Jump to content
Annons

Låtkritikforumet?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Kan nån berätta för mig vad syftet med denna forumdel är?

Är det för att man ska kunna ge folk kritik på mixningsarbetet och ljudet eller på själva låten?

Lägger man upp en låt som är färdigmastrad och där man är nöjd med ljudet vill man inte höra en massa skitsnack om hur bra/dåligt man mixat. Ofta verkar folk vilja dumförklara en och snackar ingående om vad man borde gjort för att få det att låta bättre, ungefär som man la upp låten för att få hjälp.

Eller är det syftet?

Isåfall tycker jag ni borde skaffa en till låtkritikforumdel där man kritiserar musiken och inte enbart fokuserar på ljudet.

JAG tycker iallafall att man ska skilja på att lyssna på musik och lyssna på ljud.

Det är klart att man kan kommentera ljudet i en musikrecension om det är något man reagerar på, men man lägger ju inte fram kritiken ungefär som att personen som lagt upp låten vill ha hjälp (om det nu är musik som ska recenseras).

Men alltså: är låtkritikforumet till för att man ska få hjälp med låtmixar eller för att man ska få visa upp sina låtar och höra vad folk tycker om musiken?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan nån berätta för mig vad syftet med denna forumdel är?

Är det för att man ska kunna ge folk kritik på mixningsarbetet och ljudet eller på själva låten?

Lägger man upp en låt som är färdigmastrad och där man är nöjd med ljudet vill man inte höra en massa skitsnack om hur bra/dåligt man mixat. Ofta verkar folk vilja dumförklara en och snackar ingående om vad man borde gjort för att få det att låta bättre, ungefär som man la upp låten för att få hjälp.

Eller är det syftet?

Isåfall tycker jag ni borde skaffa en till låtkritikforumdel där man kritiserar musiken och inte enbart fokuserar på ljudet.

JAG tycker iallafall att man ska skilja på att lyssna på musik och lyssna på ljud.

Det är klart att man kan kommentera ljudet i en musikrecension om det är något man reagerar på, men man lägger ju inte fram kritiken ungefär som att personen som lagt upp låten vill ha hjälp (om det nu är musik som ska recenseras).

Men alltså: är låtkritikforumet till för att man ska få hjälp med låtmixar eller för att man ska få visa upp sina låtar och höra vad folk tycker om musiken?

Det blir väl så när detta är ett studioforum. Där många av oss fokuserar på inspelning och mixning

Kanske finns det något annat forum som passar dig bättre.

Säkerligen kommer någon med förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ena utesluter ju inte det andra, och det kan väl vara nyttigt att få höra konstruktiv kritik om båda aspekterna? Om du absolut inte vill höra folks åsikter om det ena eller det andra, så skriv det i låtbeskrivningen. Jag brukar lite ödmjukt infoga en riktad fråga om det är något som jag är osäker på, tex om det och det ligger för högt eller om refrängen håller eller borde strykas. Jag tror att de som är intresserade av att utvecklas enbart som inspelningstekniker eller musiker (dvs inte båda delar, blev nog lite luddigt där men jag hoppas du fattar) är relativt fåtaliga. Användarmajoriteten består nog snarare av folk som skriver, spelar och spelar in sin egen musik. Ofta med förvånansvärt bra resultat. Vi lever ju trots allt i digitala gör det själv-tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man har en helt färdig master man laddar upp man är nöjd med så spelar det väl ingen roll vad någon annan tycker om mixen? Och om du skriver att du vill ha kommentarer på låten så skriv det. Skulle du få en mix-kommentar så strunta i den eftersom att du redan är nöjd och det är inte det du var ute efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

om man har en helt färdig master man laddar upp man är nöjd med så spelar det väl ingen roll vad någon annan tycker om mixen? Och om du skriver att du vill ha kommentarer på låten så skriv det. Skulle du få en mix-kommentar så strunta i den eftersom att du redan är nöjd och det är inte det du var ute efter?

Fast det är ju lätt att bli "blind" för det man håller på med, eller att nånting inte hörs i ens monitorer men i någon annans, osv. När jag har lagt upp låtar har det varit saker jag varit nöjd med, men det betyder ju inte att dom var perfekta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va noga med att skriva vad du vill ha åsikter om när du lägger upp en fil. Om man bara skriver hoppas att ni kommer gilla den, så kommer du också få åsikter från himmel till jord. Om du vill veta vad man tycker om själva låten och inget om ljudet så skriver du det. Ju tydligare du är, desto bättre svar kommer du få 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl så när detta är ett studioforum. Där många av oss fokuserar på inspelning och mixning

Precis. Det är nog en ibland förekommande missuppfattning(?) att det skulle vara något annat. Det märks tydligast när någon i sitt allra första inlägg och utan att t ex recenserat något själv, skickar upp sitt senaste alster endast för att promota det. Den färdiga låten eller bara en idé får feedback på det som önskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...