Jump to content
Annons

Glitch Automation Clip


Taner

Recommended Posts

Jag vet att Nexustwins har en liten guide som visar hur man automatiserar vissa VST men den guiden kommer nog inte kunna hjälpa mig med denna frågan. Det är därför jag vänder mig till er. Är det möjligt att bestämma med hjälp av Automation Clip när en viss effekt i Glitch ska startas?. Tillexempel som på bilden, när man höjer automation clippet så ska själva Revers effekten sättas igång. Är det möjligt?

olkyk79ysa2h.jpg

Jag vet att det låter invecklat, det är rätt så svårt att beskriva 😄

EDIT: Jag vill alltså kunna använda Revers effekten när jag vill under låten utan att behöva markera det i själva VST:n. Om det finns bättre alternativ än Automation Clip, så säg till.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle det funka om du hade en extra glitch med bara reverse som global-effect och sen automatiserade volymen på den? Missförstår jag helt och jävla hållet nu eller?

Nä du förstår precis. Jag önskar att det vore precis så... att det fanns en Glitch VST med bara Reverse effekten men nu finns det ju andra effekter och det funkar inte bara med att automatisera volymen.

EDIT: Ojsan. Märkte precis att man kan sätta Reversen som global effekt och att man kan automatisera mix leveln. Jag återkommer om det funkar. Yes det funkar!!! Tack Ultravåld för att du hjälpa mig på traven 😛

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag använda glitch så har jag flera olika fönster av den med en effekt per fönster, sen gör jag ett automationclip för mix leveln på varje slot i mixern.

EDIT: Haha, ja nu upptäckte du det precis själv där ja... 😛

Redigerat av best
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Nexustwins har en liten guide som visar hur man automatiserar vissa VST men den guiden kommer nog inte kunna hjälpa mig med denna frågan. Det är därför jag vänder mig till er. Är det möjligt att bestämma med hjälp av Automation Clip när en viss effekt i Glitch ska startas?. Tillexempel som på bilden, när man höjer automation clippet så ska själva Revers effekten sättas igång. Är det möjligt?

olkyk79ysa2h.jpg

Jag vet att det låter invecklat, det är rätt så svårt att beskriva 😛

EDIT: Jag vill alltså kunna använda Revers effekten när jag vill under låten utan att behöva markera det i själva VST:n. Om det finns bättre alternativ än Automation Clip, så säg till.

Du lägger bara ut en lång av den ljusblåa (Reverse) över alla stegen. DU kan dra ner på storleken på själva segen om du inte vill ha lång effekt. Sen så höjer du bara volymen på VSTn. Så skall det funka. Du kan ju kan ju kontrollera hur mycket du vill ha av den effeckten innuti Glich. Genom att bara ratta på den ratten du vill ha och sedan klickan på den lilla "kontakt-iconen" högst upp i själva fönstret som håller VSTn. Du kan också göra detta för att byta patterns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det funka om du hade en extra glitch med bara reverse som global-effect och sen automatiserade volymen på den? Missförstår jag helt och jävla hållet nu eller?

Nä du förstår precis. Jag önskar att det vore precis så... att det fanns en Glitch VST med bara Reverse effekten men nu finns det ju andra effekter och det funkar inte bara med att automatisera volymen.

EDIT: Ojsan. Märkte precis att man kan sätta Reversen som global effekt och att man kan automatisera mix leveln. Jag återkommer om det funkar. Yes det funkar!!! Tack Ultravåld för att du hjälpa mig på traven 😉

Ingen orsak. Låt oss inte vänta på att få höra resultatet!

Link to comment
Dela på andra sajter

tror verkligen inte jag kan hjälpa dig! men måste bara säga att glitch är sjukt rolig! även om jag inte fattar hälften av vad jag gör 😛

Ja, det är helt enkelt grymt. Ingen som har lust att slänga upp nått som är gjort med Glitch? SKulle vara kul att höra.

Här är ett litet klipp ur en som jag jobbar på. Kberg - Psy4(part1)

Redigerat av Kberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast jag tycker att det hörs väldigt tydligt att det är glitch (inte just ditt exempel Kberg, bara i allmänhet). Speciellt TapeStop effekten drar jag mej för att använda. Tycker ofta det känns som att folk slänger in den rätt så random bara för att det är ett enkelt sätt att få saker att hända. Samtidigt är det en rolig idé, och man tycker att nån borde sno konceptet, hela grejen med vst-effekter med olika typer av inbyggda step sequencers är otroligt bra.

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast jag tycker att det hörs väldigt tydligt att det är glitch (inte just ditt exempel Kberg, bara i allmänhet). Speciellt TapeStop effekten drar jag mej för att använda. Tycker ofta det känns som att folk slänger in den rätt så random bara för att det är ett enkelt sätt att få saker att hända. Samtidigt är det en rolig idé, och man tycker att nån borde sno konceptet, hela grejen med vst-effekter med olika typer av inbyggda step sequencers är otroligt bra.

Jo, kan faktiskt hålla med om att just den effekten inte är bra om sätter deb helt randome. Men om man nu vet hur man skall avända den kan Glitch vara ett väldigt användbart verktyg. Som felera effekter i en. Man "behöver" inte ladda en massa vst-effkter, utan bara en. Det tycker jag är det bästa. Sen så behöver man ju inte anväda alla på en gång helt radome 🥰. I mitt fall har jag inte gjort det utan har iallfal lite planering i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...