Jump to content
Annons

trumbås


perez

Recommended Posts

Annons
http://www.trumslagaren.se/Shop/Index.php?sArtId=1160PAD

är det någon här som vet nåt mer om Isopac?

Hej!

Nej, jag vet ingenting om Isopac, men det ser onekligen intressant ut tycker jag.

Det är bara ett krux och det är syftet till vad man ska ha den till. Om det är för att dämpa ljudvolymen för t.ex. grannar så kanske det är en bra produkt. (Har inte kollat in specarna.) Men om man vill ha ett trumbås med en bra akustisk ljudkvalitet inne i båset så tror jag inte längra lika mycket på den. Orsaken till min lilla misstro för just det ändamålet är att båset ser ut att vara för litet. För att ett ljud ska kunna etablera sig fullt ut i ett rum så krävs det rumsutrymme för det. Inte minst på djupet om det är trumset som ska spelas in. På höjden ser det helt okay ut, men den ser för grund ut. Framför allt baskaggen kommer för nära väggen ser det ut som. Men jag har som sagt inte kollat in produkten så noga, men det är i varje fall detaljer som kan vara värt för dig att titta närmare på. Men det beror som sagt mycket på vad du vill ha båset till för slags syfte.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.trumslagaren.se/Shop/Index.php?sArtId=1160PAD

är det någon här som vet nåt mer om Isopac?

Hej!

Nej, jag vet ingenting om Isopac, men det ser onekligen intressant ut tycker jag.

Det är bara ett krux och det är syftet till vad man ska ha den till. Om det är för att dämpa ljudvolymen för t.ex. grannar så kanske det är en bra produkt. (Har inte kollat in specarna.) Men om man vill ha ett trumbås med en bra akustisk ljudkvalitet inne i båset så tror jag inte längra lika mycket på den. Orsaken till min lilla misstro för just det ändamålet är att båset ser ut att vara för litet. För att ett ljud ska kunna etablera sig fullt ut i ett rum så krävs det rumsutrymme för det. Inte minst på djupet om det är trumset som ska spelas in. På höjden ser det helt okay ut, men den ser för grund ut. Framför allt baskaggen kommer för nära väggen ser det ut som. Men jag har som sagt inte kollat in produkten så noga, men det är i varje fall detaljer som kan vara värt för dig att titta närmare på. Men det beror som sagt mycket på vad du vill ha båset till för slags syfte.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tack för svaret 😲

Jag ska nämligen ha det till att isolera bara.. Mot grannar 😆 Ska kanske spela in lite, men får se hur det blir då. Kommer ändå inte göra jätteseriösa inspelningar osv.

Ska nog beställa Megapac eller vad det nu hette.. Dock från USA. Halva priset 😆

Beställer jag så gör jag det imorgon. Men ska kolla upp lite mer om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som avskärmare/ljuddämpare för grannar kanske den fungerar hyfsat? Eller kanske inte he he!

Det är ju viktigt att du är noga med att kolla upp värden på isoleringsfaktorn. Men lita inte helt blint på siffrorna bara! Det bästa vore om du kunde kontakta företaget som säljer produkten och testa den i verkligheten så att du med egna öron får höra hur mycket den isolerar. Kan vara värt att göra det även om du kanske har några mil att åka. Vad är Megapac för någonting? Halva priset säger du, men ha bara inte för bråttom med att köpa såvida du inte är helt säker på om det är bra eller ej.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Som avskärmare/ljuddämpare för grannar kanske den fungerar hyfsat? Eller kanske inte he he!

Det är ju viktigt att du är noga med att kolla upp värden på isoleringsfaktorn. Men lita inte helt blint på siffrorna bara! Det bästa vore om du kunde kontakta företaget som säljer produkten och testa den i verkligheten så att du med egna öron får höra hur mycket den isolerar. Kan vara värt att göra det även om du kanske har några mil att åka. Vad är Megapac för någonting? Halva priset säger du, men ha bara inte för bråttom med att köpa såvida du inte är helt säker på om det är bra eller ej.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Megapac är deras största å bästa.. Ska dämpa upp till 70-80% står det. Men som sagt. Har hittat en kille som har en sån en bit utanför Sthlm.. Har mailat honom. Vill höra själv hur mkt det dämpar osv.

Men enligt deras inspelning på hemsidan så är det faktiskt rätt mkt.. om du har lyssnat 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

70-80 % är oerhört mycket och låter nästa för bra för att vara sant! Men det kanske det är trots allt.

Två grejer som du i så fall också måste kolla upp (om du bor i lägenhet) är hur välisolerat ljudet är mot golvet och hur mycket ljudet och inte minst vibrationerna från pedalerna fortplantar sig ner i golvet! Ljud som fortplantar sig via golv (t.ex. från pedalstampet) har en otroligt stark förmåga att fortplanta sig till flera lägenheter! Om denna isolation inte är bra så kan du i alla fall inte få en riktigt bra isolation även om det blir bra mycket bättre än utan detta bås. Men bara så att du vet. Å andra sidan kan du (om du har behov av det) ganska enkelt bygga ett flytande golv inne i båset, så problemet går i så fall att lösa hyfsat bra och billigt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

70-80 % är oerhört mycket och låter nästa för bra för att vara sant! Men det kanske det är trots allt.

Två grejer som du i så fall också måste kolla upp (om du bor i lägenhet) är hur välisolerat ljudet är mot golvet och hur mycket ljudet och inte minst vibrationerna från pedalerna fortplantar sig ner i golvet! Ljud som fortplantar sig via golv (t.ex. från pedalstampet) har en otroligt stark förmåga att fortplanta sig till flera lägenheter! Om denna isolation inte är bra så kan du i alla fall inte få en riktigt bra isolation även om det blir bra mycket bättre än utan detta bås. Men bara så att du vet. Å andra sidan kan du (om du har behov av det) ganska enkelt bygga ett flytande golv inne i båset, så problemet går i så fall att lösa hyfsat bra och billigt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Det låter sjukt bra. Därför vill jag ha det ^^ Men måste nästan höra det först för att tro på det.

Jag bor i kedjehus och har mina trummor i garaget nu. Vi har ljudisolerat rätt mycket. In till oss så låter det knappt alls, men till grannen låter det lite mer, inte mycket men det hörs.

Saken är den att vi ska bygga ut garaget å göra ett vanligt rum där trummorna är å isolera där den nya delen kommer att vara. Fast fungerar isopac så kan jag ha det i mitt rum. Det skulle vara otroligt bra. Då kommer jag dessutom öva mycket mer.. För då sitter jag i en trevlig miljö å behöver inte ta på mig skor å låsa upp dörrar hit å dit för att komma till trummorna.. Är inte så jobbigt egentligen. Men sånna småsaker gör så att man inte orkar. Iaf inte jag.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog beställa Megapac eller vad det nu hette.. Dock från USA. Halva priset 😛

Beställer jag så gör jag det imorgon. Men ska kolla upp lite mer om det.

Plus moms, frakt och tullavgift. Tänk på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog beställa Megapac eller vad det nu hette.. Dock från USA. Halva priset 😛

Beställer jag så gör jag det imorgon. Men ska kolla upp lite mer om det.

Plus moms, frakt och tullavgift. Tänk på det.

Jadå. Frakten är på 70 dollar fram till mig.. å oavsett vad momsen å tull osv är på så kommer det nog inte ens nära 39 000 som det kostar i Sverige 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog beställa Megapac eller vad det nu hette.. Dock från USA. Halva priset 😛

Beställer jag så gör jag det imorgon. Men ska kolla upp lite mer om det.

Plus moms, frakt och tullavgift. Tänk på det.

Jadå. Frakten är på 70 dollar fram till mig.. å oavsett vad momsen å tull osv är på så kommer det nog inte ens nära 39 000 som det kostar i Sverige 😎

Näe.. men bara så du var medveten om det.. och inte åkte på en nit sen när den kom till sverige 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bastrumma? Ser ut som den rullar av i dämpningen rätt rejält under 125Hz. Dvs där trycket kommer... Åk för sjutton och lyssna själv på det!!!

Jo jag har en bastrumma, spelar trummor 😄

Jo men jag ska försöka åka å lyssna på en sån.. Man blir dock desperat när man hittar nåt sånt här nytt å trevligt.. Men jag håller i pengarna ett tag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har du bastrumma? Ser ut som den rullar av i dämpningen rätt rejält under 125Hz. Dvs där trycket kommer... Åk för sjutton och lyssna själv på det!!!

Jo jag har en bastrumma, spelar trummor 😉

Jo men jag ska försöka åka å lyssna på en sån.. Man blir dock desperat när man hittar nåt sånt här nytt å trevligt.. Men jag håller i pengarna ett tag

du får nog tänka på några saker innan du köper detta, som tex iafl jag tyckte det lät som om trummljuden blev väldigt burkiga när de spelades där inne, de stängdes ute, ja , men blev väldigt burkiga. Sen tror jag nästan att de har lämnat det största problemet ute och det är ju att de låga frekvenserna med mycket energi forplantar sig genom golvet vilket är något du måste tänka på! men om du nu kör i källarn och drar på ett sådantdär för att isolera uppåt så kommer det noga funka bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...