Jump to content
Annons

Exakt placering av klipp


torsig1967

Recommended Posts

a) Ett klipp med definierad synkpunkt.

🙂 Jag har på något sätt placerat en markör (scrubbat mig fram eller liknande - lite osäker på vilken markör som gäller...) mig fram till exakt den punkt där jag vill ha klippet.

Finns det någon metod att nu automatiskt aligna aktuellt klipp till exakt denna punkt? Gärna med kortkommando... Eller är det musarbete och ögonen på skärmen som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det gor det! det finns olika satt att gora!

Om du har A-Z aktiverat sa flyttar (H) markerat klipp till markoren, (J) alignar en sync point till markoren och (K) alignar slutet pa klippet till markoren.

Annars kan man start(PC) Ctrl(mac) klicka med grabbern pa klippet for att aligna starten, tror det ar start/ctrl + shift för sync point och start/ctrl + ctrl/apple för att aligna slutet till markoren!!

Lite snabbt forklarat... sag till om du inte far till det! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gor det! det finns olika satt att gora!

Om du har A-Z aktiverat sa flyttar (H) markerat klipp till markoren, (J) alignar en sync point till markoren och (K) alignar slutet pa klippet till markoren.

Annars kan man start(PC) Ctrl(mac) klicka med grabbern pa klippet for att aligna starten, tror det ar start/ctrl + shift för sync point och start/ctrl + ctrl/apple för att aligna slutet till markoren!!

Lite snabbt forklarat... sag till om du inte far till det! 😄

Strålande!

Tack, provas...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Funkar ju bra. Två kompletterande frågor:

1. Finns det något kommando för att flytta ett klipp direkt från regionlistan (den längst till höger) till markören?

2. Finns det något kommando för att aligna klipp "on the fly", dvs. då man klickar kommandot hamnar markerat klipp där playcursorn är - under playback. Det går i Logic har jag för mig, oerhört praktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar ju bra. Två kompletterande frågor:

1. Finns det något kommando för att flytta ett klipp direkt från regionlistan (den längst till höger) till markören?

2. Finns det något kommando för att aligna klipp "on the fly", dvs. då man klickar kommandot hamnar markerat klipp där playcursorn är - under playback. Det går i Logic har jag för mig, oerhört praktiskt.

Hej!

1. Du kan antingen anvanda spot mode och dra regionen fran listan till ratt spar, eller sa om du haller start (pc) Ctrl (mac) och drar regionen fran listan till sparet sa alignas starten av klippet till markoren.

2. I PTHD eller med DV tollkit 2 sa finns det natt som heter auto spot. Nar det ar aktiverat sa auto spottas regioner till markoren som man klickar pa med time grabbern (funkar aven fran region listan har jag for mig).

Tror dock inte att det funkar under playback , har inte hort natt om det men kan prova nar jag kommer hem! 😕

MVH

Jonas

Edit: Kom pa att man aven kan spotta regioner genom att halla Ctrl (PC) Command (mac) och hoger klicka for att fa fram en meny med de tre olika ( Start , sync, end)

Men dom funkar nog dock inte fran region listan, prova!! 😕

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...