Jump to content
Annons

Ljudisolerat rum i rummet?


CarlML

Recommended Posts

Hej!

Jag fundera på att bygga upp en mindre hemma studio. Bor i en 3:a och tänkte dedikera ett av rummen till musikinspelning. Det är ganska lyhört i lägenheten och jag har en tendens att vara som mest kreativ om nätterna så jag vill bygga ett ljudisolerat "rum i rummet" som dels stänger ute allt bakgrundsljud och även låter mig spela musik högt oavsett tid på dygnet. Jag kommer främst spela in akustisk gitarr, möjligvis sång och andra skumma ljud man kan göra musik av.

Min fråga är om någon vet någon yrkesmässig firma som tar sig an sådana här projekt? Rummet är 3 x 2.5 m stort och planen är att inspelningsbåset skall ta upp ca 1.3 x 2.5 m av rummet. Då räknar jag också med att väggarna antagligen behöver vara ganska tjocka för att effektivt dämpa i stort sett allt ljud. Så bör det även finnas ett stort fönster, möjlighet att dra sladdar samt en dörr(!). Någon som har erfarenhet av något liknande? Rekommendationer? Vill göra detta ordentligt och kan tänka mig att spendera ca 30-50 tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Claes, tackar! Det ser ut ungefär som exakt vad jag letar efter, då slipper man anställa dyra hantverkare samt riva halva huset vid en flytt. Frågan är bara om de levererar till Sverige, skall höra av mig till dem och fråga.

Om man kollar på deras Platinum paket så har den följande specifikation:

Platinum Series Decibel Reduction Specs

Frequency ( Hertz ) 125 250 500 1000 2000 4000

Reduction ( dB ) 29 36 44 38 48 65

Hur bra är det egentligen? Hur mycket dämpas ljudet...någon som har en bra jämförelse på hur mycket det dämpar(utgående ljud)?

Tack!

Redigerat av CarlML
Link to comment
Dela på andra sajter

Tonfällan från Färnqvist. Jag har just hittat en sådan begagnad och skall hämta nästa vecka.

Klicka under specialprodukter.

http://www.farnqvists.se/

En som hade tur.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article111189.ab

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten, alright verkar riktigt bra, tack! Har en känsla av att de är lite billigre än de från USA. Verkar inte dämpa riktigt lika bra dock, främst på de högre och lägre frekvenserna.

Hör du testat någon sådan själv, hur mycket dämpar den?

Tonfällan:

Så här mycket dämpar Tonfällan vid olika frekvenser:

Frekvens (Hz) Reduktion

100 17,4

125 12,7

200 28,4

250 26,2

400 32,6

500 34,1

800 39,1

1 k 37,2

1,25 k 38,7

2 k 36,3

2,5 k 35,6

Link to comment
Dela på andra sajter

de frekvenser som förmodligen kommer ha lite tjaffs med är de under 120Hz.. Men du kan ju enkelt bygga basfällor utanpå ditt flytanderum som hjälper till att döda den rymmande basen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har kollat runt en del, hittade bla denna lilla lista:

Decibel (dB)

Några utvalda dB nivåer:

130 dB Smärtgräns

90 dB Lärare

70 dB TAL

40 dB Viskning

30 dB Tyst rum

0 dB Tröskelnivå

Om en viskning ligger på 40dB så innebär det alltså att en sån här Tonfälla endast nätt och jämt dämpar en viskning? Har en känsla av att jag kommer bli besviken av hur dessa boxar fungerar.

Har kollat en mängd trådar om Vocalbooth med folk som frågar hur de egentligen fungerar men hittade i stort sett inget svar, i nästan alla trådar börjar folk istället prata om hur de skall bygga en själv...Inget jag kommer göra dock. De svar jag hittade var mest negativa dock, någon sade att de kunde höra en dator som surrade utanför i samma rum tex.

Redigerat av CarlML
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har kollat runt en del, hittade bla denna lilla lista:

Decibel (dB)

Några utvalda dB nivåer:

130 dB Smärtgräns

90 dB Lärare

70 dB TAL

40 dB Viskning

30 dB Tyst rum

0 dB Tröskelnivå

Om en viskning ligger på 40dB så innebär det alltså att en sån här Tonfälla endast nätt och jämt dämpar en viskning? Har en känsla av att jag kommer bli besviken av hur dessa boxar fungerar.

Har kollat en mängd trådar om Vocalbooth med folk som frågar hur de egentligen fungerar men hittade i stort sett inget svar, i nästan alla trådar börjar folk istället prata om hur de skall bygga en själv...Inget jag kommer göra dock. De svar jag hittade var mest negativa dock, någon sade att de kunde höra en dator som surrade utanför i samma rum tex.

Undrar hur mycket det där stämmer i verkligheten egentligen. När jag spelade in trummor så har jag för mig att glaset som användes till rummet han satt i skulle dämpa 30db, eller var det 35 db, vet inte vad väggarna dämpade. Men när han bankade för fullt så hördes inte särskilt mycket ut i liverumet (i kontrollrummet hördes inte ett skit), och om man sedan ställde sig i sångbåset som var ca 15-20m ifrån (kan jag tänka mig) som hade samma dämpning så hördes ingenting heller. Teoretiskt sätt så tycker man att det borde ha läckt in något i sångbåset då dessa glas tillsammans då dämpade 60-70db, och ett par trummor som bankas på för fullt lär vara högra än så. Rummet han spelade i var så stort att trummorna och trummisen precis fick plats, så det var inte mycket ljud som försvann på vägen inne i rummet heller.

MVH

Anders

EDIT: här är lite bilder från stället jag pratar om, kanske lite lättare då att se vad jag säger. Bilden tror jag (om jag inte minns fel, kan vara lite längre till rummet som trummisen satt i än bilden visar, men inte mycket i så fall) är tagen från rummet där trummorna stod och det du ser är sångbåset och glasrutan in till kontrollrummet.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gizmosis, tack för svaret och bilderna. Ser ut som en schysst studio det där.

Jo jag tror att min uppskatting kan vara lite fel där eftersom decibel skalan inte är linjär. Så ett hopp från 40 dB till 70 dB är mycket större än ett hopp från 10 dB till 40 dB. Läste att i testet för Tonfällan spelades det i 90 dB i båset. Knepigt att veta hur det funkar innan man testat.

trombonisten - Följ gärna upp med hur Tonfällan funkar för dig! Det är ju ganska bra drag i en trombon liksom.🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med den här mannen. http://djembe.se/

Var där o köpte en trumma..de har trumkurser där, i lägenheten!! Studio också. Tror han har gjort det med sand..dämpat alltså. Lite mycket bök kanske, men tyst. Inga bilder på det på sidan, men dra iväg ett mejl så kanske han vill berätta.

Redigerat av urdus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tror att min uppskatting kan vara lite fel där eftersom decibel skalan inte är linjär. Så ett hopp från 40 dB till 70 dB är mycket större än ett hopp från 10 dB till 40 dB. Läste att i testet för Tonfällan spelades det i 90 dB i båset. Knepigt att veta hur det funkar innan man testat.

trombonisten - Följ gärna upp med hur Tonfällan funkar för dig! Det är ju ganska bra drag i en trombon liksom.🙂

Jag återkommer. Borde kunna hämta den i veckan.

Mitt syfte är att inte störa grannarna när jag över. Är det då sådär 65 dB i lägenheten hörs det inget alls in till grannarna. Det borde betyda att jag kan spela över 90dB i tonfällan, en saftigt hög volym.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...