Jump to content
Annons

Ljudkortsfrågor


GBlom (oregistrerad)

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)

Är nybörjare på det här området 😎

Jag vill ha ett ljudkort som jag kan använda till min nya kondensatormikrofon och spela in akustisk gitarr och sång. Tycker folk pratar om massa in och utgångar hela tiden. Vad är det man behöver alla sånna till? ☺️ Spelar man in flera saker samtidigt eller vad är anledningen till att man har så många?

Och vad har jag för alternativ när det gäller ljudkort. Som sagt har jag ganska enkla krav, använda min mik för att spela in, så jag behöver väl ett ljudkort med fantommatning och preamps. Men såklart man vill kunna lägga på trummor, bas osv sen på sikt också. Men det gör man väl i datorn lika väl? Så vad skulle jag eventuellt behöva alla dessa ut och ingångar till?

Tacksam för svar.

/Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är nybörjare på det här området 😎

Jag vill ha ett ljudkort som jag kan använda till min nya kondensatormikrofon och spela in akustisk gitarr och sång. Tycker folk pratar om massa in och utgångar hela tiden. Vad är det man behöver alla sånna till? ☺️ Spelar man in flera saker samtidigt eller vad är anledningen till att man har så många?

Om man t.ex spelar in ett helt band live eller om man spelar in ett trumset så behöver man oftast många ingångar på datorn. Det går ju naturligtvis att koppla mickarna till en mixer och bara spela in en stereosignal i datorn, men då går det inte så bra att behandla ljudet i efterhand.

Och vad har jag för alternativ när det gäller ljudkort. Som sagt har jag ganska enkla krav, använda min mik för att spela in, så jag behöver väl ett ljudkort med fantommatning och preamps. Men såklart man vill kunna lägga på trummor, bas osv sen på sikt också. Men det gör man väl i datorn lika väl? Så vad skulle jag eventuellt behöva alla dessa ut och ingångar till?

Tacksam för svar.

/Gunnar

Om du köper ett ljudkort med 2 inbyggda mickpreamps så tror jag att du har vad du behöver under en ganska lång tid framöver. Jag tror inte att du får så stor användning för många in- och utgångar under den första tiden.

Mitt förslag är Presonus Firebox, jag har det själv och är mycket nöjd med det. Det finns många andra ljudkort som säkert funkar lika bra för dig, men eftersom jag använder det och är nöjd med det så är det det enda jag kan föreslå.

Som du skriver så kan du lägga trummor, bas och andra instrument direkt i datorn. Beroende på vilken musikstil du ska spela in så finns det många olika plugins till Cubase eller Logic med instrumentljud. Sök i forumet efter vsti så kommer du hitta många förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)
Är nybörjare på det här området 😎

Jag vill ha ett ljudkort som jag kan använda till min nya kondensatormikrofon och spela in akustisk gitarr och sång. Tycker folk pratar om massa in och utgångar hela tiden. Vad är det man behöver alla sånna till? ☺️ Spelar man in flera saker samtidigt eller vad är anledningen till att man har så många?

Om man t.ex spelar in ett helt band live eller om man spelar in ett trumset så behöver man oftast många ingångar på datorn. Det går ju naturligtvis att koppla mickarna till en mixer och bara spela in en stereosignal i datorn, men då går det inte så bra att behandla ljudet i efterhand.

Och vad har jag för alternativ när det gäller ljudkort. Som sagt har jag ganska enkla krav, använda min mik för att spela in, så jag behöver väl ett ljudkort med fantommatning och preamps. Men såklart man vill kunna lägga på trummor, bas osv sen på sikt också. Men det gör man väl i datorn lika väl? Så vad skulle jag eventuellt behöva alla dessa ut och ingångar till?

Tacksam för svar.

/Gunnar

Om du köper ett ljudkort med 2 inbyggda mickpreamps så tror jag att du har vad du behöver under en ganska lång tid framöver. Jag tror inte att du får så stor användning för många in- och utgångar under den första tiden.

Mitt förslag är Presonus Firebox, jag har det själv och är mycket nöjd med det. Det finns många andra ljudkort som säkert funkar lika bra för dig, men eftersom jag använder det och är nöjd med det så är det det enda jag kan föreslå.

Som du skriver så kan du lägga trummor, bas och andra instrument direkt i datorn. Beroende på vilken musikstil du ska spela in så finns det många olika plugins till Cubase eller Logic med instrumentljud. Sök i forumet efter vsti så kommer du hitta många förslag.

Tack så mycket för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

E-mu är avföringen, som det heter!

De har flera modeller, från runt tusingen och uppåt, USB-varianter och annat.

Har själv ett E-mu 1616 - mycket nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder det med avföringen haha? Någon göteborgsslang eller är det jag som är obildad? 😊

Det är nog snarare utrikiska; "x is the shit..."... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kanske jag kan framställa mig som ännu dummare... Jag vet nämligen inte vad firewire är. Jag slog upp det på wikipedia, men det hjälpte inte direkt. Skulle jag kunna koppla ett firewire-ljudkort till min dator t.ex.? Måste man ha speciella firewire-ingångar på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kanske jag kan framställa mig som ännu dummare... Jag vet nämligen inte vad firewire är. Jag slog upp det på wikipedia, men det hjälpte inte direkt. Skulle jag kunna koppla ett firewire-ljudkort till min dator t.ex.? Måste man ha speciella firewire-ingångar på datorn?

Firewire är ev anslutning, och det finns två standader vad jag vet om, firewire 400 (är väll denna som även kallas 1394, eller har jag missuppfattat?) och firewire 800. För att koppla ett ljudkort med firewireanslutning så måste du ha en firewireingång på din dator. Fördelen med firewire jämfört med usb i musiksammanhang är att ett ljudkort inkopplat med firewire avlastar din cpu mer än ett med usb. Sedan kan jag inte så mycket mer om tekniska detaljer, men det kan säkert någon kunnig mer om 😎

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Men då kanske jag kan framställa mig som ännu dummare... Jag vet nämligen inte vad firewire är. Jag slog upp det på wikipedia, men det hjälpte inte direkt. Skulle jag kunna koppla ett firewire-ljudkort till min dator t.ex.? Måste man ha speciella firewire-ingångar på datorn?

Firewire är ev anslutning, och det finns två standader vad jag vet om, firewire 400 (är väll denna som även kallas 1394, eller har jag missuppfattat?) och firewire 800. För att koppla ett ljudkort med firewireanslutning så måste du ha en firewireingång på din dator. Fördelen med firewire jämfört med usb i musiksammanhang är att ett ljudkort inkopplat med firewire avlastar din cpu mer än ett med usb. Sedan kan jag inte så mycket mer om tekniska detaljer, men det kan säkert någon kunnig mer om 😄

MVH

Anders

Jag har ingen fw-kontakt på min dator. Är det bara att köpa ett pci-kort, eller är det inte säkert att moderkortet har stöd för 1394 ändå, så att det inte hjälper med firewirekortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...