Jump to content
Annons

Hur får jag ljud med MIDI?


Alex-n

Recommended Posts

Tjenare.

Jag är verkligen en riktig nybörjare i Cubasem, så dålig att jag inte ens vet hur jag ska göra för att få programmet att spela upp det jag spelar på mitt digitalpiano (eller keyboard eller vad ni vill kalla det).

Så frågan är alltså kort och gott; hur lägger jag till t.ex ett pianoljud i Cubase som sedan spelas upp när jag spelar på mitt digitalpiano? Har sökt lite men det är en svår fråga att söka på.

Så här har jag lyckats få det att se ut, som ni ser så rör volymmätaren på sig eftersom jag tröck på en tangent, dock så hörs inget ljud alls (MIDI Thru Active är ibockat).

cubase.JPG

MVH Alex

Redigerat av Alex-n
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Kan inte Cubase så detta kanske inte är alls rätt, men när jag såg din bild så blev min första tanke att jag skulle kolla på mitt midispår under out som du hade till vänster och se om jag hittade pluggen med pianoljudet där. Men det kan vara helt fel, sitter ju inte med Cubase själv.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Kan inte Cubase så detta kanske inte är alls rätt, men när jag såg din bild så blev min första tanke att jag skulle kolla på mitt midispår under out som du hade till vänster och se om jag hittade pluggen med pianoljudet där. Men det kan vara helt fel, sitter ju inte med Cubase själv.

MVH

Anders

Mycket riktigt så finns ljudet där, dock hörs fortfarande inget ljud :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Kan inte Cubase så detta kanske inte är alls rätt, men när jag såg din bild så blev min första tanke att jag skulle kolla på mitt midispår under out som du hade till vänster och se om jag hittade pluggen med pianoljudet där. Men det kan vara helt fel, sitter ju inte med Cubase själv.

MVH

Anders

Mycket riktigt så finns ljudet där, dock hörs fortfarande inget ljud :/

Men är jag dum nu, eller ser det inte ut på bilden som du skickar din midisignal direkt till ljudkortet? Det står väll out EMU- (och något mer), det är där jag menar att det borde stå namnet på din plugg. Men jag kan vara helt fel ute, och du får nog snart hjälp av någon som vet ☺️

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Till höger på bilden verkar det som om du har ditt digitalpiano satt som OUT, den borde vara på IN och Oberon-synthen på OUT om du vill spela upp ljuden från VSTi'n med pianot.

Mätaren som är blå på midikanalen visar inte att du får ljud in eller ut, utan att den tar emot MIDI när du spelar.

Testa om det funkar att byta i OUT-kanalen bara 😆

Lycka till

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hejsan

Kan inte Cubase så detta kanske inte är alls rätt, men när jag såg din bild så blev min första tanke att jag skulle kolla på mitt midispår under out som du hade till vänster och se om jag hittade pluggen med pianoljudet där. Men det kan vara helt fel, sitter ju inte med Cubase själv.

MVH

Anders

Mycket riktigt så finns ljudet där, dock hörs fortfarande inget ljud :/

Men är jag dum nu, eller ser det inte ut på bilden som du skickar din midisignal direkt till ljudkortet? Det står väll out EMU- (och något mer), det är där jag menar att det borde stå namnet på din plugg. Men jag kan vara helt fel ute, och du får nog snart hjälp av någon som vet 😆

MVH

Anders

E-MU grejen är då min MIDI-sladd, finns endast tre alternativ till vilket är ljudkortet, Mircosoft Wavetable SW Synth samt Oberon-4.

Har dock ändrat nu så det är:

In: E-mu XMidi1X1 Midi in (MIDI-sladden)

Out: Oberon-4

Men så borde det ju inte vara, haha. Fyfan så trött jag är alltså.

Borde det inte vara:

In: Oberon-4

Out: E-MU XMidi1X1 Midi out

Eller?

Redigerat av Alex-n
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Till höger på bilden verkar det som om du har ditt digitalpiano satt som OUT, den borde vara på IN och Oberon-synthen på OUT om du vill spela upp ljuden från VSTi'n med pianot.

Mätaren som är blå på midikanalen visar inte att du får ljud in eller ut, utan att den tar emot MIDI när du spelar.

Testa om det funkar att byta i OUT-kanalen bara 😆

Lycka till

/F

Menar du vänster nu? För till höger ser jag inget som har med det där att göra ;p

Kolla på min kommentar innan denna, det sistnämnda BORDE väl stämma? Oavsett så får jag ändå inget ljud. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du vänster nu? För till höger ser jag inget som har med det där att göra ;p

Kolla på min kommentar innan denna, det sistnämnda BORDE väl stämma? Oavsett så får jag ändå inget ljud. :/

Haha, självklart menar jag vänster *slå sig själv i pannan* 😆

Hmm, har du testat med några andra VSTi's förutom Oberon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du vänster nu? För till höger ser jag inget som har med det där att göra ;p

Kolla på min kommentar innan denna, det sistnämnda BORDE väl stämma? Oavsett så får jag ändå inget ljud. :/

Haha, självklart menar jag vänster *slå sig själv i pannan* 😆

Hmm, har du testat med några andra VSTi's förutom Oberon?

Haha ;p

Ja, Embracer bland annat. Fortfarande inget ljud.

För övrigt så fungerar allt som det ska i Reason, så det är ju inget fel på någon hårdvara iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt konstigt.

Kan du spela upp vanliga ljudfiler? Som du lägger på ett audio-spår? Annars kan du kolla i Devices>Device setup (eller hur det nu var) och kolla vad du har för ljud-ut inställningar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Väldigt konstigt.

Kan du spela upp vanliga ljudfiler? Som du lägger på ett audio-spår? Annars kan du kolla i Devices>Device setup (eller hur det nu var) och kolla vad du har för ljud-ut inställningar..

Jo det fungerade finfint.

Men nu såg jag något jag inte tror ska vara där;

Gick in i VST-connections och märkte detta:

vstconnections.JPG

Om du kollar så ser du att det står Realtek AC97 Audio under Device Port.

Jag har för två månader sedan bytt till ett ESI Maya44, och det finns ju med på förra bilden men här så står det som sagt Realtek AC97 Audio. Borde det verkligen det? Det ljudkortet är ju inte ens aktiverat. Fast det kanske inte har något med detta att göra, vad vet jag. Är verkligen dålig på sånt här.

Redigerat av Alex-n
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan ha (och har troligtvis) med det att göra.

Kan du ändra där till ditt aktuella kort alternativt lägga till en till bus och välja ditt ESI-kort där?

Nej det verkar inte gå. Kan det ha med att göra att det var detta ljudkort som jag använde mig av vid tidpunkten då jag installerade Cubase? Det var nog i november förra året och då hade jag inte mitt ESI Maya44.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nog med det att göra.. har du försökt ta bort den busen med Realtek-kortet, och lagt till en ny, och där valt ditt ESI. Eller finns inte ESI-kortet med att välja då?

Har du gått in och kollat i ASIO-connections under Device>Device setup.. (typ 3:e nedifrån)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nog med det att göra.. har du försökt ta bort den busen med Realtek-kortet, och lagt till en ny, och där valt ditt ESI. Eller finns inte ESI-kortet med att välja då?

Har du gått in och kollat i ASIO-connections under Device>Device setup.. (typ 3:e nedifrån)

Ja, det var nästan bara Realtek AC97 att välja emellan på allt som fanns där. Jag kunde välja ESI Maya nånstans men då hakade sig Cubase till slut.

Nä nu lär jag sussa, fortsätt gärna skriv! Svarar imorgon 😆 Och tack förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var nästan bara Realtek AC97 att välja emellan på allt som fanns där. Jag kunde välja ESI Maya nånstans men då hakade sig Cubase till slut.

Nä nu lär jag sussa, fortsätt gärna skriv! Svarar imorgon 😆 Och tack förresten!

Nästan... och nånstans?

Hmm, blir nog lättare att ta reda på vad som är fel, och försöka hjälpa dig om du försöker förklara lite vad du gör. Konstigt att det hängde sig..

Kolla i manualen under "Preparations" på sida 17. Där står det ganska utförligt hur du går till väga för att lägga till och ta bort bussar samt välja ljudkort. Sitter på jobbet så jag har inte programmet framför mig så jag kan kolla vad allt heter, men som tur var så hade jag med mig manualen i väskan. 😄

Sov gott och lycka till när du vaknar. 🙂

Edit: kom på att du kanske sitter i SX3 eller nåt, så den manualen kanske ser lite annorlunda ut än den till Cubase4. Men det är i början iaf, under VST Conenctions.. 🙂

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var nästan bara Realtek AC97 att välja emellan på allt som fanns där. Jag kunde välja ESI Maya nånstans men då hakade sig Cubase till slut.

Nä nu lär jag sussa, fortsätt gärna skriv! Svarar imorgon 😆 Och tack förresten!

Nästan... och nånstans?

Hmm, blir nog lättare att ta reda på vad som är fel, och försöka hjälpa dig om du försöker förklara lite vad du gör. Konstigt att det hängde sig..

Kolla i manualen under "Preparations" på sida 17. Där står det ganska utförligt hur du går till väga för att lägga till och ta bort bussar samt välja ljudkort. Sitter på jobbet så jag har inte programmet framför mig så jag kan kolla vad allt heter, men som tur var så hade jag med mig manualen i väskan. 😄

Sov gott och lycka till när du vaknar. 🙂

Edit: kom på att du kanske sitter i SX3 eller nåt, så den manualen kanske ser lite annorlunda ut än den till Cubase4. Men det är i början iaf, under VST Conenctions.. 🙂

Jag var så trött att jag knappt visste vad jag skrev, ska förklara mer utförligt senare. Sitter i skolan just nu så ;p

Vet inte om jag har manualen kvar, får hoppas på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt konstigt.

Kan du spela upp vanliga ljudfiler? Som du lägger på ett audio-spår? Annars kan du kolla i Devices>Device setup (eller hur det nu var) och kolla vad du har för ljud-ut inställningar..

Jo det fungerade finfint.

Men nu såg jag något jag inte tror ska vara där;

Gick in i VST-connections och märkte detta:

vstconnections.JPG

Om du kollar så ser du att det står Realtek AC97 Audio under Device Port.

Jag har för två månader sedan bytt till ett ESI Maya44, och det finns ju med på förra bilden men här så står det som sagt Realtek AC97 Audio. Borde det verkligen det? Det ljudkortet är ju inte ens aktiverat. Fast det kanske inte har något med detta att göra, vad vet jag. Är verkligen dålig på sånt här.

får du mätarutslag på masterutgången när du spelar?

alltså för att se om det finns ljud i cubase överhuvudtaget...

med de inställningarna du har går ju ljudet ut i realtek ljudkortet(inbyggda???)

testa att koppla in till hörlursutgången på datorn för att testa

fast i princip använder du fel asiodriver

om det crashar med esi driver så gå in på deras hemsida och ladda den senaste

och kolla att dt är rät driver för ditt OS

i nödfall kan du använda esi utgångarna även i asio multimedia driver

du går in i egenskaperna för drivern och väljer in/utgångar...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

E-MU grejen är då min MIDI-sladd, finns endast tre alternativ till vilket är ljudkortet, Mircosoft Wavetable SW Synth samt Oberon-4.

Har dock ändrat nu så det är:

In: E-mu XMidi1X1 Midi in (MIDI-sladden)

Out: Oberon-4

Men så borde det ju inte vara, haha. Fyfan så trött jag är alltså.

Borde det inte vara:

In: Oberon-4

Out: E-MU XMidi1X1 Midi out

Eller?

nej

det först är rätt

Har dock ändrat nu så det är:

In: E-mu XMidi1X1 Midi in (MIDI-sladden)

Out: Oberon-4

in är signalen som kommer in i programmet från ditt klaviatur

och ut är dit midisignalen ska gå alltså ditt vst-instrument

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var nästan bara Realtek AC97 att välja emellan på allt som fanns där. Jag kunde välja ESI Maya nånstans men då hakade sig Cubase till slut.

Nä nu lär jag sussa, fortsätt gärna skriv! Svarar imorgon :rolleyes: Och tack förresten!

Nästan... och nånstans?

Hmm, blir nog lättare att ta reda på vad som är fel, och försöka hjälpa dig om du försöker förklara lite vad du gör. Konstigt att det hängde sig..

Kolla i manualen under "Preparations" på sida 17. Där står det ganska utförligt hur du går till väga för att lägga till och ta bort bussar samt välja ljudkort. Sitter på jobbet så jag har inte programmet framför mig så jag kan kolla vad allt heter, men som tur var så hade jag med mig manualen i väskan. ☺️

Sov gott och lycka till när du vaknar. 🙂

Edit: kom på att du kanske sitter i SX3 eller nåt, så den manualen kanske ser lite annorlunda ut än den till Cubase4. Men det är i början iaf, under VST Conenctions.. 🙂

Jag var så trött att jag knappt visste vad jag skrev, ska förklara mer utförligt senare. Sitter i skolan just nu så ;p

Vet inte om jag har manualen kvar, får hoppas på det. 🙂

Thihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är verkligen en riktig nybörjare i Cubasem, så dålig att jag inte ens vet hur jag ska göra för att få programmet att spela upp det jag spelar på mitt digitalpiano (eller keyboard eller vad ni vill kalla det).

Så därför köpte du både det gigantiska Cubase SX plus Reason? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

läste igenom svaren lite snabbt och såg att ingen nämnde nått om Device Setup->VST audiobay->"Master ASIO driver"

Där ändrar du till rätt ASIO, anledningen att du bara har realtek AC97 i VST connections är att du antagligen har den drivrutinen som master asio driver, du ska ändra till den som är till ditt Maya-kort istället, borde heta nått i stuken ASIO MAYA lr nått sånt. Det borde lösa dina problem =) ...och sen kan du dubbelkolla VST connections att det ser ut som rätt ljudkort, sen borde du få ljud!

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är verkligen en riktig nybörjare i Cubasem, så dålig att jag inte ens vet hur jag ska göra för att få programmet att spela upp det jag spelar på mitt digitalpiano (eller keyboard eller vad ni vill kalla det).

Så därför köpte du både det gigantiska Cubase SX plus Reason? :rolleyes:

🙂🙂☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

vstconnections.JPG

Om du kollar så ser du att det står Realtek AC97 Audio under Device Port.

Jag har för två månader sedan bytt till ett ESI Maya44, och det finns ju med på förra bilden men här så står det som sagt Realtek AC97 Audio. Borde det verkligen det? Det ljudkortet är ju inte ens aktiverat. Fast det kanske inte har något med detta att göra, vad vet jag. Är verkligen dålig på sånt här.

läste igenom svaren lite snabbt och såg att ingen nämnde nått om Device Setup->VST audiobay->"Master ASIO driver"

Där ändrar du till rätt ASIO, anledningen att du bara har realtek AC97 i VST connections är att du antagligen har den drivrutinen som master asio driver, du ska ändra till den som är till ditt Maya-kort istället, borde heta nått i stuken ASIO MAYA lr nått sånt. Det borde lösa dina problem =) ...och sen kan du dubbelkolla VST connections att det ser ut som rätt ljudkort, sen borde du få ljud!

/L

vi vet att han använder asio multimedia driver!

i ASIO Multimedia Driver Setup kan man välja mellan alla befintliga in/ut-gångar

även mayas...

men detta är mer än nödlösning

Link to comment
Dela på andra sajter

vstconnections.JPG

Om du kollar så ser du att det står Realtek AC97 Audio under Device Port.

Jag har för två månader sedan bytt till ett ESI Maya44, och det finns ju med på förra bilden men här så står det som sagt Realtek AC97 Audio. Borde det verkligen det? Det ljudkortet är ju inte ens aktiverat. Fast det kanske inte har något med detta att göra, vad vet jag. Är verkligen dålig på sånt här.

läste igenom svaren lite snabbt och såg att ingen nämnde nått om Device Setup->VST audiobay->"Master ASIO driver"

Där ändrar du till rätt ASIO, anledningen att du bara har realtek AC97 i VST connections är att du antagligen har den drivrutinen som master asio driver, du ska ändra till den som är till ditt Maya-kort istället, borde heta nått i stuken ASIO MAYA lr nått sånt. Det borde lösa dina problem =) ...och sen kan du dubbelkolla VST connections att det ser ut som rätt ljudkort, sen borde du få ljud!

/L

vi vet att han använder asio multimedia driver!

i ASIO Multimedia Driver Setup kan man välja mellan alla befintliga in/ut-gångar

även mayas...

men detta är mer än nödlösning

Ah se där ja! läste slarvigt, ursäkta.

Som sagt är ASIO Multimedia Driver inte den bästa men man borde klart kunna få ut ljudet i rätt ljudkort ändå...

...för att förtydliga mitt inlägg-> som det föreslogs tidigare (spass) så kolla in ESI's hemsida å tanka hem senaste drivrutinerna till kortet å försök få det funka med ESI's egna ASIO, annars kan du få problem med hög latency, inte så kul 🙂

(hur man ändrar ASIO-drivrutin i cubase nämde jag i mitt tidigare inlägg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alex, du kan ju börja med att...

  • köpa Cubase Essential. Jag gissar att du fortfarande går i skolan och Education-versionen kostar 795 spänn.
    Programmet är fullt tillräckligt för dig och innehåller inte så mycket avancerade funktioner som du varken förstår eller har behov av.
  • använda ESI:s ASIO-drivrutin istället för ditt interna ljudkort och ASIO Multimedia.
    Inte konstigt att du inte får ljud.
  • läsa i manualen om VST Outputs och hur du gör en ny Bus/Stereo Out till ditt ESI-ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, har inte varit hemma under helgen.

För det första: mina föräldrar fixade Cubase till mig.

För det andra: Nu har jag ändrat så drivrutinen är ASIO4ALL v2, det är den jag har i Reason och där fungerar allt perfekt. Dock kvarstår samma problem i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera att ta bort Cubase helt och hållet, sen installera om det.

Med tanke på att du inte kan lägga till bussar som gäller det ljudkort du nu har installerat så kanske det hjälper att installera om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera att ta bort Cubase helt och hållet, sen installera om det.

Med tanke på att du inte kan lägga till bussar som gäller det ljudkort du nu har installerat så kanske det hjälper att installera om.

Så där ja, nu har jag gjort det. Dock så är det precis som förut... :l

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...