Jump to content
Annons

USB Stick


coyster

Recommended Posts

Hej!

Jag har en mac som jag använder till musikproduktion, och PC som jag använder till alldagliga ändamål. Min fundering är om jag kan använda ett USB stick för att föra över filer mm från Macen till PC´m utan konstigheter (wav och mp3 tex), eller är det så att sticket bara kan använas PC till PC eller Mac till Mac, det är ju trots allt filformat som används i båda system!? Böhövs då i så fall någon programvara installeras i både macen och PC´n, för att kunna använda sticket i båda datorerna?

M.v.h. Coyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har en mac som jag använder till musikproduktion, och PC som jag använder till alldagliga ändamål. Min fundering är om jag kan använda ett USB stick för att föra över filer mm från Macen till PC´m utan konstigheter (wav och mp3 tex), eller är det så att sticket bara kan använas PC till PC eller Mac till Mac, det är ju trots allt filformat som används i båda system!? Böhövs då i så fall någon programvara installeras i både macen och PC´n, för att kunna använda sticket i båda datorerna?

M.v.h. Coyster.

Svar: JA det fungerar fint och du behöver inget program!

Visa filtyper fungerar dock inte, ex. *.dmg och *.exe

Edit: förklarade lite mer

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. USB-minnet kör på filsystemet FAT32 som kan läsas av alla operativsystem idag.

Varför inte köra nätverk mellan Mac:en och PC:n? Med några klick i OS X Systeminställningar kan du aktivera 'Windows-delning'. Sedan kan du surfa in på Mac-disken från PC:n och ladda ner/upp filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. USB-minnet kör på filsystemet FAT32 som kan läsas av alla operativsystem idag.

Varför inte köra nätverk mellan Mac:en och PC:n? Med några klick i OS X Systeminställningar kan du aktivera 'Windows-delning'. Sedan kan du surfa in på Mac-disken från PC:n och ladda ner/upp filerna.

Låter ju mycket bra, men jag har valt att aldrig ansluta Macen till internet för att minimera risken för virus. Frågan är då; Kan det från PC´n smyga sig virus vidare till Macen om jag kör ett nätverk, och behöver jag intel mac för det isf? Kör på en DP G5 PPC! Är detta nu inget man behöver oroa sig för, är det helt klart värt ett försök. Tur att det finns kunningt folk att fråga 😄

M.v.h. Coyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte oroa dig för virus till OS X. Du får inga virus till OS X.

Den enda möjligheten att få in ev. virus är att köra Windows på en Intel-Mac. (Och om du får virus på Windows-partitionen kan den ändå inte läsa/skriva till Mac-partitionen så filerna på Mac-partitionen står sig virusfria oavsett.)

Kör du G5? Då finns det överhuvudtaget ingen risk att få in nån skit eftersom den inte kan köra X86-kod alls. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte oroa dig för virus till OS X. Du får inga virus till OS X.

Den enda möjligheten att få in ev. virus är att köra Windows på en Intel-Mac. (Och om du får virus på Windows-partitionen kan den ändå inte läsa/skriva till Mac-partitionen så filerna på Mac-partitionen står sig virusfria oavsett.)

Kör du G5? Då finns det överhuvudtaget ingen risk att få in nån skit eftersom den inte kan köra X86-kod alls. 😉

Skall nog pröva det där, om jag nu lyckas. Kunde jag skulle jag bjuda på en whiskey! 😛

M.v.h. Coyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...