göra nåt åt dem. Det rör sig alltså om att polera tills det blänker. Sen finns det en teknisk del, med format och samplingsfrekvenser och olika koder med mera som också krävs om CD-n skall fungera i pressningen.

Annars kan du ju göra som jag brukar göra -- lite slumpmässigt med EQ, en kompresor på hela skiten, upp med nivån också en limiter sist. Går det så går det.

Gunanr

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack,

men skivan ska inte användas professionellt. Mer som en demo att ge till klubbar.

Vet att det sällan finns generella regler för mastring, men några förslag borde man ändock kunna ge? Typ, förslag på en kompressor inställning...

Redigerat av djgstefan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att det sällan finns generella regler för mastring, men några förslag borde man ändock kunna ge? Typ, förslag på en kompressor inställning...

Men, det var ju precis vad jag gav tips om:

-- hitta en bra balans med hjälp av EQ, lägg på en buss-kompressor med lämplig inställning, höj nivån lagom mycket och lägg en limiter sist i kedjan så att det aldrig går över nollan.

Låter det bättre kan du prova att använda en en flerbandskompressor, men det blir ju fler rattar att skruva på.

Limitern ställer du lämpligen på fast/hard och -1dB.

Jag är ledsen, men mastring börjar alltid med att du måste höra hur det låter. Har du inte bra lyssning så blir det slumpmässigt. Har du bra lyssning så hör du vilken effekt olika inställningar har och då hör du när det låter bra. Då kommer du också höra när det blir för mycket komprimering / limitering genom att det börja dista.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan - det är busenkelt.

Det enda du behöver göra med en dj-mix (onkeln här ovanför vet inte vad det är) är att maxa och jämna ut.

Skaffa Waves L2, lägg på mastern. Dra den vänstra regeln nedåt till det lyser lite rött på mätaren, ett par millimeter så där.

Det är hela saken.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Men, det var ju precis vad jag gav tips om:

-- hitta en bra balans med hjälp av EQ, lägg på en buss-kompressor med lämplig inställning, höj nivån lagom mycket och lägg en limiter sist i kedjan så att det aldrig går över nollan.

Låter det bättre kan du prova att använda en en flerbandskompressor, men det blir ju fler rattar att skruva på.

Limitern ställer du lämpligen på fast/hard och -1dB.

Gunnar

Men då måste man sitta och korrigera under hela mixen, dvs ny inställning för varje tidsenhet.

Finns det nåt bra program för det?

I mixmeister vet jag att man kan ladda in vst plugins och spara ändringarna längst en tidslinje + kontrollera med midi reglage.

Har aldrig testat det dock, har någon bättre tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...