Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare alla morgonpigga musikers 😄

Jag tänkte bara fråga en liten sak, när man håller på att mixtra och höja och sänka och kämpa med en låt, så kan det ibland (för mig) hända att ett instrument låter lite "far away" typ som att trummisen/gitarristen skulle stått 10 meter bort och spelat?

Finns det nån bra effket eller e d bara t att höja? 😛

Tack för alla svar!

Ha en bra dag!

/ johan

Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Om det är så att det är i grundljudet det ligger så kan det vara lite svårare. Det jag kan komma på nu som nyvaken är att du kan testa att ge en knuff på diskanten. Troligtvis är det rumsklangen i ljudet som skapar känslan av att det ligger längre bak, försök lokalisera i ljudet vart det mesta och tydligaste rumsklangen ligger och sänk lite i det frekvensområdet. Kan vara värt att prova iaf 😛

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
ett instrument låter lite "far away" typ som att trummisen/gitarristen skulle stått 10 meter bort och spelat?

hur har du spelat in då?

mickat på stort avstånd?

eller har du dränkt instrumentet i reverb?

Postat
Hejsan

Om det är så att det är i grundljudet det ligger så kan det vara lite svårare. Det jag kan komma på nu som nyvaken är att du kan testa att ge en knuff på diskanten. Troligtvis är det rumsklangen i ljudet som skapar känslan av att det ligger längre bak, försök lokalisera i ljudet vart det mesta och tydligaste rumsklangen ligger och sänk lite i det frekvensområdet. Kan vara värt att prova iaf 🙂

MVH

Anders

Okej 🙂 ja kanske kan skicka ett exempel 😛 hur var resan förresten? =) våran låt har blivit populär 🙂

En till fråga, panorering på trummorna? t.ex golvpukan i högra högtalaren, kan d va nått ? 🙂

Ha d bra =)

Postat
Hejsan

Om det är så att det är i grundljudet det ligger så kan det vara lite svårare. Det jag kan komma på nu som nyvaken är att du kan testa att ge en knuff på diskanten. Troligtvis är det rumsklangen i ljudet som skapar känslan av att det ligger längre bak, försök lokalisera i ljudet vart det mesta och tydligaste rumsklangen ligger och sänk lite i det frekvensområdet. Kan vara värt att prova iaf 🙂

MVH

Anders

Okej 🙂 ja kanske kan skicka ett exempel 😛 hur var resan förresten? =) våran låt har blivit populär 🙂

En till fråga, panorering på trummorna? t.ex golvpukan i högra högtalaren, kan d va nått ? 🙂

Ha d bra =)

Hejsan

Visst, skicka över filen så kan jag lyssna. Panoreringen med trummor ä säger jag att man skall göra, men sedan hur mycket är helt klart en smak sak. Jag har hört skräckexempel där just bara golvpukan varit utpanorerad och resten låg nästan i mitten, sådant kan låta konstigt, hela kittet skall låta som ett och samma kitt om jag förklarar så. Kul att låten blev populär 🙂 Men som sagt, bara skicka över filen så tar jag mig en lyssning. just det, resan var toppen 🙂

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.