Jump to content
Annons

Mastering program för PC ?


wollibolli

Recommended Posts

Annons

Jag har SoundForge till PC och Àr mycket nöjd med det. Kan öppna alla tÀnkbara tredjepartspluggar i DX- eller VSTformat. Man kan ocksÄ kedja ett gÀng pluggar och spara de kedjorna under egna namn. Fast de senaste Ären mastrar jag heller i Logic p.g.a. vissa inbyggda pluggar i det programmet som jag gillar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag letar efter dedikerade mastering program till Windows. Jag hittar olika till Mac, t ex Bias Peak / TC Works XL ...

Det enda jag kan hitta Àr IK Multimedias T-Racks men dÀr kan man inte ha vilka effekter som helst utan mÄste köra dom som ingÄr..

Det hÀr tycker jag Àr ett rÀtt ok alternativ, spana in:

http://www.samplitude.com/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag letar efter dedikerade mastering program till Windows. Jag hittar olika till Mac, t ex Bias Peak / TC Works XL ...

Det enda jag kan hitta Àr IK Multimedias T-Racks men dÀr kan man inte ha vilka effekter som helst utan mÄste köra dom som ingÄr..

Det hÀr tycker jag Àr ett rÀtt ok alternativ, spana in:

http://www.samplitude.com/

Kan bara skriva under pÄ Samplitude - testa det. Du borde klara dig fint med Samplitude Mastering edition (om det fortfarande finns en sÄn version).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur Àr PQ kodningen i Logic dÄ?

PQ finns inte i Logic. Ska man göra en CD-mastring sjÀlv sÄ fÄr man skaffa nÄgot sÄdant program. Typ MaserList, Jam, WaveBurner... kommer inte pÄ fler nu.

Jag tog för givet att frÄgan gÀllde ren audio-mastring.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur Àr PQ kodningen i Logic dÄ?

PQ finns inte i Logic. Ska man göra en CD-mastring sjÀlv sÄ fÄr man skaffa nÄgot sÄdant program. Typ MaserList, Jam, WaveBurner... kommer inte pÄ fler nu.

Jag tog för givet att frÄgan gÀllde ren audio-mastring.

Om du inte kan PQ-koda sÄ handlar det ju inte pÄ en flÀck om mastering.

Att lÀgga pÄ lite pluggar pÄ en masterregel Àr inte att mastra.

Bara för att understryka.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är inte PQ kodning bara processen dĂ€r tysta markörer lĂ€ggs in i början av spĂ„ren för att cd-spelare ska kunna hoppa rĂ€tt dĂ„ man trycker skip? Det klarar ju vilket brĂ€nningsprogram som helst att göra automatiskt?

PQ kodningen Àr informationen gÀllande skivans lÀngd, antal spÄr, vart spÄren börjar o slutar osv.

Att ett brÀnningsprogram klarar allt automatiskt... stÀmmer pÄ sÀtt o vis. Men tro inte att en mastering handlar om att sÀtta lÄtar i en följd. AvstÄnd mellan lÄtarna Àr lika viktiga som tracklisten sjÀlv. Ibland vill man crossfadea, och det fixar inga brÀnningsprogram sjÀlv.

SÄ hÄll isÀr begreppen mastering med mixning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ŽHallÄ alla diskussionslystna pulare - ni blandar ihop begreppen hÀr! "Mastring" Àr vÀl det som företag som exempelvis Cutting Room sysslar med? Det har inget med pluggar eller persondatorer att göra. Men dock PQ-koder, ibland ;-)

Att man ocksÄ kan göra en "fattigmans" audio-mastring pÄ en pc Àr inte detsamma - men vÀldigt bra nÀr man ska brÀnna audio-cd sjÀlv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RÀtt sÄ komisk trÄd, egentligen... med tanke pÄ att tidskriften i de tre senaste numren redogjort de generella begreppen/metoderna angÄende mastering.

För visst Ă€r det vĂ€l sĂ„, att alla (registrerade forummedlemmar) hĂ€r prenumererar pĂ„ Studio, eller? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

RÀtt sÄ komisk trÄd, egentligen... med tanke pÄ att tidskriften i de tre senaste numren redogjort de generella begreppen/metoderna angÄende mastering.

För visst Ă€r det vĂ€l sĂ„, att alla (registrerade forummedlemmar) hĂ€r prenumererar pĂ„ Studio, eller? 🙂

nej, framgick inte att det var nĂ„got krav 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MastEring!! (inte mastring som sitter pÄ bÄtar) Àr en process. Den precis pÄ samma sÀtt som att du mixar sjÀlv kan du beroende pÄ din utrustning göra sjÀlv utan att det kan kallas nÄgot annat Àn just mastering.

Att sedan Cutting Room, Digitalfabriken och nya Tailor Maid har en helt annan erfarenhet och i viss mÄn utrustning Àn vi vanliga dödliga Àr en annan sak.

Tro dock inte att dessa BARA lÀmnar ifrÄn sig vÀlljudande material, tvÀrtom. Har hört en del öronmisshandel som kommit frÄn de tvÄ förstnÀmnda.

Att mastra med pluggar gÄr alldeles utmÀrkt. Jag har jobbat med en av Sveriges mest erfarna masteringstekniker, och han körde i den sessionen uteslutande med pluggar!

Sen HUR man gör det Àr dock mer relevant!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag "mastrar" med WaveLab och lite pluggar.

NĂ„n EQ

En enkel kompressor, tex Timeworks CompressorX

Bas kompressor, tex Waves Renaissance Bass

En aning reverb

En masterings kompressor, tex Timeworks Mastering Compressor

Kanske en frekvensanalysator för att se vad man gör 😛

Det hÀr Àr bara audio-mastering.

PQ kodning och sÄnt har jag inte satt mig i, brÀnner pÄ skiva rakt av sen bara.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns ett program som snor mastringar frÄn skivor genom en rad lustiga analyser. Trode inte ricktigt pÄ det men hade en kompis som va i en studio dÀr teknickern anvÀnde detta program. Efter att sjÀlv tyckt det blev jvligt bra snodde jag en av skivorna och lÀt nÄgra proffetionella lyssna pÄ det och alla var possetiva (inann de vista hur det gÄtt till). Jag funderar pÄ om det Àr nÄgon som vet vad detta program heter skulle vilja testa det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du inte kan PQ-koda sÄ handlar det ju inte pÄ en flÀck om mastering.

Att lÀgga pÄ lite pluggar pÄ en masterregel Àr inte att mastra.

Bara för att understryka.

HallÄ dÀr, stopp ett tag.

Mastring handlar till stor del visst av att "lĂ€gga pĂ„ lite pluggar". Har du aldrig varit i en mastringsstudio? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är inte PQ kodning bara processen dĂ€r tysta markörer lĂ€ggs in i början av spĂ„ren för att cd-spelare ska kunna hoppa rĂ€tt dĂ„ man trycker skip? Det klarar ju vilket brĂ€nningsprogram som helst att göra automatiskt?

PQ kodningen Àr informationen gÀllande skivans lÀngd, antal spÄr, vart spÄren börjar o slutar osv.

Att ett brÀnningsprogram klarar allt automatiskt... stÀmmer pÄ sÀtt o vis. Men tro inte att en mastering handlar om att sÀtta lÄtar i en följd. AvstÄnd mellan lÄtarna Àr lika viktiga som tracklisten sjÀlv. Ibland vill man crossfadea, och det fixar inga brÀnningsprogram sjÀlv.

SÄ hÄll isÀr begreppen mastering med mixning.

All Crossfade-a och sÀtta avstÄnd mellan spÄren Àr vÀl ingen stor process jÀmfört med sjÀlva mastringen av ljudspÄret.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du inte kan PQ-koda sÄ handlar det ju inte pÄ en flÀck om mastering.

Att lÀgga pÄ lite pluggar pÄ en masterregel Àr inte att mastra.

Bara för att understryka.

HallÄ dÀr, stopp ett tag.

Mastring handlar till stor del visst av att "lĂ€gga pĂ„ lite pluggar". Har du aldrig varit i en mastringsstudio? 🙂

😳😳😄

Jo dÄ!

Men sÄ hÀr ligger det till ser du...

Ibland Àr mixen sÄ bra eller sÄ usel att teknikern inser att vad han Àn gör förvÀrrar saker.

Och eftersom jag förmodar att de flesta syftar pÄ att mastra pÄ CD sÄ Àr PQ-kodning det enda som sker i masteringsstudion.

Jag tycker folk i allmÀnhet Àr pigga pÄ att kalla allt de lÀgger pÄ masterbussen Àr att mastra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BasTore (oregistrerad)

NÀr man skickar ivÀg sina alster för ordentlig mastering sÄ vill man ju gÀrna fÄ del av de "goa" soundet frÄn företagets svindyra kompressorer, limiters mm.

Polera upp sin ljudbild... korrigera frekvens avvikelser och en sÄ proffesionel produkt som möjligt.

En frÄga till er som regelbundet skickar ivÀg alster till mastering:

Brukar ni "mastra" sÄngen separat? Dvs, utnyttja deras fina kompressorer till att fÄ ut det bÀsta ur leadsÄngen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
bjorn (oregistrerad)
Är det Free Filter du tĂ€nker pĂ„?

Den "snor" EQ kurvan frÄn valfi lÄt och lÀgger den pÄ din lÄt.

Har testat den lite, men fÄr inte den att funka riktigt bra.

NÄn annan som fÄtt det att fungera?

Ozone 3 har följande funktion som faktiskt funkar.

Matching EQ

The matching EQ allows you to automatically equalize a mix based on the spectrum or frequency response of another recording. The matching EQ is a digital linear phase EQ, with the ability to use over 16,000 bands of frequencies for very precise matching.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 Ă„r senare...
MEn nÀr ja spelar in me min röst pÄ ett beat sÄ lÄter de inte som min röst e inne i beatet on ni förstÄr va menar :S

har studio o sÄnt :S nÄn som vet

5Âœ Ă„r senare kommer Ă„rets avdammning... 😆

Problemet beror pÄ att du inte mixar ihop det tillrÀckligt bra. Om du har en fÀrdig loop, sÄ kanske den redan Àr mastrad och klar, medan du exempelvis inte har lagt nÄgon kompressor pÄ din röst. DÄ behöver du hitta kompressorinstÀllningar som gör att musiken och rösten flyter ihop till en bra helhet. Har du inget reverb alls i loopen, men lÀgger reverb pÄ rösten, sÄ kan det ocksÄ bli helt fel eftersom delarna fÄr olika karaktÀr och inte smÀlter ihop till en helhet. Du mÄste alltsÄ se till att alla delar kan sÀttas ihop till ett samband. Det Àr inte lÀtt, utan krÀver mycket trÀning innan du fÄr ihop det och lÀr dig hur du mÄste göra för att det ska funka ihop - och det finns ingen universallösning pÄ det, utan det Àr bara att skruva och lyssna, skruva och lyssna, skruva och lyssna etc...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...