Jump to content
Annons

Death metal?


yonaz666

Recommended Posts

Hejsan 🙂

jag har sen jag köpte min elgitarr för drygt ett Är sen försökt skriva en egen death metal lÄt

de kĂ€nns helt sjukt omöjligt x). nĂ„gra tips pĂ„ "hur man gör death metal" eller i allmĂ€nhet hur man gör för att musiken lĂ„ter aggresiv 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
blast beats

KrÄngla inte till det i onödan. Pumpande halvslö tvÄtakt, nerstÀmda gitarrer som kör enkla skitiga riff, det Àr grejer det.

beror ju helt och hÄllet vilken typ av döds man Àr ute efter.. vill man lira typ nihilist/entombed gamla, sÄ kan slö tvÄtakt vara ngt att ha, men ska man lira som hate eternal sÄ Àr det teknik som gÀller.. snabba pumpriff och mycket dim-skalor..

nerstÀmt Àr ett mÄste i modern dödsmetall..

tÀnk först och frÀmst, att det inte ska vara mycket dist, utan bara hög volym pÄ stÀrkaren..

om du vill skriva dödsmetall-lÄtar sÄ ska du lyssna pÄ dödsmetallband och sen fÄ inspiration dÀrifrÄn.. tÀnk utanför lÄdan och gör arrangemang som vnaligtvis kanske inte alltid passa för döds, medan riffen Àr typiska sÄdana.

döds Àr en skum och odefinierbar genre som kan vara dölÀtt att spela, men samtidigt sjukt svÄrt. nÀr man vÀl kommit in i det Àr det skoj som fan!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vilken typ av dist ska man ha, nÄn speciell att rekomendera?

Jag har ioförsig skaffat 2 dödsmetaldistar frĂ„n ebay nyligen 🙂

sÄntt som marknadsförs som dödsmetaldist Àr oftast sÄnt man egentligen kan slÀnga direkt..

det ska inte vara sĂ„ mkt dist som folk tror, dock nedstĂ€mt och sĂ„. jobba hellre sĂ„ att förstĂ€rkaren spricker upp Ă€n ngn plastig "dödsmetall"pedal som lĂ„ter som jordbrum. 😼

jag har haft ett gÀng sÄna pedaler, och de har antingen givits bort, byggts om eller slaktats för komponenterna..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilken typ av dist ska man ha, nÄn speciell att rekomendera?

Jag har ioförsig skaffat 2 dödsmetaldistar frĂ„n ebay nyligen 🙂

sÄntt som marknadsförs som dödsmetaldist Àr oftast sÄnt man egentligen kan slÀnga direkt..

det ska inte vara sĂ„ mkt dist som folk tror, dock nedstĂ€mt och sĂ„. jobba hellre sĂ„ att förstĂ€rkaren spricker upp Ă€n ngn plastig "dödsmetall"pedal som lĂ„ter som jordbrum. 😼

jag har haft ett gÀng sÄna pedaler, och de har antingen givits bort, byggts om eller slaktats för komponenterna..

TyvĂ€rr mĂ„ste jag hĂ„lla med IDF, pedarlerna kan lĂ„ta kul ett kort tag att öva med men duger inte till mycket annars. Finns inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet, dvs en grym rörförstĂ€rkare 🙂.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilken typ av dist ska man ha, nÄn speciell att rekomendera?

Jag har ioförsig skaffat 2 dödsmetaldistar frĂ„n ebay nyligen 😄

sÄntt som marknadsförs som dödsmetaldist Àr oftast sÄnt man egentligen kan slÀnga direkt..

det ska inte vara sĂ„ mkt dist som folk tror, dock nedstĂ€mt och sĂ„. jobba hellre sĂ„ att förstĂ€rkaren spricker upp Ă€n ngn plastig "dödsmetall"pedal som lĂ„ter som jordbrum. 😉

jag har haft ett gÀng sÄna pedaler, och de har antingen givits bort, byggts om eller slaktats för komponenterna..

jag juh en peavey valveking http://peavey.com/products/browse.cfm/acti...112%20Combo.cfm

sen en jackhammer pedal.. jag fĂ„r de inte att lĂ„ta jĂ€ttebra 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kvist (oregistrerad)

jag tycker att det analyseras för mycket.. strunta i ljudet sÄ lÀnge Ä börja riffa..

feta riff Àr det viktigaste tycker jag nÀr man skriver en dödslÄt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag tycker att det analyseras för mycket.. strunta i ljudet sÄ lÀnge Ä börja riffa..

feta riff Àr det viktigaste tycker jag nÀr man skriver en dödslÄt.

trots att det Ă€r sanning i det du sĂ€ger heter det ju faktiskt "studio forum".. 😄

att analysera grejjer Àr liksom en stor del av de flestas vardag hÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilken typ av dist ska man ha, nÄn speciell att rekomendera?

Jag har ioförsig skaffat 2 dödsmetaldistar frĂ„n ebay nyligen 😎

sÄntt som marknadsförs som dödsmetaldist Àr oftast sÄnt man egentligen kan slÀnga direkt..

det ska inte vara sĂ„ mkt dist som folk tror, dock nedstĂ€mt och sĂ„. jobba hellre sĂ„ att förstĂ€rkaren spricker upp Ă€n ngn plastig "dödsmetall"pedal som lĂ„ter som jordbrum. 😄

jag har haft ett gÀng sÄna pedaler, och de har antingen givits bort, byggts om eller slaktats för komponenterna..

jag juh en peavey valveking http://peavey.com/products/browse.cfm/acti...112%20Combo.cfm

sen en jackhammer pedal.. jag fĂ„r de inte att lĂ„ta jĂ€ttebra 🙂

det Àr skruvandet som gÀller.. det tog mig ett par Är att hitta mitt sound, och dÄ har jag gÄtt igenom ett tjog gitarrer, olika mickar, stÀrkare, typer av stÀrkare, pedaler etc etc.

men allt handlar om volym. hur mkt volym skickar man mellan pedalerna och in i stÀrkaren och hur hÄrd signal kommer frÄn mickarna. hur hÄrt anslÄr man osv...

jag lyssnade mkt pÄ nasum förrut, och lirade grind, och dÄ var det snabbaste sÀttet att fÄ grovt nasumsound att spela stenhÄrt pÄ strÀngarna med ett ordentligt tjockt plektrum och tunna strÀngar.

medan om man lirar mer amerikansk teknisk döds kan ett tunnare plektum och tjockare strÀngar vara att föredra. men dÄ Àr det mkt mer rörstÀrkare som gÀller.

mkt döds kan man "fuska" och köra med transistorer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hörru IDF 😉

Jag ser ofta dina inlÀgg i alla "dödstrÄdar" om gitarrljud osv men jag hittar inge clip pÄ dina lÀnkar.

Blir nyfiken pÄ om du har nÄge ljudsklipp, appropÄ dödsljud?

gĂ„r vÀöl att ordna.. har inte lirat döds pĂ„ mĂ„nga Ă„r, men kan göra ngt baa för att.. 🙂

numera Àr det mer elektronisk musik som jag sysslar med, först och frÀmst pga. att jag flyttade frÄn alla band sÄ synthar blev en större del av min vardag..

men som sagt, kan jag ordna ngt. kanske inte ikvÀll, men kanske imorrn!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla tiders

*vÀntar*

jag har lite tid över idag, sĂ„ det kanske blir ngt dĂ„.. 😆

funderade lite igÄr pÄ hur jag skulle göra.. hade ngt i Ätanke att spela in lite olika genrer, sÄ typ usdöds, grind, goredöds, svenskdöds, oldschool, gbgdöds o lite sÄnt. men efter ett tag kom jag pÄ att jag inte orkade ta mig till skolans studio o lira in trummor, plus att jag inte kan programmera sÄna trummor, sÄ jag fÄr se hur jag löser det. men pÄ nÄt sÀtt ska jag lösa det!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla tiders

*vÀntar*

mĂ„ste bara pĂ„peka att jag tokdiggade dödsmusik pĂ„ din soundklick.. det lĂ€t riktigt jĂ€vla skitbra!! 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mĂ„ste bara pĂ„peka att jag tokdiggade dödsmusik pĂ„ din soundklick.. det lĂ€t riktigt jĂ€vla skitbra!! 😆

Yo thanks dude 😎

Jag Àr eg bara nyfiken pÄ gitarrljud. Det har lite att göra med att jag Àr nyfiken pÄ skillnaden mellan rörstÀrkare och mjukvarubaserat som jag kör.

Jag har iofs inte förutsÀttningar för att köra stÀrkare i lÀgenheten och sÄnt men jag Äterkommer ÀndÄ stÀndigt till att det bÀsta dödsljud i min vÀrldsbild Àr Meshuggahs Destroy erase imrove, samt Chaosphere och dom kör ju mesa pÄ dom skivorna + Fredrik Thordendals soloskiva förstÄs och det var mesa-combo tror jag.

NÄja, sÄ om du bara orkar ta nÄt riff sÄ Àr det alla tiders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mĂ„ste bara pĂ„peka att jag tokdiggade dödsmusik pĂ„ din soundklick.. det lĂ€t riktigt jĂ€vla skitbra!! 🙂

Yo thanks dude 🙂

Jag Àr eg bara nyfiken pÄ gitarrljud. Det har lite att göra med att jag Àr nyfiken pÄ skillnaden mellan rörstÀrkare och mjukvarubaserat som jag kör.

Jag har iofs inte förutsÀttningar för att köra stÀrkare i lÀgenheten och sÄnt men jag Äterkommer ÀndÄ stÀndigt till att det bÀsta dödsljud i min vÀrldsbild Àr Meshuggahs Destroy erase imrove, samt Chaosphere och dom kör ju mesa pÄ dom skivorna + Fredrik Thordendals soloskiva förstÄs och det var mesa-combo tror jag.

NÄja, sÄ om du bara orkar ta nÄt riff sÄ Àr det alla tiders

jag ska starta upp stĂ€rkaren nu bara för det.. 🙂

om du inte lyssnat in dig pĂ„ nothing, sĂ„ bör du göra det omgĂ„ende.. nĂ€r jag fick höra vĂ€rmen i det gitarrljudet blĂ„stes alla mina tidigare gitarrljudpreferenser bort direkt!! 😉

plockar fram plankan nu dÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du menar gamla Nothing? Jag har förstĂ„tt att det finns folk som gillar det ljudet.....men aldrig fattat varför 😉

Jag gillar Re-Nothing betydligt bÀttre men tycker fortfarande att Meshuggah med pod Àr ett antal snÀpp efter Meshuggah med mesa.

Filosoferar fortfarade dÄ och dÄ över hur det skulle lÄtit om de försökt behÄlla mesa och skaffat 8strÀngade utifrÄn den förutsÀttningen.

SĂ„ nog har jag lyssnat pĂ„ Nothing allt, i synnerhet med tanke pĂ„ att Meshuggah utgör 99.9% av all metal jag lyssnar pĂ„ 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du menar gamla Nothing? Jag har förstĂ„tt att det finns folk som gillar det ljudet.....men aldrig fattat varför 😉

Jag gillar Re-Nothing betydligt bÀttre men tycker fortfarande att Meshuggah med pod Àr ett antal snÀpp efter Meshuggah med mesa.

Filosoferar fortfarade dÄ och dÄ över hur det skulle lÄtit om de försökt behÄlla mesa och skaffat 8strÀngade utifrÄn den förutsÀttningen.

SĂ„ nog har jag lyssnat pĂ„ Nothing allt, i synnerhet med tanke pĂ„ att Meshuggah utgör 99.9% av all metal jag lyssnar pĂ„ 🙂

aha.. det var mer Ă€n vad jag visste.. 🙂 jag har tre metalplattor som snurrar varmt hĂ€r hemma . tvĂ„ av dem Ă€r meshuggah. 🙂

dom anvÀnde ju nÄgra skuma jÀdra 8 strÀngade ett tag. viking eller nÄt sÄnt hette dom visst och tillsammans med line6 stÀrkare. lÀt riktigt bra.

har spelat in lite snabbt nu med nĂ„gra dubbar, och Ă€r pĂ„ vĂ€g att kasta upp den pĂ„ nĂ€tet.. kommer om nĂ„gra minuter! 🙂

Àr enkla riff med tvÄ toner, 5 kompgitarrer och en sologitarr som lirar en enkel melodi med lite delay pÄ. Jag spelar riktigt hÄrt med ett Jazz III plektrum pÄ halvgamla dŽaddario .11-.49strÀngar. gitarren Àr stÀnmd i B. alltsÄ 5 tonsteg ner.

kört genom boss gt3, boss HM3 (för volymen), alesis microverb III, och sen in i stÀrkaren och ut i lÄdan. stÀrkaren Àr en gammal tandberg rullbandare med en förstÀrkare pÄ 3 w vid 4 ohm. kör ut den i en 2x10" högtalarlÄd med 2 stycken pioneerhögtalare. fördelen med dom Àr att dom spricker upp vÀldigt lÀtt nÀr man crunkar upp mellanregistret ordentligt. mickat med en gammal Sony elektretmick frÄn 60 talet. in i focusritepreamp och rakt in i pro tools. nÀrmickat precis brevid mig, sÄ inga riktiga rumsklanger, bara alesisn pÄ leaden. signalen frÄn kompgitarrerna Àr helt torra frÄn rumsklang. först pÄ dom sitter en digidesigngate som klipper snabbt för att fÄ bort sÄ mkt gitarr-resonans som möjligt, sen en bombfactory 1176 bara för att pressa pÄ dom lite, sen en EQ som skÀr allt under 200-250hz. panorerade 100% L o R. sen kommer tvÄ likadana dubbar som Àr panorerade 50% L o R. dom har en snabb gate och en EQ som skÀr likadant som den innan.

5:e gitarrdubben spelar jag palmmute med för att fÄ lite mer bas. den har först en kompressor för att pressa ner topparna, sen en enbands EQ för att skÀra allt under 30Hz, sen en RBass för att trycka upp lÄgbasen ordentligt. lite som en lÄgfrekvensexciter. bara för att fÄ lite tryck i ljudbilden. det Àr ju som sagt ingen elbas som spelar.

leadgitarren Àr lite reverb pÄ i alesisen, alltsÄ innan inspelning, och skuren all bas under 550Hz. spelar pÄ typ 11-13 bandet pÄ nedersta BstrÀngen sÄ jag ser ingen anledning till att anvÀnda ngt under dÀr.. sist gÄr den genom ett digidelay lite svagt för att skapa lite mer rymd

trummorna Àr en DFHvirvel och resten Àr reasontrummor..

komprimerat svagt och sen en liten rumsklang i reason, sen exporterat och komprimerat i pro tools med en RCompressor. lite mer schwung i bastrumman vid 60Hz och ett lyft id 2,4kHz för lie klick. sen Àr det komprimerat en skvÀtt till med RCompressorn..

pÄ mastern ligger det en RCompressor först med lÄng attack och lÄng release. sen en EQ som pusher upp lite luft vid 8kHz och lite tryck vid 60Hz. samt en digidesign dither för nerskalning till 16bits djup.

thats all skulle jag tro. ihopslÀngt pÄ en knapp 40-50 minuter.

just det ja. gitarren Àr en Jackson Dinky proffesional XL nedstÀmd i B med .11-.49strÀngar.

lite inspirerad av Tofumannens "Dödsmusik" fast i avskalad, otajt och simplifierad version! 🙂

tĂ€nkte lira in lite gbgdöds senare med och se hur det gĂ„r. 🙂

nu kommer lÄten om ca. 5 minuter!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÀr kommer den

sÀg till om det inte funkar för ngn..

http://delafil.se/key=3e0f5f4fdde4f5a92f708e35f3a42c67

MÀrks att du kör hÄrt, dock tycker jag att det blir lite för mycket NU-metal över ljudet nÀr sÄpass av spelet Àr odÀmpat. Lite OT tycker jag inte man kan klassa Meshuggah som Death, ofta tekniskt och tungt men mer Ät nÄgon form att teknisk thrash.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÀr kommer den

sÀg till om det inte funkar för ngn..

http://delafil.se/key=3e0f5f4fdde4f5a92f708e35f3a42c67

MÀrks att du kör hÄrt, dock tycker jag att det blir lite för mycket NU-metal över ljudet nÀr sÄpass av spelet Àr odÀmpat. Lite OT tycker jag inte man kan klassa Meshuggah som Death, ofta tekniskt och tungt men mer Ät nÄgon form att teknisk thrash.

absolut.. o me tanke pÄ att de spelade metallicalÄtar frÄn början styrker det ditt resonemang. men döds finns de gottom i deras musik.

jo, jag har ju inte lagt ner sÄ mkt pÄ det ljudet. mest bara rattat lite grann.. de mesta av ljudet Àr frÄn guran o hÄrdheten i mitt spel..

spelade in en till grejj nu, som jag kan kasta upp.. lite mer Ă„t thrashhĂ„llet, men med 6 mot 4.. alltsĂ„ trummorna kör 4/4 och gitarren kör en 6/8. typisk gbgdöds.. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yo IDF tack för den utförliga beskrivningen. TyvĂ€rr Ă€r den över huvvet pĂ„ mig för jag kör nĂ€stan totalt pĂ„ kĂ€nn men som sagt, jag var mest nyfiken pĂ„ "graden av analoghet" 😆

Det lÄter mer analogt Àn mitt stuff(vore vÀl konstigt annars) men jag Àr inte sÄ inne pÄ sÄna "single string-prylar" sÄ jag Àr lite blind för hur det skulle lÄtit med powerchords.

NĂ„ja, jag blev inspirerad av att du blev inspirerad av min lĂ„t 😆 sĂ„ jag gjorde en grej pĂ„ det. Det blev fan rĂ€tt fett. Lyssna:

http://delafil.se/key=afad14a6ed3397f520c0fd09434bee5a

Visst ja, kan tillĂ€gga att jag anvĂ€nt DFH Superior, min nya fernandes bariton 7a och en enkel yamaha 5 strĂ€ngad bas, ossĂ„ gearboxplugin stĂ€rkare pĂ„ allt, 4 gitarrer, 2 basar - en ren och en distad, och nĂ„n fĂ„nig synth 😆

Redigerat av tofumannen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Yo IDF tack för den utförliga beskrivningen. TyvĂ€rr Ă€r den över huvvet pĂ„ mig för jag kör nĂ€stan totalt pĂ„ kĂ€nn men som sagt, jag var mest nyfiken pĂ„ "graden av analoghet" 🙂

Det lÄter mer analogt Àn mitt stuff(vore vÀl konstigt annars) men jag Àr inte sÄ inne pÄ sÄna "single string-prylar" sÄ jag Àr lite blind för hur det skulle lÄtit med powerchords.

NĂ„ja, jag blev inspirerad av att du blev inspirerad av min lĂ„t 🙂 sĂ„ jag gjorde en grej pĂ„ det. Det blev fan rĂ€tt fett. Lyssna:

http://delafil.se/key=afad14a6ed3397f520c0fd09434bee5a

Visst ja, kan tillĂ€gga att jag anvĂ€nt DFH Superior, min nya fernandes bariton 7a och en enkel yamaha 5 strĂ€ngad bas, ossĂ„ gearboxplugin stĂ€rkare pĂ„ allt, 4 gitarrer, 2 basar - en ren och en distad, och nĂ„n fĂ„nig synth 😄

fan va kass jag kÀnner mig nu. du har verkligen sjukt bra ljud!

bör kanske skaffa dfh superior.. 😉 Ă€r verkligen sugen pĂ„ att kasta in en ny mick i min jackson. men grejjen med den micken Ă€r att den lĂ„ter sĂ„ dĂ„ligt att den lĂ„ter bra!!

jag spelar in lite powerchords till dig idag dĂ„, sĂ„ kan du fĂ„ höra hur det lĂ„ter hĂ€röver!! blir nog lite mer les paul dĂ„ istĂ€llet.. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Heheh, sÄ mycket vet jag att alla ljud bidrar till helheten. Skulle jag ta ut 1 av gitarrerna och lyssna sÄ lÄter det inte mycket för vÀrlden. Den saken Àr klar.

Men om du spelar in lite powerchords sÄ Àr det ev lÀttare att höra grundljudet om du bara lÀgger 1 gitarr. Det blir sÄ mÄnga variabler annars

http://delafil.se/key=d783f7f9297b403680a9ee6bc786f236 HĂ€r har du en ensam gitarr med lite powerchords

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag anvĂ€nder ju inte pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar sĂ„ mkt dist. det brukar lĂ€tt gröta ihop sig med 5-6 gitarrer om alla har massa dist, och sen basen som ocksĂ„ ska vara distad. 😉

jag ska försöka spela in lite senare.. jag Ă€r sĂ„ jĂ€vla bakfull idag bara.. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...