Jump to content
Annons

Förstörd röst för livet?


zoffen

Recommended Posts

Hej.

Jag har ingen aning om detta är rätt forum jag lägger in tråden i.

Jag har sjungt hemma sen jag var 11/12 år.

Nu så har min röst blivit knasig, man kan väl säga att den "bryts". Ena sekunden pratar jag vanligt och nästa sekund så låter det jättejust, pipigt och jättefult. Så jag skämms över att prata. Använde jag fel sångteknik och har det fördärvat min röst/stämband för livet? 😆

Blir det bättre om jag börjar ta lektioner hos en sångpedagog?

Kommer jag aldrig kunna sjunga bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjejer kommer oxå i målbrottet.. dock inte lika tydligt som killar.

Jag tror inte att din röst är förstörd. 😆 Skulle du få några problem med halsen eller så, så kanske du kan kolla upp det, annars är det bara att fortsätta sjunga och va gla'.

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😆

hört talas om målbrottet???? 😄

..

jag är en tjej -.-

och?

som tidigare talare sagt, kommer tjejer in i målbrottet med.. i lika olika grader som killar med!!

en del märks det inte på, en del får galet svaj!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😆

hört talas om målbrottet???? 😆

..

jag är en tjej -.-

och?

som tidigare talare sagt, kommer tjejer in i målbrottet med.. i lika olika grader som killar med!!

en del märks det inte på, en del får galet svaj!!

Vad är det där för attityd IDF? 😲 Lite trevligare svar än så kan man ju ge.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😲

hört talas om målbrottet???? 😆

Hej!

Jag blev förvånad över ditt svar. Zoffen som har ett bekymmer och är inte speciellt glad lägger ut en seriös fråga till oss på Forumet. Men du,,,,,, IDF,,, nu får du förklara för oss alla här på forumet,,,, vad menar du med att börja ditt inlägg med .... jag citerar.....hahaha

Få se om jag får svar på just det där....

Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har ingen aning om detta är rätt forum jag lägger in tråden i.

Jag har sjungt hemma sen jag var 11/12 år.

Nu så har min röst blivit knasig, man kan väl säga att den "bryts". Ena sekunden pratar jag vanligt och nästa sekund så låter det jättejust, pipigt och jättefult. Så jag skämms över att prata. Använde jag fel sångteknik och har det fördärvat min röst/stämband för livet? 😲

Blir det bättre om jag börjar ta lektioner hos en sångpedagog?

Kommer jag aldrig kunna sjunga bra?

Hejsan!

Jag tror absolut att det kommer att ordna sig. Du behöver inte vara orolig. Ett tips kan vara att du går till en sångpedagog som hjälper dig att utveckla din röst och lär dig sjunga på rätt sätt.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Zoffen!

Du gör bäst i att vila rösten en period och se om du märker skillnad. Drick varken för kallt eller kokhett, utan lagom varmt. Äter du några mediciner? Inhalerar du t.ex. astmamedicin? De kan paja rösten rejält. Tala i så fall om problemet för din astmaläkare, för att se om ni kan justera medicineringen. Undvik också att harkla dig och även att hosta mycket kraftigt. Är du förkyld eller av annan orsak slemmig så "hoffa" som det heter - det är en mild variant av hosta som du kan läsa om på Nätet, som inte sliter lika mycket på stämbanden som vanlig hosta och vanliga harklingar. Det består i att du med mycket korta relativt milda stötar försöka rensa strupen från slemmet. Sluta röka om du gör det. Se över om du bor i ett radonhus om du kan få en mätning till stånd, om de behöver sanera där du bor. Kolla om du har någon allergi med allergitest hos allergolog.

Tänk också på att oavsett vad din läkare (som jag tycker du ska besöka) säger, så kan du fortfarande bli helt återställd inom två år. Kroppen har en mycket stor läkningsförmåga, särskilt om man är ung. Det kan t.o.m gå ännu längre tid och man kan bli frisk ändå. Personligen hoppas jag dock att det bara är en vinteråkomma som snart eller t.o.m. mycket snart går över! Vila rösten först och främst i vilket fall som helst, nu i det akuta läget.

Var inte ledsen!

😲

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😲

hört talas om målbrottet???? 😆

Hej!

Jag blev förvånad över ditt svar. Zoffen som har ett bekymmer och är inte speciellt glad lägger ut en seriös fråga till oss på Forumet. Men du,,,,,, IDF,,, nu får du förklara för oss alla här på forumet,,,, vad menar du med att börja ditt inlägg med .... jag citerar.....hahaha

Få se om jag får svar på just det där....

Stickane

vad har du själv för attityd att kritisera mitt inlägg??

jag finner det skoj att personen beskriver målbrottssvajningar. om du inte tycker att det är skoj är ju inte mitt problem!

Vad är det där för attityd IDF? 😲 Lite trevligare svar än så kan man ju ge.

//Fredrik

det finns betydligt otrevligare inlägg, och som jag skrev nu så är det inte mitt problem om ni inte har samma humor som jag!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😲

hört talas om målbrottet???? 😆

Hej!

Jag blev förvånad över ditt svar. Zoffen som har ett bekymmer och är inte speciellt glad lägger ut en seriös fråga till oss på Forumet. Men du,,,,,, IDF,,, nu får du förklara för oss alla här på forumet,,,, vad menar du med att börja ditt inlägg med .... jag citerar.....hahaha

Få se om jag får svar på just det där....

Stickane

vad har du själv för attityd att kritisera mitt inlägg??

jag finner det skoj att personen beskriver målbrottssvajningar. om du inte tycker att det är skoj är ju inte mitt problem!

Vad är det där för attityd IDF? 😲 Lite trevligare svar än så kan man ju ge.

//Fredrik

det finns betydligt otrevligare inlägg, och som jag skrev nu så är det inte mitt problem om ni inte har samma humor som jag!!!

Du finner det skoj,,,ok då fick jag svaret som jag anade. Jag är ingen läkare men så mycket förstår jag, eftersom jag har en fru med astma att det kan vara ex. orsakat av medicin eller nåt liknande. Jag tycker du ska gå en kurs i EMPATI. Konsten att ex. förstå en medmänniska som är ledsen. Då behövs det ingen humor bara medkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😲

hört talas om målbrottet???? 😆

Hej!

Jag blev förvånad över ditt svar. Zoffen som har ett bekymmer och är inte speciellt glad lägger ut en seriös fråga till oss på Forumet. Men du,,,,,, IDF,,, nu får du förklara för oss alla här på forumet,,,, vad menar du med att börja ditt inlägg med .... jag citerar.....hahaha

Få se om jag får svar på just det där....

Stickane

vad har du själv för attityd att kritisera mitt inlägg??

jag finner det skoj att personen beskriver målbrottssvajningar. om du inte tycker att det är skoj är ju inte mitt problem!

Vad är det där för attityd IDF? 😲 Lite trevligare svar än så kan man ju ge.

//Fredrik

det finns betydligt otrevligare inlägg, och som jag skrev nu så är det inte mitt problem om ni inte har samma humor som jag!!!

Du finner det skoj,,,ok då fick jag svaret som jag anade. Jag är ingen läkare men så mycket förstår jag, eftersom jag har en fru med astma att det kan vara ex. orsakat av medicin eller nåt liknande. Jag tycker du ska gå en kurs i EMPATI. Konsten att ex. förstå en medmänniska som är ledsen. Då behövs det ingen humor bara medkänsla.

min empati är det inget fel på!

tack ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😲

hört talas om målbrottet???? 😆

Hej!

Jag blev förvånad över ditt svar. Zoffen som har ett bekymmer och är inte speciellt glad lägger ut en seriös fråga till oss på Forumet. Men du,,,,,, IDF,,, nu får du förklara för oss alla här på forumet,,,, vad menar du med att börja ditt inlägg med .... jag citerar.....hahaha

Få se om jag får svar på just det där....

Stickane

vad har du själv för attityd att kritisera mitt inlägg??

jag finner det skoj att personen beskriver målbrottssvajningar. om du inte tycker att det är skoj är ju inte mitt problem!

Vad är det där för attityd IDF? 😲 Lite trevligare svar än så kan man ju ge.

//Fredrik

det finns betydligt otrevligare inlägg, och som jag skrev nu så är det inte mitt problem om ni inte har samma humor som jag!!!

Du finner det skoj,,,ok då fick jag svaret som jag anade. Jag är ingen läkare men så mycket förstår jag, eftersom jag har en fru med astma att det kan vara ex. orsakat av medicin eller nåt liknande. Jag tycker du ska gå en kurs i EMPATI. Konsten att ex. förstå en medmänniska som är ledsen. Då behövs det ingen humor bara medkänsla.

min empati är det inget fel på!

tack ändå!

Tack IDF....det svaret gör mig glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha är det på skämt eller?? 😲

hört talas om målbrottet???? 😆

Hej!

Jag blev förvånad över ditt svar. Zoffen som har ett bekymmer och är inte speciellt glad lägger ut en seriös fråga till oss på Forumet. Men du,,,,,, IDF,,, nu får du förklara för oss alla här på forumet,,,, vad menar du med att börja ditt inlägg med .... jag citerar.....hahaha

Få se om jag får svar på just det där....

Stickane

vad har du själv för attityd att kritisera mitt inlägg??

jag finner det skoj att personen beskriver målbrottssvajningar. om du inte tycker att det är skoj är ju inte mitt problem!

Vad är det där för attityd IDF? 😲 Lite trevligare svar än så kan man ju ge.

//Fredrik

det finns betydligt otrevligare inlägg, och som jag skrev nu så är det inte mitt problem om ni inte har samma humor som jag!!!

Ja, om du har sån dålig humor så kan du ju behålla den för dig själv. Tror inte att någon här på forumet behöver en sån negativ översittar humor.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste hålla med IDF för min reaktion var faktiskt densamma när jag läste tråden. Inte för att dumförklara någon eller så men det lät lite lustigt bara. ( Om jag nu gör det ändå så ber jag om ursäkt 😛)

Hej!

Man behöver inte skriva allt man känner. Ibland kan det vara bra att tiga så man inte sårar en person. Det är klart att du måste få tycka vad du vill. Vi lever i ett fritt land, men frågan är om vi behöver ett svar som inte är speciellt smart och framförallt att hånskratta med 3 Hahaha till en person som är ledsen ( Du kan ju läsa vad hon skrev samt titta på gula gubbens mun ,,, . Ni kan ju fundera över varför det är så få tjejer på forumet istället när det finns såna här översittar fasoner. Jag tycker ändå att IDF har informellt bett om ursäkt eftersom han erkänner att han är en EMPATISK person i grunden o då kan vi avsluta den här tråkiga diskutionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zoffen... hur går det?

Inte bra.

Jag glömde att nämna att jag haft det såhär i ungefär ett halvår. Påverkar det era svar nu?

Hej!

Kan du inte gå till nån läkare o kolla upp det där då. Ta det säkra före det osäkra.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste hålla med IDF för min reaktion var faktiskt densamma när jag läste tråden. Inte för att dumförklara någon eller så men det lät lite lustigt bara. ( Om jag nu gör det ändå så ber jag om ursäkt 🙂)

Hej!

Man behöver inte skriva allt man känner. Ibland kan det vara bra att tiga så man inte sårar en person. Det är klart att du måste få tycka vad du vill. Vi lever i ett fritt land, men frågan är om vi behöver ett svar som inte är speciellt smart och framförallt att hånskratta med 3 Hahaha till en person som är ledsen ( Du kan ju läsa vad hon skrev samt titta på gula gubbens mun ,,, . Ni kan ju fundera över varför det är så få tjejer på forumet istället när det finns såna här översittar fasoner. Jag tycker ändå att IDF har informellt bett om ursäkt eftersom han erkänner att han är en EMPATISK person i grunden o då kan vi avsluta den här tråkiga diskutionen.

Det jag menar var att ni kanske var lite hårda mot IDF. Visst det är ett jobbigt problem och att asgarva åt det är inte ett schysst sätt. Men smileys osv misstolkas mer än ofta. ett "hahaha" på internet är ju ofta inte detsamma i verkligheten utan man mer ett flin på sin topp.

Sen attityden tror jag kom från smileyn som trådskaparen skickade innan. Nämligen ett sånt kallat "care face". "Jag är tjej 😠" Vilket antagligen ledde till IDF's svar "och?".

Nåja, nu ska vi inte dalta det här något mer. Slutsatsen man kan dra är väl att det här är absolut ingenting att skratta åt och att man ska ta smileys med en nypa salt.

/endOT

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste hålla med IDF för min reaktion var faktiskt densamma när jag läste tråden. Inte för att dumförklara någon eller så men det lät lite lustigt bara. ( Om jag nu gör det ändå så ber jag om ursäkt 😛)

Hej!

Man behöver inte skriva allt man känner. Ibland kan det vara bra att tiga så man inte sårar en person. Det är klart att du måste få tycka vad du vill. Vi lever i ett fritt land, men frågan är om vi behöver ett svar som inte är speciellt smart och framförallt att hånskratta med 3 Hahaha till en person som är ledsen ( Du kan ju läsa vad hon skrev samt titta på gula gubbens mun ,,, . Ni kan ju fundera över varför det är så få tjejer på forumet istället när det finns såna här översittar fasoner. Jag tycker ändå att IDF har informellt bett om ursäkt eftersom han erkänner att han är en EMPATISK person i grunden o då kan vi avsluta den här tråkiga diskutionen.

Det jag menar var att ni kanske var lite hårda mot IDF. Visst det är ett jobbigt problem och att asgarva åt det är inte ett schysst sätt. Men smileys osv misstolkas mer än ofta. ett "hahaha" på internet är ju ofta inte detsamma i verkligheten utan man mer ett flin på sin topp.

Sen attityden tror jag kom från smileyn som trådskaparen skickade innan. Nämligen ett sånt kallat "care face". "Jag är tjej 😑" Vilket antagligen ledde till IDF's svar "och?".

Nåja, nu ska vi inte dalta det här något mer. Slutsatsen man kan dra är väl att det här är absolut ingenting att skratta åt och att man ska ta smileys med en nypa salt.

/endOT

Hejsan!

Jag håller med dig. Jag tyckte lite extra synd om henne med för hon hade precis nyligen blivit medlem av Forumet och det kunde ju inte komma olämpligare då. Jag tror att det är bra att vi vågar ta upp diskutionen. Vi ska inte backa.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej Zoffen!

Du gör bäst i att vila rösten en period och se om du märker skillnad. Drick varken för kallt eller kokhett, utan lagom varmt. Äter du några mediciner? Inhalerar du t.ex. astmamedicin? De kan paja rösten rejält. Tala i så fall om problemet för din astmaläkare, för att se om ni kan justera medicineringen. Undvik också att harkla dig och även att hosta mycket kraftigt. Är du förkyld eller av annan orsak slemmig så "hoffa" som det heter - det är en mild variant av hosta som du kan läsa om på Nätet, som inte sliter lika mycket på stämbanden som vanlig hosta och vanliga harklingar. Det består i att du med mycket korta relativt milda stötar försöka rensa strupen från slemmet. Sluta röka om du gör det. Se över om du bor i ett radonhus om du kan få en mätning till stånd, om de behöver sanera där du bor. Kolla om du har någon allergi med allergitest hos allergolog.

Tänk också på att oavsett vad din läkare (som jag tycker du ska besöka) säger, så kan du fortfarande bli helt återställd inom två år. Kroppen har en mycket stor läkningsförmåga, särskilt om man är ung. Det kan t.o.m gå ännu längre tid och man kan bli frisk ändå. Personligen hoppas jag dock att det bara är en vinteråkomma som snart eller t.o.m. mycket snart går över! Vila rösten först och främst i vilket fall som helst, nu i det akuta läget.

Var inte ledsen!

😛

:musik

Bra svar!

Och gå till läkaren för undersökning.

Använd inte heller Zon eller Rudis Gel.

😑

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej Zoffen!

Du gör bäst i att vila rösten en period och se om du märker skillnad. Drick varken för kallt eller kokhett, utan lagom varmt. Äter du några mediciner? Inhalerar du t.ex. astmamedicin? De kan paja rösten rejält. Tala i så fall om problemet för din astmaläkare, för att se om ni kan justera medicineringen. Undvik också att harkla dig och även att hosta mycket kraftigt. Är du förkyld eller av annan orsak slemmig så "hoffa" som det heter - det är en mild variant av hosta som du kan läsa om på Nätet, som inte sliter lika mycket på stämbanden som vanlig hosta och vanliga harklingar. Det består i att du med mycket korta relativt milda stötar försöka rensa strupen från slemmet. Sluta röka om du gör det. Se över om du bor i ett radonhus om du kan få en mätning till stånd, om de behöver sanera där du bor. Kolla om du har någon allergi med allergitest hos allergolog.

Tänk också på att oavsett vad din läkare (som jag tycker du ska besöka) säger, så kan du fortfarande bli helt återställd inom två år. Kroppen har en mycket stor läkningsförmåga, särskilt om man är ung. Det kan t.o.m gå ännu längre tid och man kan bli frisk ändå. Personligen hoppas jag dock att det bara är en vinteråkomma som snart eller t.o.m. mycket snart går över! Vila rösten först och främst i vilket fall som helst, nu i det akuta läget.

Var inte ledsen!

🙂

:musik

Bra svar!

Och gå till läkaren för undersökning.

Använd inte heller Zon eller Orudis Gel.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Måste vara läskigt att rösten bara viker sig sådär? 😄 Gå som sagt till doktorn och fråga vad felet kan vara! 🙂 Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...