Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan

Jag sitter och kikar på ett USB 2.0 ljudkort (externt) och undrar lite, för jag har aldrig orkat fatta vad skillnaden mellan det vanliga USB och USB 2.0 är? Och är det samma anslutning eller är det nått helt nytt, t.ex kan jag koppla ett sådant ljudkort i min gamla bärbara data som har så vitt jag vet vanliga USB ingångar?

Här är ljudkortet jag kikat lite på ESI - ESU1808

Anledningen till att jag ens kollar på USB är att min bärbara data verkar inte kunna få igång firewire anslutningar och det finns heller inte ens några på den utan jag har försökt med PCI expresscards och allt möjligt, men det är en helt annan historia.

Det jag vill ha är egentligen ett så enkelt ljudkort som möjligt men med minst 8 ingångar så att man antingen får mic pre-amps redan på ljudkortet eller så att man kan koppla in bra preamps via ett mixerbord t.ex och få ut det på flera kanaler (minst 8 med andra ord) med tele anslutningar.

Har ni andra tipps, är jag kanske helt lost i huvet är det ju bara skrika på, jag vill kunna spela in akustiska trumset med 8 mickar t.ex och liknande och då vore det fint att kunna ha min bärbara och bara lägga det andra i väskan så kan jag spela in vart som helst. Får nämligen inte plats med trummor här hemma

Annons