Beppen Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 (redigerat) Hej! Har funderat länge på att göra egen musik. Men har faktiskt ingen aning hur man gör? vill hålla på med:Dj, Mixning av låtar, Pop, rapp, och kanske techno men alltså lite av varje(kan inte riktigt veta vad som är min grej innan jag testat). Det som jag vill ha reda på är: Vad för utrustning? Vad behöver man? Vilket program ska en nybörjare använda?(Ändvänt Magix Musik maker 10 deluxe men tappat bort cd och hade bara använt mej av deras musik klipp som man sätter ihop till en så kallad ”låt” Vart ska man handla? finns det någon bra tidning som visar i detaljer hur man ska gå till väga att skapa sin första studio"?(Ps. har studio tidningen Mixologi special Mixa som proffsen.) Och helst hur mycket det kommer att kosta. (vill helst inte lägga ut lika mycket som för en bil hehe) Fakta Om Mig: Kan läsa noter + spela saxofon. Går i musik klass. Är 15 år. 😮 Ps. har tittat i flera forum man har ej hittat det jag är ute efter inte så mycket "fakta". Hoppas på bra svar från er..! Redigerat 1 mars 2008 av Beppen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 Hej! Har funderat länge på att göra egen musik. Men har faktiskt ingen aning hur man gör? vill hålla på med:Dj, Mixning av låtar, Pop, rapp, och kanske techno men alltså lite av varje(kan inte riktigt veta vad som är min grej innan jag testat). Det som jag vill ha reda på är: Vad för utrustning? Vad behöver man? Vilket program ska en nybörjare använda?(Ändvänt Magix Musik maker 10 deluxe men tappat bort cd och hade bara använt mej av deras musik klipp som man sätter ihop till en så kallad ”låt” Vart ska man handla? finns det någon bra tidning som visar i detaljer hur man ska gå till väga att skapa sin första studio"?(Ps. har studio tidningen Mixologi special Mixa som proffsen.) Och helst hur mycket det kommer att kosta. (vill helst inte lägga ut lika mycket som för en bil hehe) Fakta Om Mig: Kan läsa noter + spela saxofon. Går i musik klass. Är 15 år. 😮 Ps. har tittat i flera forum man har ej hittat det jag är ute efter inte så mycket "fakta". Hoppas på bra svar från er..! Det första du behöver är väl antagligen ett ljudkort. Fick ingen känsla för om du ska spela in musik eller endast mixa? Ska du spela in är ett ljudkort väldigt viktigt, lägg ner mycket pengar på det. Ska du spela in sång eller kanske gitarr så är väl en mick bra att köpa, jag skulle för ovanlighetens skull föreslå Studio Projects B1 som kostar runt 1000-lappen. Det är en kondensator-mikrofon som kräver 48volts fantommatning och micpreamp, så se till att ljudkortet har det eller köp en extern preamp. Jag skulle rekomendera att du börjar med Cubase, nån ganska billig variant, kanske SE3? Får man fråga vilken musikklass du går i? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 1 mars 2008 Dela Postat 1 mars 2008 (redigerat) Vad har du för dator? På MAC så kanske logic skulle passa dig ypperligt då det levereras med så många mjukvaruinstrument, och eftersom du pratade om DJ och mixa, (antar du kanske menade även remix) så kan ett stort mjukvarubilbliotek vara en bra början, om du inte planerar att spela in det mesta i audio förstås. Om så är fallet så skulle jag mer titta på Cubase eller Pro Tools. Det handlar mycket om att hitta ett DAW som känns rätt för dig och dina behov och det är inte det allra enklaste om man inte har använt något innan. Så ett tips är att om du har kompisar som håller å med inspelning och liknande att du ber att de visar dig lite i de DAW:s som de använder. En fördel är sedan att använda samma som de för att hjälpen skall finnas nära och till hands vid strul. Ett annat sätt att komma igång lite är att köpa tidningen Studio 10-07 (har jag för mig) där programmet samplitude 9 följer med. Ljudkort skall du sedan köpa. Här finns det väldigt många att välja bland och det kan kännas väldigt förvirrande. Detta är några saker att tänka på. 1. +48v = skickar ström via en balanserad kabel till din mikrofon, krävs för att du skall kunna använda kondensatormikrofoner 2. DI ingång = Direct input, en ingång för att koppla gitarren eller basen direkt till ljudkortet och får då ett lajnat ljud. 3. s/pdif = digital ingång och utgång (utvecklat av sony om jag inte minns fel), denna digitala ingång och utgång kan hantera två kanaler. Kan exempelvis användas för att koppla in externa effekter, Line 6 XT pro, eller 2 kanalig mik pre amp 4. ADAT = Adat är ett annat exempel på digital ingång och utgång, men här kan du skicka 8 kanaler sammanlagt åt gången. 5. ADDA = Omvandlaren i ljudkortet som tar hand om att omvandla den analoga signalen till en digital (AD) och den digitala signalen till analog (DA) 6. Pre amp = Detta är mikrofonförstärkarna, Din mikrofon kommer inte vara tillräckligt stark i sin signal om du skulle koppla den direkt till en ingång, detta tar då dina pre amps hand om och förstärker denna signal. Vad du sedan väljer är ju helt beroende på dina krav och vad du skall använda den till. Att ha en Mikrofoningång och en DI ingång är en bra början. Då kan exempelvis sångaren och gitarristen spela in samtidigt. Monitorer: Här tycker jag du skall lägga en bra peng, Det är inte lätt att mixa musik om du inte hör musiken på bästa sätt för dig. Det finns många trådar om detta, men några favoriter bland oss på forumet måste ändå ha blivit KRK, EsinEar05, Genelec8030A och ADAM A7, men det finns många fler att kolla upp. Bästa sättet att hitta de som passar dig är att ta med en skiva till affären som du vet hur den låter och lyssna ut ett par som passar just dig. Hoppas detta hjälpte något och att du hittar det som passar dig bäst. Lycka till! MVH Anders EDIT: kom på en sak jag missade. När du gör musik så är kreativitet väldigt viktigt. Att sitta med ett DAW och klicka in noter med musen tar snabbt död på denna kreativitet, därför råder jag dig också att införskaffa ett midiklaviatur som du kan spela på 😮 Redigerat 1 mars 2008 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Beppen Postat 2 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 2 mars 2008 (redigerat) Hej! Har funderat länge på att göra egen musik. Men har faktiskt ingen aning hur man gör? vill hålla på med:Dj, Mixning av låtar, Pop, rapp, och kanske techno men alltså lite av varje(kan inte riktigt veta vad som är min grej innan jag testat). Det som jag vill ha reda på är: Vad för utrustning? Vad behöver man? Vilket program ska en nybörjare använda?(Ändvänt Magix Musik maker 10 deluxe men tappat bort cd och hade bara använt mej av deras musik klipp som man sätter ihop till en så kallad ”låt” Vart ska man handla? finns det någon bra tidning som visar i detaljer hur man ska gå till väga att skapa sin första studio"?(Ps. har studio tidningen Mixologi special Mixa som proffsen.) Och helst hur mycket det kommer att kosta. (vill helst inte lägga ut lika mycket som för en bil hehe) Fakta Om Mig: Kan läsa noter + spela saxofon. Går i musik klass. Är 15 år. 😄 Ps. har tittat i flera forum man har ej hittat det jag är ute efter inte så mycket "fakta". Hoppas på bra svar från er..! Det första du behöver är väl antagligen ett ljudkort. Fick ingen känsla för om du ska spela in musik eller endast mixa? Ska du spela in är ett ljudkort väldigt viktigt, lägg ner mycket pengar på det. Ska du spela in sång eller kanske gitarr så är väl en mick bra att köpa, jag skulle för ovanlighetens skull föreslå Studio Projects B1 som kostar runt 1000-lappen. Det är en kondensator-mikrofon som kräver 48volts fantommatning och micpreamp, så se till att ljudkortet har det eller köp en extern preamp. Jag skulle rekomendera att du börjar med Cubase, nån ganska billig variant, kanske SE3? Får man fråga vilken musikklass du går i? Svar: Jag går I Flens musikklass 8b 😛 där gör va allt möjligt, Fast vi har ej gjort något som jag frågar om tyvärr :/ Och tack för ditt svar ska surfa runt lite och kolla hur pogramen serut och ska värkligen kolla på ett ljudkort (ps. har du något tips på ljudkort?). Mycket tack ! MVH Jesper Obrelius Redigerat 2 mars 2008 av Beppen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Beppen Postat 2 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 2 mars 2008 (redigerat) Vad har du för dator? På MAC så kanske logic skulle passa dig ypperligt då det levereras med så många mjukvaruinstrument, och eftersom du pratade om DJ och mixa, (antar du kanske menade även remix) så kan ett stort mjukvarubilbliotek vara en bra början, om du inte planerar att spela in det mesta i audio förstås. Om så är fallet så skulle jag mer titta på Cubase eller Pro Tools. Det handlar mycket om att hitta ett DAW som känns rätt för dig och dina behov och det är inte det allra enklaste om man inte har använt något innan. Så ett tips är att om du har kompisar som håller å med inspelning och liknande att du ber att de visar dig lite i de DAW:s som de använder. En fördel är sedan att använda samma som de för att hjälpen skall finnas nära och till hands vid strul. Ett annat sätt att komma igång lite är att köpa tidningen Studio 10-07 (har jag för mig) där programmet samplitude 9 följer med. Ljudkort skall du sedan köpa. Här finns det väldigt många att välja bland och det kan kännas väldigt förvirrande. Detta är några saker att tänka på. 1. +48v = skickar ström via en balanserad kabel till din mikrofon, krävs för att du skall kunna använda kondensatormikrofoner 2. DI ingång = Direct input, en ingång för att koppla gitarren eller basen direkt till ljudkortet och får då ett lajnat ljud. 3. s/pdif = digital ingång och utgång (utvecklat av sony om jag inte minns fel), denna digitala ingång och utgång kan hantera två kanaler. Kan exempelvis användas för att koppla in externa effekter, Line 6 XT pro, eller 2 kanalig mik pre amp 4. ADAT = Adat är ett annat exempel på digital ingång och utgång, men här kan du skicka 8 kanaler sammanlagt åt gången. 5. ADDA = Omvandlaren i ljudkortet som tar hand om att omvandla den analoga signalen till en digital (AD) och den digitala signalen till analog (DA) 6. Pre amp = Detta är mikrofonförstärkarna, Din mikrofon kommer inte vara tillräckligt stark i sin signal om du skulle koppla den direkt till en ingång, detta tar då dina pre amps hand om och förstärker denna signal. Vad du sedan väljer är ju helt beroende på dina krav och vad du skall använda den till. Att ha en Mikrofoningång och en DI ingång är en bra början. Då kan exempelvis sångaren och gitarristen spela in samtidigt. Monitorer: Här tycker jag du skall lägga en bra peng, Det är inte lätt att mixa musik om du inte hör musiken på bästa sätt för dig. Det finns många trådar om detta, men några favoriter bland oss på forumet måste ändå ha blivit KRK, EsinEar05, Genelec8030A och ADAM A7, men det finns många fler att kolla upp. Bästa sättet att hitta de som passar dig är att ta med en skiva till affären som du vet hur den låter och lyssna ut ett par som passar just dig. Hoppas detta hjälpte något och att du hittar det som passar dig bäst. Lycka till! MVH Anders EDIT: kom på en sak jag missade. När du gör musik så är kreativitet väldigt viktigt. Att sitta med ett DAW och klicka in noter med musen tar snabbt död på denna kreativitet, därför råder jag dig också att införskaffa ett midiklaviatur som du kan spela på 😄 Svar: Hej Anders! Har en Pc men har hört att Mac är bättre om man ska skapa musik. Mycket fint svarat men lite rörigt där du sa det själv men fattar nog ganska bra, En fråga bara vad är samplitude 9 för pogram? vad gör det? 😛 Ska surfa runt lite vet du någon Onlineshop som säljer detta som är har bra utbud och finns kvalitets varor och rimligt pris? Och vill gärna ha ett tips på ett ljudkort ;D Edit:Glömde,Tror ej det finns någon som jag känner som gör musik i denna stad men ska kolla runt lite tack igen! MVH Jesper Obrelius Redigerat 2 mars 2008 av Beppen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 2 mars 2008 Dela Postat 2 mars 2008 Svar: Hej Anders! Har en Pc men har hört att Mac är bättre om man ska skapa musik. Mycket fint svarat men lite rörigt där du sa det själv men fattar nog ganska bra, En fråga bara vad är samplitude 9 för pogram? vad gör det? 😛 Ska surfa runt lite vet du någon Onlineshop som säljer detta som är har bra utbud och finns kvalitets varor och rimligt pris? Edit:Glömde,Tror ej det finns någon som jag känner som gör musik i denna stad men ska kolla runt lite tack igen! Hejsan MAC är inte bättre på att göra musik, utan det är bara en annan plattform att jobba i som vissa föredrar, t.ex jag själv, sedan är det så att Logic endast finns till MAC nu för tiden, och det har nog lockat ännu fler kunder att byta, men det är en annan diskussion. Samplitude har jag inte suttit med själv, men jag vet att det skall klara vsti (virtuella instrument), hantera audio och midi, så det är nog en bra inkörsport till ett DAW om du köper det med tidningen studio (ca 90KR, om jag inte minns fel), och då får du även en kom igång guide till programmet med tidningen. Du kan kolla om det finns några exemplar över att beställa på http://www.studio.se. Kom ihåg nu att samplitude kommer nog räcka ett tag till dig, men sedan i framtiden om du väljer att fortsätta med musiken så kommer du vilja uppgradera dig, men då kommer det också bli lättare för då vet du vilka krav du ställer och vad du ska titta efter. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Beppen Postat 2 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 2 mars 2008 Svar: Hej Anders! Har en Pc men har hört att Mac är bättre om man ska skapa musik. Mycket fint svarat men lite rörigt där du sa det själv men fattar nog ganska bra, En fråga bara vad är samplitude 9 för pogram? vad gör det? 😛 Ska surfa runt lite vet du någon Onlineshop som säljer detta som är har bra utbud och finns kvalitets varor och rimligt pris? Edit:Glömde,Tror ej det finns någon som jag känner som gör musik i denna stad men ska kolla runt lite tack igen! Hejsan MAC är inte bättre på att göra musik, utan det är bara en annan plattform att jobba i som vissa föredrar, t.ex jag själv, sedan är det så att Logic endast finns till MAC nu för tiden, och det har nog lockat ännu fler kunder att byta, men det är en annan diskussion. Samplitude har jag inte suttit med själv, men jag vet att det skall klara vsti (virtuella instrument), hantera audio och midi, så det är nog en bra inkörsport till ett DAW om du köper det med tidningen studio (ca 90KR, om jag inte minns fel), och då får du även en kom igång guide till programmet med tidningen. Du kan kolla om det finns några exemplar över att beställa på http://www.studio.se. Kom ihåg nu att samplitude kommer nog räcka ett tag till dig, men sedan i framtiden om du väljer att fortsätta med musiken så kommer du vilja uppgradera dig, men då kommer det också bli lättare för då vet du vilka krav du ställer och vad du ska titta efter. MVH Anders Okey tackar! Mvh Obrelius Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.